آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ضمن حضور در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از نزدیک با فعالیت‌های علمی-پژوهشی این مجموعه آشنا شد.

بازدید عضو مجلس خبرگان رهبری از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس

به گزارش قدس آنلاین،  آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ضمن بازدید از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با حجت الاسلام مهدی شریعتی‌تبار مدیر گروه فقه و اصول این مرکز دیدار و گفت و گو کرد.
حجت الاسلام مهدی شریعتی‌تبار درابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی گروه فقه واصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی، به فعالیتهای عمده این گروه که احیاء تراث و تصحیح و تحقیق متون فقهی است اشاره کرد.
وی یکی از فعالیت‌های عمده گروه فقه و اصول بنیاد را احیای تراث اسلامی دانست و گفت: احیای تراث به این معنی است که روی آثار، ذخایر و کتب ارزشمند و نفیس فقهی که در کتابخانه‌ها قابل استفاده نیست، احیاء، تصحیح و مستندسازی صورت می‌گیرد.
این پژوهشگر همچنین پژوهش در خصوص قواعد فقه و بحث‌های مستحدثه را از دیگر فعالیت‌های مورد توجه این گروه برشمرد و گفت: گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در کنار احیای تراث به تولید آثاری با موضوعات مورد نیاز و اولویت‌دار جامعه می‌پردازد.
شریعتی تبار، همچنین در ادامه به عناوین برخی از آثار تولید شده در این گروه اشاره کرد و افزود: کتاب‌هایی همچون «القضا» با موضوع فقه قضاوت، «احکام ازدواج در فقه شیعه»، «نقش فقهای خراسان در سه دهه اخیر» و... از جمله آثار تولید شده در این گروه است که به همت پژوهشگران تهیه و به چاپ رسیده است.
ترویج اصول فقه راهکاری برای کاهش ناهجاریهای جامعه
آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری نیز در این دیدار با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از فقه در متن زندگی اجتماعی انسان‌، گفت: فقه می‌تواند نیازهای نظام، حکومت و همچنین نیازهای مردم را تامین کند و می توان ناهجاریها و مسائل ناگوار در جامعه را با ترویج فقه و اصول کاهش داد.
وی با اشاره به اهمیت احیای تراث اسلامی تصریح کرد: کتاب «مجمع‌البیان فی تفسیرالقرآن»، از مهم‌ترین تفاسیر قرآن کریم نوشته فضل بن حسن طبرسی عالم دینی و مفسر شیعی است؛ این تفسیر را دانشمندان شیعه و سنی ستوده و از آن به عنوان یکی از منابع قدیم تفسیری یاد کرده‌اند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه تا کنون کار تحقیقی شایسته و ارزشمندی بر روی اثر«مجمع‌البیان فی تفسیرالقُرآن»، صورت نگرفته است از این رو شایسته است پژوهشگران با توجه به عدم موازی کاری، تحقیق و پژوهشی روی این اثر انجام دهند.
وی با تاکید بر مسائل مستحدثه و فقه و زندگی، گفت: در زمینه فقه سیاسی و بحث انتخاباتی که در پیش داریم فقه حرفی برای گفتن دارد و می تواند پاسخگو باشد به شرط اینکه به اصول فقه در این زمینه توجه و کار شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.