معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آماده شدن یک بخش عفونی ایزوله در هر بیمارستان برای بیماران احتمالی کرونا خبر داد.

آماده شدن یک بخش عفونی ایزوله در هر بیمارستان برای بیماران احتمالی کرونا

قدس آنلاین: «قاسم جان‌بابائی» معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با سرانجام طرح استحقاق‌سنجی بیماران در نظام درمانی کشور گفت: معاونت درمان قراردادی در رابطه با استحقاق‌سنجی هویت با بیمه‌ها (تامین اجتماعی و سلامت و ...) دارد. بر این مبنا هر بیماری که به بیمارستان می‌رود، به سرعت هویت او و نوع بیمه او شناسائی می‌شود. این گام اول استحقاق‌سنجی بود که انجام شده است. البته نواقصی هم در اجرای آن داریم، ولی این نواقص شامل نواقصی است که در هر برنامه‌ریزی وجود دارد؛ یعنی ما در اجرای برنامه اشتباه نکرده‌ایم و چارچوب اجرای برنامه محفوظ است، لازم است در طول اجرای برنامه، نقص‌های مذکور شناسائی شوند و در ارتباط با آن‌ها تدبیر شود. 

وی در ادامه افزود: موضوع بعد استحقاق‌سنجی، نحوه ارائه خدمت است؛ یعنی اگر بیماری ام‌آرآی شود، اگر بیماری صعب‌العلاجی نداشته باشد، تا شش ماه آینده حق دریافت خدمات ام‌آرآی را نخواهد داشت. سرانجام این موضوع هم به تدوین گایدلاین‌های بالینی رسیده است. بیمه مکلف است از طریق نسخه‌نویسی الکترونیک این موضوع را رصد کند و خدمات بیمه‌ای به بیماران را تحت کنترل داشته باشد. هم‌اکنون نسخه‌نویسی و استحقاق‌خدمت، براساس قانون در اختیار بیمار است. ما مرتبا با مسئولان بیمه جلسه داریم تا کمک کنند که این قانون تغییر کند، چرا که باعث می‌شود اعتبارات بسیاری صرفه‌جویی شود. 

جان‌بابائی با تاکید بر اینکه تشخیص استحقاق‌سنجی برای دریافت خدمات باید از بیمار به بیمه منتقل شود، اظهار داشت: همچنین در نظام ارجاع گام‌های بسیار مهمی برداشته شده است تا از هزینه‌ها جلوگیری شود. بیمار هم می‌تواند از خدمات بخش خصوصی استفاده کند و هم می‌تواند به بخش دولتی برود، اما برای استفاده از بخش دولتی، در بسیاری از روستاها، امکان اخذ نوبت الکترونیکی ایجاد شده تا هدف کنترل استحقاق‌سنجی را برآورده می‌کند. ما انتظار داریم از یک زمانی بیمه ارائه خدمات اضافی را متوقف کند. 

وی در ادامه گفت: زیرساخت‌های لازم را در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی داریم، در واقع سامانه‌های ویژه‌ای را داریم که کنترل ‌می‌کند، بیمار از سامانه ارجاع خدمات گرفته است یا خیر؟ ما منتظر هستیم که بیمه هم بتواند اقدامات لازم را برای این نوع خدمات بدست آورد. 

جان‌بابائی در تشریح تمهیدات بیمارستانی برای کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا بیان کرد: وزارت بهداشت به تمام بیمارستان‌های کشور ابلاغ کرده که یک اتاق از اورژانس خود را برای بیماران مشکوک به کرونا در دوران ایزوله آماده کنند و هر دانشگاه مکلف است یک بخش عفونی ایزوله شده برای بیماران احتمالی کرونا آماده کند. 

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در اکثر استان‌ها و بیمارستان‌ها این آمادگی حاصل شده است، گفت: در تمام دانشگاه‌ها یک نفر متخصص عفونی، مسئول رصد مداوم بیماری در منطقه و آموزش پرسنل است. کنترل محیط در حدود وظایف معاونت بهداشت با همکاری معاونت درمان است. آموزش‌ها با کنترل این دو نهاد انجام شده است. ما روزانه با دانشجویان پزشکی و بیمارستان‌های مناطق کشور ارتباط داریم تا آخرین آمارهای موارد شک‌برانگیز را در کنترل داشته باشیم. با دستور وزیر بهداشت، ماسک‌های معمولی و ماسک‌های N۹۷  و کلیه وسایل با ایمنی بالا در مراکز توزیع شده است. با این هدف که اگر موردی از ابتلا داشته باشیم، بتوانیم با آمادگی کامل ورود کنیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.