جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش از تجهیز جنگنده‌های میراژ نهاجا به رادار و تسلیحات بومی خبر داد.

جنگنده‌های میراژ به رادار و تسلیحات ایرانی مجهز شدند

قدس آنلاین: امیر حمید واحدی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتشدرباره تجهیز و تسلیح جنگنده‌های میراژ F-1 نیروی هوایی ارتش به تجهیزات بومی گفت: هم اکنون مشکل رادار این جنگنده بر طرف شده و جنگنده‌های میراژ به رادار بومی تجهیز شده‌اند.

وی افزود: این جنگنده‌ها همچنین به انواع تسلیحات بومی نیز مجهز شده‌اند.

آذرماه سال 93 نیز محمد اسلامی معاون وقت وزیر دفاع  از تجهیز جنگنده‌های میراژ به سیستم سلاح ایرانی خبر داده و گفته بود که می‌توان حتی موشک‌های کروز با برد 300 کیلومتر نیز روی این جنگنده نصب کرد.

میراژ F-1 جنگنده تهاجمی ساخت شرکت داسو فرانسه است و در سال 1973 در ارتش فرانسه و چند کشور دیگر بکارگیری شد. این جنگنده در انواع مختلف برای ماموریت‌های متفاوت از جمله برتری هوایی، شکاری و پشتیبانی نزدیک زمینی طراحی و تولید شده است و قادر است با بکارگیری طیف متنوعی از تسلیحات ماموریت‌های متفاوتی را اجرا کند.

در جریان دفاع مقدس فرانسه تعدادی جنگنده میراژ در اختیار ارتش عراق گذاشت تا از آنها علیه ایران استفاده کند. سال‌ها بعد و در جریان جنگ خلیج فارس تعدادی از جنگنده‌های عراقی از جمله تعدادی جنگنده میراژ F-1  در دو نوع تک و دو سرنشینه به ایران پناهنده شدند که ایران آنها را به عنوان غرامت جنگ در اختیار گرفت.

سال‌ها بعد سرهنگ بهروئز نقدی بیک یکی از خلبانان باسابقه نیروی هوایی ارتش بدون در اختیار داشتن هیچگونه دستور العملی و بدون هیچگونه آموزشی موفق به پرواز با جنگنده میراژ شد و به این ترتیب این جنگنده در نیروی هوایی ارتش عملیاتی شد. خلبان نقدی بیک روز گذشته دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.