قائم مقام ستاد مناسبتهای شهرداری مشهد از آماده سازی و اجرای برنامه های استقبال از بهار ۹۹ در این شهر خبر داد.

آماده سازی مشهد برای استقبال از  زائران امام مهربانی ها در نوروز۹۹/ کاشت ۱۴میلیون بوته گل در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی یعقوبی در خصوص برنامه های استقبال از بهار ۹۹ در شهر مقدس مشهد اظهار داشت: در راستای گل آرایی شهر برای استقبال از بهار، ۱۴ میلیون بوته گل برای تامین و توزیع گلکاری ها در نقاط مختلف شهر کاشته می شود.
وی افزود: امسال از المان های تعاملی بیشتری نسبت به سال گذشته استفاده شده است تا با مشارکت دادن شهروندان حس شادی و نشاط را در میان آنها بیشتر کنیم.
یعقوبی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در زمینه گلکاری ها گفت: ۲۹۰ طرح گل کاری در میادین سطح شهر، تامین و جانمایی  می شود، همچنین رنگ آمیزی و کاشت ۱۰ هزار فلاورباکس ، اجرای۳۰ طرح ویژه گلکاری در میادین شاخص سطح شهر (میدان شریعتی ، راهنمایی ، تختی ، چهارراه کلاهدوز ، جانباز، فردوسی ، توحید ، راه آهن ، فجر ، امت ، مفتح ، ۱۷ شهریور ، گوهرشاد ، غدیر ، فرودگاه ، امام خمینی ، بسیج ، انقلاب ، ده دی ،سعدی ، جمهوری ، هاشمیه ، قائم ، فرش گل های میدان قائم ، استقلال ، بلوار آزادی ، میدان مجیدیه ، لچکی های اطراف میدان مجیدیه ، بیت المقدس و طبرسی )، برگزاری ۲۴ جشنواره شامل اجرای ابنیه ، نصب و کاشت المان ها در سطح شهر را در دستور کار داریم که بنا به برنامه ریزی های انجام شده تا ۲۵ اسفند ماه به پایان می رسد.
معاون شهردار مشهد به طراحی ، ساخت ، بازسازی ، تعمیر ، رنگ آمیزی و نصب و کاشت ۸۶۵ المان گل قدیمی و ۱۶۴ المان گل جدید، برگزاری جشنواره گل های پیازی در پارک ملت ، کوهسنگی و... ( کاشت پیاز لاله ، نرگس و سنبل ) به مساحت ۴.۵۰۰ متر مربع  اشاره کرد و گفت: ۱۰ گل نوشته مناسبتی برای مبعث حضرت رسول طراحی و اجرا خواهد شد.
وی افزود: ۱۲ مورد پرفورمنس ( سیلورمن و گلدمن ) در جشنواره های بهاری از ۲۹ اسفند ماه تا ۱۴ فروردین اجرا می شود.
یعقوبی تصریح کرد: با ۳۳ اثر برگزیده، ۲۰۰۰۰ متر مربع دیوارنگاری در سطح شهر انجام و طرح پویش رنگها ( مشارکت شهروندان در رنگ آمیزی معابر ) در مناطق ۱۳ گانه به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع اجرا خواهد شد.
قائم مقام ستاد مناسبتهای شهرداری مشهد اذعان کرد:۵۱۶۰۰ مورد رنگ آمیزی مبلمان پارکی روشنایی ،۱۲۸۷۰ سطل زباله ، ۱۸۰۸۰ مورد نیمکت ،۱۰۹۰۰ لوازم بازی و ۳۵۴۰ لوازم بدنسازی در استقبال از بهار ۹۹ انجام می شود.
وی به تامین  ۲۲۰ تن رنگ و تحویل آن به مناطق تا اول اسفند ماه اشاره کرد و گفت:  ۲.۰۰۰.۰۰۰ متر طول از جداول سطح شهر رنگ آمیزی  می شود و همچنین ۱۴۰۰۰۰ متر طول از گاردریل ها در معابر اصلی و  ۱۶۰.۰۰۰متر طول هندریل ها در پل ها و معابر اصلی ، ۱۸۳ کیوسک مطبوعات در مناطق ۱۳ گانه رنگ امیزی خواهد شد.
قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد گفت: مبادی ورودی شهر از جمله  ۵ محور قوچان ، نیشابور ، سرخس ، کلات و فریمان  تا فاصله ۱۰ کیلومتر خارج از محدوده خدمات شهری تا ۲۸ اسفند ماه پاکسازی خواهد شد.
وی به رفع نقص آذین بندی ها به ویژه در معابر منتهی به حرم مطهر اشاره کرد و گفت: ساب زنی آبنماهای محیطی ، میدانی و پارکی به تعداد ۳۲۳ مورد ، رفع نقص و رنگ آمیزی ۳۰۰۰ عدد از گاری های حمل پسماند، رفع نقص ۲۶۰ مورد آبسردکن ها و آبخوری های موجود در بوستان ها، افزایش ۴ اکیپ بازدید و نظارت مستمر بر کنترل آلاینده های زیست محیطی از مراکز آلاینده ثابت شهری  و آلاینده های زیست محیطی که از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین با افزایش ساعت از ساعت ۱۹ الی ۶ صبح  گشت زنی خواهند کرد ، از دیگر اقدامات می باشد.
یعقوبی به رنگ آمیزی پل های عابر پیاده به تعداد  ۲۸ عدد اشاره کرد و افزود: مسیرهای دوچرخه ، ایستگاه های تاکسی و حمل بار  به طول ۸۰.۰۰۰ متر طول رنگ آمیزی خواهد شد.
معاون شهردار مشهد از استفاده از ظرفیت تاکسی های ون در ساعات پایانی شب درشریان های اصلی شهر (در قالب تاکسی شب یا ون شب) بعد از اتمام ساعت کار قطار شهری  تا ۱۵ فروردین خبر داد و گفت: طبق  پیش بینی های انجام شده محل دپوی تاکسی ها در خروجی مسیرهای منتهی به حرم مطهر برای تخلیه مسافر در زمان اتمام مراسمات در روز اول فروردین( میدان شهید گمنام- میدان شهدا- خیابان مدرس- میدان بسیج- پنجراه ) ، فضای لازم برای محل دپوی ناوگان در زیر گذر حرم مطهر ۷ ساعت قبل از سال تحویل و یک ساعت بعد از اتمام سخنرانی مقام معظم رهبری و  اطلاع رسانی جهت استفاده زائرین از خدمات تاکسی های مجهز به صندلی معلولین به تعداد حداقل ۵۰ دستگاه فعال در شبکه بیسیم ۱۳۳  در دستور کار قرار گرفته شده است.

وی به ایجاد ۱۰ کانتر فروش بلیط در پایانه مسافربری امام رضا ، ایزوله نمودن ۴ سالن  جایگاه های استقرار مسافرین، نصب گیت های هوشمند کنترل تردد مسافرین  اشاره کرد و گفت: به منظور افزایش رضایتمندی زائران با هدف حذف دلالان و خرید اینترنتی بلیط به صورت آنلاین گیت های هوشمند در پایانه های مسافربری نصب خواهد شد همچنین پروژه انتقال فروش بلیط به هسته مرکزی، ویژه مسافرینی که امکان تهیه فروش اینترنتی نداشته اند، امکان پذیر شده است و مسافران می توانند یک ساعت قبل از حرکت اتوبوس نسبت به تهیه بلیط اقدام نمایند.
وی به افزایش ساعت کاری مراکز معاینه فنی خودرو ازادی، بهمن، حافظ، رباط طرق، شهید مفتح به مدت ۴ ساعت از ۱۷ اسفند لغایت ۲۹ از ساعت" ۱۶ الی ۲۰ " اشاره کرد و اظهار داشت :طبق شیفت بندی انجام شده ، مراکز معاینه فنی در روزهای ۲ ،۳ ،۴ ،۸ و ۱۵ فروردین از ساعت ۹ الی ۱۴  فعال است.
معاون شهردار مشهدگفت: در پایانه های مسافربری از ۲۸ اسفند ماه ایستگاه شارژ سریع و کند خودروهای برقی  احداث و راه اندازی شده است.
یعقوبی با اشاره به استقرار ۱۰۰ دستگاه تاکسی ون در اطراف حرم مطهر از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین گفت: ۵۰۰ دستگاه  تاکسی زائر در مبادی ورودی و خیابان های اطراف حرم مطهر راه انداری می شود.  
وی افزود: در راستای نظارت بر نرخ های مصوب تاکسی ها، گشت های مشترک روزانه با سازمان صنعت و معدن و تجارت  بصورت " روزانه یک دستگاه "پیش بینی شده است.
وی با اشاره به پیش بینی های انجام شده در حوزه اتوبوسرانی گفت: برای ۱۲۰ دستگاه اتوبوس طراحی نمای بیرونی انجام شده است همچنین افزایش ۳۰ دقیقه ساعت کار خطوط با استفاده از سرویس های فوق العاده به منظور تسهیل تردد مسافرین برای خریدهای نوروزیشهروندان و زائرین، افزایش  خط یک تندرو با ۱۵ دستگاه اتوبوس در حدفاصل پایانه امام رضا علیه السلام تا میدان بیت المقدس در ساعات قبل و بعد از نمازهای یومیه، افزایش خط سه تندرو با ۱۵ دستگاه در حد فاصل حرم مطهر تا میدان شهدا و میدان فردوسی از از ۲۹ اسفند تا ۱۴ فروردین، استقرار اتوبوس ها در پایانه های آزادی ، مصلی ، مفتح ، انقلاب و فردوسی ویژه  بهشت رضا علیه السلام  تا ۴ فروردین از دیگر اقدماتی است که جهت رفاه حال زائرین در دستور کار قرار گرفته شده است.
یعقوبی به استقرار ۴ دستگاه اتوبوس در  بوستان زائرپذیر غدیر به سمت حرم مطهر از ۲۸ اسفند ماه لغایت ۱۲ فروردین اشاره کرد و افزود:  ۳ دستگاه اتوبوس امدادرسانی در سطح شهر و ۱ دستگاه امداد ویژه در تعمیرگاه مرکزی مازاد بر ۴ دستگاه وضع موجود در مواقع اضطراری بصورت آماده باش درآمده است.
وی به اجرای برنامه نوروز با شهدا در آرامستان بهشت رضا اشاره کرد و افزود: برای ۳۵۰۰ نفر مراسم ویژه استقبال از زائرین و مسافرین با مشارکت آستان قدس رضوی در پایانه مسافربری امام رضا (ع) برگزار می شود.
یعقوبی درخصوص برنامه های حوزه فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: راه اندازی  تلفن گردشگری ۳۱۳۵ ، دبیرخانه تخصصی توس ، راهنمای زائر ، برگزاری سومین جشنواره «خیابان غذا» برای ۲۵۰.۰۰۰ نفر و برگزاری جشنواره هفت چین نوروز در مناطق ۱۳ گانه  از اقدامات برنامه ریزی شده در ایام نوروز است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: برگزاری جشنواره بادبادک های ایرانی در بوستان خورشید و جلو خان آرامگاه فردوسی ، برپایی ۵۰ اجرا گذرهنر تئاتر در ایستگاه های خط ۱ و ۲ قطار شهری، برپایی گذرهنر سرودهای ملی و مذهبی در ایستگاه های خط ۱ و ۲ با ۱۰۰ اجرا از دیگر برنانه در این ایام است.
وی افزود: جشنواره های تفریحی و ورزشی از جمله( برپایی ایستگاه های تفریحی و ورزشی در بوستان های منتخب با موضوعاتی نظیر دومینو ، بازی های کودکانه  ، دارت چسبی ، فوتبال دستی و..... ) از ۲۸ اسفند لغایت ۱۳ فروردین ماه در بوستان های مناطق ۱۳ گانه اجرا خواهد شد.
یعقوبی درخصوص اعزام کاروان راهیان نور گفت: ۲۰۰۰ نفر برای اعزام به کاروان راهیان نور از ۱۵ اسفند لغایت ۱۳ فروردین در نظر گرفته شده است.
قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد گفت: ۸  دستگاه اتوبوس شادمانه از ۲۰ اسفندماه لغایت ۱۵ فروردین به جهت ایجاد فضای عیدانه و شاد بر روی بدنه واجرای برنامه ویژه در داخل اتوبوس و تردد در اماکن گردشگری ایجاد می شود.

وی در خصوص فضاسازی شهری و اطلاع رسانی ها گفت: تولید و توزیع محصولات گردشگری و زیارت در قالب سوغات ، کتابچه ، نقشه هوشمند گردشگری ، کتابچه کودک و توزیع در ایستگاه های استقبال از زائر ، پایگاه های راهنمای زائر و مراکز اسکان موقت به تعداد" ۲۰.۰۰۰ محصول مکتوب  و ۵۰۰ عدد سوغات ، طراحی و اکران ۱۵ طرح اطلاع رسانی با مضامین استقبال از بهار در ۲۰۰۰ متر مربع در سطح شهر، تولید محصولات اطلاع رسانی ۱۰۰۰ مورد، تولید تیزر اطلاع رسانی ۵ مورد در تلویزیون های شهری و ال ای دی پوسترها، افزایش ظرفیت خدمات رسانی تلفن گردشگری و زیارت ۳۱۳۵  ،تسریع پیگیری در پاسخگویی به پیام های مرتبط با بهار  از ۷۲ ساعت به ۲۴ ساعت در مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷به صورت ۲۴ ساعته ، پاسخگویی به زائران در خصوص مشکلات ترافیکی از طریق شماره ۳۳۱۳۷ از جمله این اقدامات است.
وی درخصوص برنامه های پیش بینی شده برای لحظه تحویل سال گفت: از جمله اقدامات پیش بینی شده می توان به  افزایش ساعت بهره برداری در شب سال تحویل در خط ۱ و  ۲ به مدت ۱ ساعت، افزایش ساعت بهره برداری در روز سال تحویل در خط ۱ و ۲  به مدت ۲ ساعت، کاهش هدوی در شب و لحظات سال تحویل به مدت ۴ دقیقه در خط ۱ ، افزایش تعداد سرویس دهی ویژه تحویل سال نو با ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در خطوط منتهی به حرم مطهر  همایش سخنرانی مقام معظم رهبری ، کاهش فاصله زمانی رسیدن قطار به ایستگاه ها برای پوشش سرویس دهی زمان سخنرانی مقام معظم رهبری در خط ۱ به مدت ۴ دقیقه و در خط ۲ به مدت ۲ دقیقه و افزایش سرویس دهی ویژه سخنرانی مقام معظم رهبری با ۲۵۰ دستگاه اتوبوس  اشاره کرد.
وی افزود: روزانه ۱۲ دستگاه  خودرو و نیروهای عملیاتی آتش نشانی در مناطق چهارراه شهدا ، میدان نواب ، میدان بیت المقدس ، میدان طبرسی ، بوستان زائرپذیر غدیر ، نمایشگاه بین المللی ، جاده جدید قوچان ، پارک کوهسنگی ، پارک ملت مستقر خواهند بود.
قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد درخصوص انجام بازدید شبانه از بوستان زائرپذیر غدیر ، سالن ورزشی سرافرازان ، نمایشگاه بین المللی به صورت مستمر توسط نیروهای عملیاتی آتش نشانی خبر داد و گفت: روزانه ۶ نفر از آتش نشانان داوطلب در کلیه کمپ های محل اسکان زائرین  از ساعت ۹ الی ۱۷  حضور خواهند داشت.
وی افزود: افزایش ساعت ۴۱ ایستگاه ثابت مبادله پسماند خشک از ساعت ۷ لغایت ۱۹ از ۲۰ اسفند لغایت ۲۹اسفند ماه ، عرضه میوه نوروزی و اجرای طرح تنظیم بازار دولت در ۲۳ بازار و فروشگاه منتخب در اواخر اسفند ، تامین جانمایی و نصب ۷۹ چشمه سرویس بهداشتی سیار جدید ،  تامین ۵۸ دوش سیار با اولویت ایستگاه های استقبال از زائر از ۱ ام لغایت ۲۵ اسفند ماه از دیگر اقدامات مدیریت شهری برای تجربه نوروزی متفاوت تر از همیشه است.

منبع: شهرداری مشهد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.