شبکه تلویزیونی الجزیره عربی به بررسی زوایای مختلف توافق آتش‌بس موقت میان آمریکا و طالبان در افغانستان پرداخت.

آتش‌بس موقت آمریکا و طالبان و چالش‌های پیش‌رو

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه تلویزیونی الجزیره عربی برنامه (ماوراء الخبر) آن سوی خبرهای خود را به مساله آتش‌بس موقت میان آمریکا و طالبان و چالش‌های پیش روی آن اختصاص داد.

گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره عربی اعلام کرد دستیابی به صلح با طالبان بسیار دشوار است، زیرا آن‌ها جنگجویانی هستند که در کوهستان‌ها و مناطق صعب العبور حضور دارند. مذاکره با آن‌ها نیز مسیر ناهمواری در پیش دارد. این مساله را می‌توان از مذاکراتی که تا کنون دو سال طول کشیده است، فهمید. این مذاکرات تا کنون به صلح منجر نشده است بلکه نتیجه آن آتش‌بس موقت یا کاهش اقدام‌های خشونت‌بار بوده است.

به گفته سفیر سابق آمریکا در کابل این آتش‌بس یک هفته‌ای است و هنوز هم شروع نشده است با این حال اقدامی مثبت تلقی می‌شود و می‌تواند گامی مثبت در مسیری طولانی باشد.

اندکی پس از اعلام دستیابی به این توافق، وزرای خارجه و دفاع آمریکا با رئیس جمهور افغانستان دیدار کردند. به گفته آمریکایی‌ها گام‌های آتی در گرو پایداری آتش‌بس موقت است. برخی از این گام‌ها کاملاً آمریکایی است و در عقب نشینی نظامی از افغانستان نمود پیدا می‌کند. در حال حاضر بیست سال است که آمریکایی‌ها در افغانستان حضور نظامی دارند. آمریکا ۱۳ هزار نظامی در افغانستان دارد.

توافق آتش‌بس آمریکا با طالبان گامی کوچک، اما مهم خوانده شده است، زیرا نتیجه مذاکرات دشواری است که در برهه‌هایی جداگانه در دوحه صورت گرفته است. قرار بود در سپتامبر سال گذشته این آتش‌بس اعلام شود، اما ترامپ در آن زمان از این اقدام منصرف شد، زیرا در افغانستان حمله‌ای صورت گرفته بود که منجر به کشته شدن یک نظامی آمریکایی شده بود.

خروج آمریکایی‌ها از افغانستان برای طالبان نیز یک دستاورد محسوب می‌شود و اگر این مساله محقق شود، برای طالبان یک پیروزی هرچند نمادین رقم می‌خورد.

یک مقام طالبان اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به تدریج و در مدت ۱۸ ماه انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.