نمایشگاه نقاشی «دوران رنگی» تجربه ۱۸ سال تلاش هنرمند نقاش شهرمان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.


سرور هادیان/

نمایشگاه نقاشی «دوران رنگی» تجربه ۱۸ سال تلاش هنرمند نقاش شهرمان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

از سال ۸۰ تاکنون نقاشی به صورت جدی در زندگی ماریا آقاپور جایگاه ویژه‌ای دارد و در این نمایشگاه بیش از ۴۰ تابلوی او در نگارخانه آسمان به نمایش گذاشته شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در معرفی خودش می‌گوید: متولد ۱۳۵۵ و اهل مشهد و دانش‌آموخته رشته طراحی پارچه از دانشگاه هنر تهران هستم.

تولد در فضای هنر

 این بانوی هنرمند درباره ورودش به دنیای هنر می‌گوید: در فضای علاقه‌مندی به هنر متولد شدم. پدرم اهل نقاشی و هنر بود و این حس‌های خوب در فضای زندگی ما وجود داشت و من نیز به هنر علاقه‌مند شدم. علاوه بر تحصیلات در رشته هنری، از سال ۸۰ از محضر استادان بنامی چون حسین طالبی، مینو نصیرزاده، محمدصفر مالدار، محمد چناری  و زنده‌یاد ظریف تبریزیان بهره بردم و از طرفی تشویق و حمایت‌های همسرم در ادامه این مسیر همیشه همراه من بوده و هست.

آقاپور بیان می‌کند: در رشته دانشگاهی‌ام  باید به نوعی طراحی مناظر، گل  و... را انجام می‌دادیم، از این رو تکنیک‌های نقاشی را آموختم و در ادامه به‌صورت جدی نقاشی را فراگرفتم.

حاصل ۱۸ سال تلاش

وی که با بیش از ۴۰ تابلو که حاصل ۱۸ سال تلاش مداومش در عرصه نقاشی است در این نمایشگاه حضور دارد، تصریح می‌کند: تاکنون در ۱۳ نمایشگاه گروهی حضور داشته‌ام  و این نخستین نمایشگاه انفرادی من است که در آن نتیجه ۱۸ سال فعالیتم را در عرصه نقاشی به نمایش گذاشته‌ام. در این نمایشگاه بیش از ۴۰ اثر در ابعاد مختلف را انتخاب کرده‌ام که بیشتر آثار طبیعت، طبیعت بی‌جان و پرتره هستند.

ادای دین به دو استاد

او در خصوص انتخاب طرح نقاشی‌هایش بیان می‌کند: ۹۵ درصد آثار من طبیعت است و بیشتر پرتره‌هایم زنان روستایی هستند. البته دو پرتره استادان گرامی من خانم نصیرزاده و آقای طلبی هم در میان پرتره‌ها دیده می‌شوند که حس ادای دین به این دو استاد من است.

ماریا آقاپور که در سبک‌های امپرسیونیسم، رئالیسم  و سوررئالیسم و با استفاده از تکنیک‌های رنگ و روغن، اکرولیک و آبرنگ در تابلوهایش به خلق اثر می‌پردازد، توضیح می‌دهد: تابلوهای من دارای سبک و تکنیک هستند و با توجه به تورم سعی کرده‌ام ابعاد تابلو کوچک‌تر باشند تا هزینه تمام شده کمتر شود و علاقه‌مندان به هنر نقاشی بتوانند آن را برای خودشان یا برای هدیه انتخاب کنند.

فرهنگ‌سازی

وی خاطرنشان می‌کند: مردم می‌توانند تابلوهایی را با حدود قیمت ۶۰ تا ۷۰هزار تومان به جای ظروف کادویی به دوستانشان هدیه بدهند. این گونه بحث ارتباط مردم با هنر و همچنین چرخه اقتصادی درهنر میسر می‌شود، زیرا آن‌ها یک تابلو اصل را می‌خرند و سال‌ها می‌توانند از این اثر هنری بهره ببرند.

وی تأکید می‌کند: متأسفانه درحال حاضر به‌خاطر تحریم‌ها هزینه خرید و تهیه لوازم اولیه نقاشی مانند کاغذ و رنگ افزایش یافته است.

کارایی هنر

این بانوی هنرمند همچنین در پاسخ به این پرسش که برای به‌روزتر شدن و کارایی آثار هنری در زندگی مردم چه می‌توان کرد، نیز اظهار می‌دارد: از آنجا رشته آکادمیک من طراحی پارچه است، نقاشی روی پارچه، لباس، شال، مانتو و... نیز از دیگر فعالیت‌های من است که معتقدم می‌توان از این طریق، هنر را در زندگی روزمره وارد کرد و از زیبایی و کارایی آن بهره برد.

او می‌افزاید: از برنامه‌های دیگر من برگزاری نمایشگاه طراحی‌ روی لباس است که امیدوارم به‌زودی بتوانم این نمایشگاه را نیز برای علاقه‌مندان درمعرض دید بگذارم.

گفتنی است، نمایشگاه نقاشی «دوران رنگی» تا ۲۹ بهمن پذیرای علاقه‌مندان به آثار نقاشی است و علاقه‌مندان به این هنر می‌توانند از ساعت ۱۸ تا ۲۱ به نگارخانه آسمان واقع در وکیل آباد ۳۸ مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.