الجزیره گزارش داد با سرنگونی جنگنده تورنادو، عجز ائتلاف سعودی در جلوگیری از افزایش قدرت انصارالله به اثبات رسید.

عجز ائتلاف سعودی در جلوگیری از افزایش قدرت انصارالله یمن

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه الجزیره گزارش داد: سرنگونی جنگنده تورنادو ثابت کرد ائتلاف سعودی-اماراتی در جلوگیری از افزایش قدرت جنبش انصارالله یمن عاجز بوده است.

گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره سرنگونی یک فروند جنگنده ائتلاف سعودی-اماراتی گفت: انصارالله خبر سرنگون شدن جنگنده تورنادوی عربستان در آسمان استان الجوف یمن را روز جمعه اعلام و شنبه شب تصاویر  آن را پخش کرد. انصارالله این عملیات را ضربه دردناکی برای دشمن و گامی می‌دانند که نشانه افزایش چشمگیر قدرت پدافند هوایی آنهاست. پس از آنکه حوثی‌ها این خبر را اعلام کردند، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی -اماراتی مانند همیشه دیرهنگام به آن اعتراف کرد. در اواخر ماه دسامبر گذشته، انصارالله آغاز آنچه را مرحله درد بزرگ خواند، اعلام کرد که در آن، معادلات جدید نظامی حاکم خواهد شد. این موضع گیری، پشت سر گذاشتن مرحله آتش بس و حرکت در مسیر مذاکرات، محسوب شد. بر اساس تحولات دو روز گذشته، به نظر می‌رسد این رویکرد تا حد زیادی تایید می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: اما فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه سعودی در کنفرانس امنیتی مونیخ پس از سرنگون شدن جنگنده تورنادو تاکید کرد تشدید اخیر خشونت‌ها در یمن، هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که به گفتگوهای صلح با انصارالله در کانال‌های پشت پرده آسیب برساند. بن فرحان تاکید کرد با وجود همه تنش‌ها اگر حوثی‌ها برای تمرکز بر منافع یمن آمادگی داشته باشند، عربستان حاضر به مذاکره است. بن فرحان با این وجود تهدید کرد عربستان به هر اقدام تحریک آمیزی در صحنه میدانی پاسخ خواهد داد. 

جنگنده‌های تورنادو نقش مهمی در حملات هوایی به یمن با استفاده از موشک‌های هدایت شونده با لیزر دارند.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: نیروهای انصارالله تصاویری از بقایای جنگنده سعودی پخش کردند. در حالی که ائتلاف سعودی- اماراتی پنج سال است برای عقب راندن حوثی‌ها تلاش می‌کند، قدرت این گروه به صورت فزاینده افزایش یافته است. ناتوانی ائتلاف سعودی-اماراتی در جلوگیری از افزایش توانمندی انصارالله آشکار است. این در حالی است که این ائتلاف به هدف قرار دادن غیرنظامیان ادامه می‌دهد. در حملات هوایی سعودی-اماراتی به افرادی که نزدیک لاشه جنگنده سعودی جمع شده بودند، بیش از ۳۰ غیرنظامی در استان الجوف کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

الجزیره در پایان نوشت: به پایان پنجمین سال جنگ در یمن نزدیک می‌شویم. در آن زمان ریاض در برابر حوثی‌ها ریشه کن کردن و نابودی آن‌ها را وعده می‌داد. اما سال‌های طولانی جنگ فقط باعث محکم‌تر شدن جای پای آن‌ها شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.