کرمان-شهرستان ریگان در جنوب استان کرمان ازجمله مناطقی است که همواره و در طول سال بر زیر تازیانه باد و خاک و توفان‌های شن قرار دارد.

توفان ساکنان «ریگان» را کوچ می‌دهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: این شهرستان دومین نقطه کانون بحران فرسایش بادی در کشور است که تاکنون ۱۶روستا در اثر گردوغبار خالی از سکنه و ۱۵۰روستا در محاصره گردوغبار قرار دارند.

درست در هفته گذشته که تمام مسئولان عزم خود را برای مقابله با برف در استان‌های شمالی معطوف کرده بودند این شهرستان با توفان شن در جدال بود و حال فرماندار این شهرستان از بستری شدن تعدادی از شهروندان و هم‌چنین خسارت‌های مالی به امکانات محروم این شهرستان خبر می‌دهد.

کوچ اجباری

امین باقری فرماندار ریگان بابیان اینکه گردوغبار تاکنون در ریگان ۱۶روستا را خالی از سکنه  کرده و ساکنانش را به کوچ اجباری واداشته است اظهار می‌کند: متأسفانه  ۱۵روستا نیز در محاصره شدید گردوغبار قرار دارند که در صورت عدم کنترل گردوغبار این روستاها نیز خالی از سکنه خواهند شد .

وی غلظت ریز گردها ا برای سلامت اهالی این شهرستان بسیار خطرناک می‌داند و می‌گوید: در همین هفته گذشته که شمال کشور متأثر از بارش‌ها خسارت دید اما در این شهرستان توفان شن افزون بر ۳۰ میلیارد تومان به تأسیسات زیر بنایی خسارت زد و بسیاری از شهروندان را به دلیل تنگی نفس در بیمارستان بستری کرد.

فرماندار ریگان بابیان اینکه کانون‌های بحران فرسایش بادی در این شهرستان در حال افزایش است  اظهار می‌کند: متأسفانه این  موضوع بر هجوم شن‌های روان در روستاهای ریگان افزوده است.

وی توقف پروژه مالچ پاشی و کندی اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری را دلیل افزایش گردوغبار در این شهرستان عنوان کرده و می‌افزاید: شهرستان ریگان بعد از خوزستان دومین نقطه کانون بحران فرسایش بادی در کشور است که سالانه خسارات زیادی به این شهرستان وارد می‌کند.

تخریب زیرساخت‌های زندگی

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در خصوص مشکلاتی که ریز گردها و توفان برای مردم ایجاد کرده است اظهار می‌کند: حال‌وروز و شرایط زیست‌محیطی جنوب استان کرمان به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست زیرا نه‌تنها منابع طبیعی ازجمله باغات دچار صدمه شدند بلکه سلامت شهروندان نیز براثر گردوغبار با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است.

حبیب‌الله نیک زایی که عضویت کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس را نیز دارد توضیح می‌دهد: تخلیه بسیاری از روستاها در جنوب کرمان براثر طوفان شن خبر ناگواری است زیرا با خالی شدن روستاها براثر طوفان شن ضریب امنیتی در این مناطق کاهش می‌یابد.

وی یادآور می‌شود: هجوم شن‌های روان زیرساخت‌های جاده‌ای و کشاورزی را در این  حوزه انتخابیه را  نابود کرده است و ما به‌طور متوسط  دو  روز در هفته شاهد هجوم شن‌های روان هستیم و از همین  رو طوفان  شن در  این مناطق به حدی است که برخی از  جاده‌های ما  بسته نیز می‌شود.

نیک زایی می افزاید: بادهای ۱۲۰ روز سیستان و طوفان‌های دائمی شن استان کرمان عرصه را  بر مردم تنگ کرده است  و ما بیش از یک‌سوم سال درگیر طوفان‌های شن هستیم اما  متأسفانه بودجه‌ ویژه ای  برای رفع این  مشکلات در  نظر گرفته نمی شود.

هزار راه نرفته

بنا بر گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان برای مقابله با پدیده گردوغبار و کانون‌های بحران فرسایش بادی ،پروژه نهال‌کاری در ۳۰۰هکتار از مناطق مختلف این شهرستان آغازشده است.

مجید امیرزاده اظهار می‌کند: شهرستان ریگان در معرض توفان‌های شن و کانون‌های بحرانی قرارگرفته و هرساله صدمات جبران‌ناپذیری به مزارع و منازل مسکونی وارد می‌کند لذا در سال ۹۸  از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ، ۲میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان برای نهال‌کاری گونه‌های ریشه کهور ایرانی و قلمه اسکنبیل به مساحت ۳۰۰هکتار و احداث تله رسوب به طول ۱۰۰کیلومتر در منطقه دشت عباس‌آباد سردار و ۱۲۰۰هکتار مدیریت هرز آب در دشت رستم‌آباد آغاز شد.

به گفته  امیرزاده،همچنین اعتباری از همین صندوق ،حدود یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان برای نهال‌کاری گونه‌های ذکرشده به مساحت ۲۴۰هکتار و احداث تله رسوب‌گیر به طول ۲۲۰کیلومتر در منطقه دهشدوست در حال اجراست.

مالچ پاشی ادامه دارد

مدیر پروژه مالچ پاشی شمال استان کرمان بابیان اینکه امسال یک هزار هکتار از زمین‌های منطقه نگین کویر در شهرستان فهرج بااعتبار حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مالچ پاشی می‌شوند بیان می‌کند: این پروژه از ۱۰ آذر امسال آغازشده و پیش‌بینی می‌شود تا اسفند به پایان برسد.

مصطفی قطبی نژاد بابیان اینکه یک هزار و ۵۵۰ هکتار دیگر از کانون‌های بحرانی در شرق استان کرمان مالچ پاشی خواهند شد می‌افزاید: این پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۳ میلیارد تومان در یک هزار هکتار از زمین‌های منطقه نگین کویر شهرستان فهرج و ۵۵۰ هکتار زمین‌های دشت عباس‌آباد سردار شهرستان ریگان اجرایی می‌شود.

وی هدف از اجرای این پروژه کنترل درصد زیاد گردوغبار و طوفان‌های شن منطقه شرق استان، تثبیت شن‌های روان و مساعد کردن شرایط برای انجام کارهای بیولوژیک است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.