ال‌جی و سامسونگ خیلی وقت است  به بازار لوازم‌خانگی ایران پشت کرده‌اند و محصولات مونتاژی آن‌ها نیز رفته‌رفته در ویترین مغازه‌ها آب رفته است. حالا با پایین کشیده شدن تابلوی نمایندگی این برندها، به زودی خط تولید این کارخانه‌ها در اختیار تازه‌واردهای قدیمی، یعنی سام و جی‌پلاس قرار می‌گیرد. برندهایی که پیش از این هم در بازار لوازم‌خانگی حضور داشتند، اما در  لباس برندهای خارجی به مردم عرضه می‌شدند.

برندسازی ایرانی

قدس آنلاین: ال‌جی و سامسونگ خیلی وقت است  به بازار لوازم‌خانگی ایران پشت کرده‌اند و محصولات مونتاژی آن‌ها نیز رفته‌رفته در ویترین مغازه‌ها آب رفته است. حالا با پایین کشیده شدن تابلوی نمایندگی این برندها، به زودی خط تولید این کارخانه‌ها در اختیار تازه‌واردهای قدیمی، یعنی سام و جی‌پلاس قرار می‌گیرد. برندهایی که پیش از این هم در بازار لوازم‌خانگی حضور داشتند، اما در  لباس برندهای خارجی به مردم عرضه می‌شدند.

براساس گفته‌های سیدعلیرضا موسوی‌مجد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم‌صوتی و تصویری ایران، پایین آوردن تابلوهای شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها چند وقتی است آغاز شده و در هفته‌های آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار می‌شوند. به گفته این مقام صنفی، اکنون تولیدات آزمایشی آغاز شده و تا پایان سال تلویزیون و مانیتور و از سال ۹۹ لباسشویی و یخچال تولیدی این شرکت به بازار عرضه خواهند شد. درعین حال مشتریان محصولات سامسونگ نیز نباید نگران باشند، زیرا همه خریداران خدمت گارانتی را تا ۱۸ ماه پس از تاریخ نصب و خدمات پس از فروش را تا ۱۰ سال پس از خرید دریافت خواهند کرد.

سیدمرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی ایران نیز به مصرف‌کنندگان کالاهای برند ال‌جی چنین اطمینانی را بابت خدمات پس از فروش این برند داده و گفته است: جی‌پلاس جای محصولات این شرکت را در کشور پر خواهد کرد.

*خودمان مونتاژ می‌کردیم

اگر برایتان این پرسش مطرح است که  سام و جی‌پلاس چطور می‌خواهند جایگزین سامسونگ و ال‌جی شوند، باید گفت پیش از این هم محصولات لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی در داخل کشور مونتاژ می‌شدند. به عبارتی خط تولید همان خط تولید است و کارخانه هم همان کارخانه، با این تفاوت که پیشتر شرکت‌های کره‌ای در نقش واسطه قطعات مورد نیاز برای تولید را از چین وارد و به کشور ما می‌فرستادند تا تحت برند ال‌جی و سامسونگ مونتاژ شود، اما حالا شرکت‌های ایرانی خودشان سراغ مبدأ قطعات لوازم‌خانگی رفته و بدون واسطه قطعات مورد نیازشان را از شرکت چینی دریافت می‌کنند. علاوه بر این، گلدیران و مادیران که پیش از این گارانتی محصولات برندهای ال‌جی و سامسونگ را بر عهده داشتند، از این پس محصولات جی‌پلاس و سام را پشتیبانی خواهند کرد.

جی‌پلاس یکی از زیرمجموعه‌های گلدیران است که پیش از این کار مونتاژ قطعات با برند ال‌جی را بر عهده داشت. این شرکت بیشتر در تولید تلویزیون فعالیت می‌کند و کار خود را در چند ماه گذشته آغاز کرده است. تلویزیون‌های جی‌پلاس از اواخر سال ۹۷ وارد بازار شده‌اند و قرار است به زودی شاهد تولید دیگر محصولات لوازم خانگی در این شرکت باشیم. گفته می‌شود تعداد محدودی تأمین‌کننده پنل در جهان وجود دارد که همکاری با آن شرکت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت؛ بنابراین کیفیت تولید تلویزیون جی‌پلاس مثل گذشته که تحت برند ال‌جی تولید می‌شد، حفظ خواهد شد. تلویزیون‌های جی‌پلاس در سیرجان تولید می‌شوند و کارخانه دیگر تلویزیون‌سازی در قزوین در حال آماده‌سازی و تجهیز است و پس از آن دیگر محصولات لوازم‌خانگی از جمله ماشین لباسشویی، ظرفشویی، مانیتور، اسمارت‌بُردها و حتی گوشی‌تلفن‌همراه، با همکاری تأمین‌کنندگان صاحب فناوری خارجی در دستور کار قرار می‌گیرد. لوازم‌خانگی سام  نیز برندی است که با اعلام شرکت سام‌الکترونیک جایگزین سامسونگ شد.

*تنوع بیشتر و قیمت کمتر

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از بازار لوازم‌خانگی ایران فقط نام‌های سامسونگ، ال‌جی، بوش و سونی را شنیده‌اید، باید بگوییم  لوازم‌خانگی سام از سال‌ها پیش در ایران فعالیت داشته است. محصولات لوازم‌خانگی سام تنوع بیشتری نسبت به جی‌پلاس دارند. همین حالا شرکت سام محصولاتی مثل ماشین ظرفشویی، یخچال و فریزر، اجاق گاز، کولر گازی، پنکه، اتو بخار، بخارشوی، شوفاژ برقی، آون توستر، جارو شارژی، زودپز و پلوپز دیجیتال، سرخ‌کن، آب‌سردکن، چای‌ساز، کتری‌برقی، قهوه‌ساز، گوشتکوب برقی، غذاساز، آب مرکبات‌گیری، خردکن و مخلوط‌ کن و ... تولید می‌کند. البته قرار است تنوع محصولات سام بیشتر شود و به کلی جای برند سامسونگ را بگیرد.   محصولات سام که در حال حاضر در بازار لوازم‌خانگی خودنمایی می‌کنند، عموماً قیمت بسیار کمتری نسبت به برندهای خارجی دارند.

البته براساس وجود کارخانجات تولیدی نظیر تکوین‌الکترونیک که با مالکیت سام الکترونیک در تهران احداث شده، باید منتظر کامل شدن سبد محصولات لوازم‌خانگی سام در بازار ایران باشیم. محصولاتی نظیر تلویزیون سام، یخچال‌فریزر سام و ماشین‌لباسشویی سام احتمالاً محصولاتی خواهند بود که به تولیدات این شرکت اضافه می‌شوند.

*جنب و جوش داخلی‌ها بیشتر شده است

در کنار این دو برند که با خط تولید قبلی ولی در لباس تازه به  بازار مصرف کشور وارد می‌شوند،   شرکت‌های داخلی دیگر تولیدکننده لوازم‌خانگی نیز امسال فرصت بیشتری برای حضور در بازار داشته‌اند. در حال حاضر  یک‌هزار و۵۶۴ واحد فعال تولیدی با ۶۵ هزار اشتغال مستقیم در حوزه لوازم‌خانگی داریم و تعداد ۷۰۰ جواز جدید صادر شده که ۲۷ هزار شغل ایجاد می‌کند.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده برای ایران، تولید لوازم‌خانگی در کشور را دچار مشکلات کرده، اما جنب وجوش تولیدکنندگان برای داخلی‌سازی قطعات لوازم‌خانگی موضوع قابل اشاره و البته رویکرد بسیار مثبتی است. بدون شک آینده بازار لوازم‌خانگی ایران منوط به آینده تولید در کشور خواهد بود، اما خبر خوب این است که با وجود تمام محدودیت‌های بین‌المللی که برای کشور وجود داشت، آمارهای وزارت صنعت، افزایش تولید لوازم‌خانگی را در نیمه اول سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

طبق آنچه امیرعباس کائینی، عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نیز گفته است: زیرساخت تولید انبوه برخی از انواع لوازم‌خانگی در کشور فراهم شده و حالا با وجود اینکه شرکت‌های کره‌ای، ایران را ترک کرده‌اند، اما تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند قطعات را تولید کرده و برخی از انواع لوازم‌خانگی را در داخل کشور تولید کنند. به طوری که هم‌اکنون زیرساخت‌هایی در سه حوزه تولید یک‌میلیون دستگاه تلویزیون، ۶۰۰هزار دستگاه ماشین‌لباسشویی و ۱۲۰هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر متمرکز شده است.

*باید برند خودمان را تولید کنیم

بدین‌ترتیب پیش‌بینی‌ها از آینده بازار لوازم‌خانگی حاکی از افزایش آمار تولید تا پایان سال خواهد بود، اما اگر می‌خواهید بدانید آیا قیمت لوازم‌خانگی کاهش پیدا می‌کند یا خیر، باید گفت: در این خصوص دو دیدگاه کارشناسی وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقد است  حضور برندهای جدید مانند لوازم‌خانگی جی‌پلاس و لوازم‌خانگی سام از یک‌سو و از سوی دیگر احداث کارخانه‌های جدید تولید لوازم‌خانگی مانند کارخانه تولید لوازم‌خانگی مادیران در منطقه اقتصادی پیام (این کارخانه قرار است محصولاتی نظیر ماشین‌لباسشویی و یخچال فریزر با برندهای ایکس‌ویژن و تی‌سی‌ال تولید کند) موجب می‌شود که بازار از کالای لوازم‌خانگی سیراب شود. کاهش عطش بازار به دلیل وجود کالا می‌تواند به کاهش نسبی قیمت کالاها کمک کند.

اما از طرف دیگر برخی از کارشناسان لوازم‌خانگی معتقدند هنوز فرهنگ خرید کالای باکیفیت ایرانی در بین مردم آن طور که شایسته است، نهادینه نشده و آن دسته از مردم که توان مالی بیشتری دارند، هنوز به دنبال خرید کالا از برندهایی نظیر سامسونگ، ال‌جی و یا بوش هستند. در این شرایط افزایش تقاضا از سوی مشتریان از یک طرف و کاهش عرضه که به دلیل خروج این برندها از بازار ایران به وجود آمده از طرف دیگر موجب افزایش قیمت لوازم‌خانگی خارجی در بازار می‌شود.

 به هر حال صنعت لوازم‌خانگی در ایران طبق گفته دکتر زرندی، معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت با محور اصلی بومی‌سازی قطعات و صادرات می‌خواهد به راه خود ادامه دهد. اما اگر بخواهیم سال ۹۹ به صادرات لوازم‌خانگی دلخوش باشیم باید از دیپلماسی اقتصادی خوبی بهره ببریم. هم‌اکنون بسیاری از تولیدکنندگان داخلی کشور از دولت می‌خواهند وضعیت دیپلماسی اقتصادی خود را در سال ۹۹ تقویت کند تا به این واسطه رؤیای صادرات تولیدات لوازم‌خانگی نیز محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.