وزارت میراث فرهنگی معتقد است برای رونق صنعت گردشگری دولت در حد یک تا دو باک بنزین در ایام سفر با نرخ دولتی در اختیار خانواده‌ها قرار دهد. وزیر نفت اما احتمال تصویب پیشنهاد چند باک بنزین برای سفر را با گوشزد کردن این نکته که این سوخت سفر باید از محل منابع یارانه معیشتی پرداخت شود را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

نوروز با یک باک بنزین!

قدس آنلاین:  وزارت میراث فرهنگی معتقد است برای رونق صنعت گردشگری دولت در حد یک تا دو باک بنزین در ایام سفر با نرخ دولتی در اختیار خانواده‌ها قرار دهد. وزیر نفت اما احتمال تصویب پیشنهاد چند باک بنزین برای سفر را با گوشزد کردن این نکته که این سوخت سفر باید از محل منابع یارانه معیشتی پرداخت شود را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

پیشنهاد تخصیص سهمیه بنزین نوروزی با این هدف صورت گرفته  که خانواده‌ها بتوانند با استفاده از آن مسافرت‌های نوروزی را با هزینه‌ای کمتر تجربه کنند و دغدغه سوخت را نداشته باشند. خبرهای رسیده از وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز مؤید این مطلب بود که تخصیص چنین سهمیه‌ای دور از انتظار نیست، اما در ماه‌های اخیر هر بار که رسانه‌ها به سراغ وزیر نفت رفتند، وی تأکید کرد: خبری از ارائه پیشنهاد تخصیص بنزین نوروزی ندارد. دیروز اما بیژن زنگنه که پیشتر تعیین سهمیه بنزین نوروزی را در حیطه وظایف وزارت نفت نمی‌دانست، اعلام کرد: «این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود».

کاهش منابع یارانه‌ها با بنزین سفر

زنگنه می‌گوید «برخی افراد در دولت با این طرح مخالف هستند و دلیل مخالفت این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد، چون منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماماً با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران‌نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد.

به گفته وی اگر قرار باشد ۱۰۰لیتر سهمیه بنزین به ۱۸میلیون خودرو سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند یعنی باید یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را در یک‌هزار و ۵۰۰تومان ضرب کنیم، نزدیک ۳هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود».

چانه‌زنی برای ۵۰ لیتر بنزین نوروزی

با وجود استدلال این وزیر برای مخالفت برخی دولتی‌ها با اعطای سهمیه بنزین نوروزی و تأثیر آن بر یارانه معیشتی باید سابقه اختصاص سهمیه نوروزی به مردم را یادآور شویم. پیش‌بینی سهمیه بنزین برای ایام عید نخستین بار نیست که مطرح می‌شود،   پیش از این نیز در دوره  قبلی سهمیه‌بندی بنزین، سهمیه ویژه‌ای علاوه بر سهمیه ماهانه بنزین خودروها، با هدف توسعه گردشگری به خودروها اختصاص داده می‌شد. این سهمیه غالباً در محدوده یک باک با قیمت یارانه‌ای به خودروها داده می‌شد، چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ لیتر.

پیشنهاد وزارت گردشگری۱۲۰ لیتر است

پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری دلالت بر آن دارد که ۱۲۰ لیتر بنزین با قیمت لیتری  یک‌هزار و ۵۰۰تومان در کارت سوخت خودروها شارژ شود تا ابزاری باشد برای تشویق شهروندان به سفرهای داخلی، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد در صورت تصویب احتمال اینکه کل سهمیه فروردین ۱۲۰ لیتر باشد  شامل ۶۰ لیتر بنزین نوروزی و ۶۰ لیتر سهمیه فروردین ماه باشد، بیشتر است. برخی پیشنهادهای ارائه شده برای بنزین نوروزی دلالت بر آن دارد که زمان ماندگاری این بنزین در کارت‌های سوخت کمتر از ۶ماه، یعنی در محدوده یک ماه باشد.

برخی پیشنهادها نیز بر تعیین سهمیه‌ای معادل یک ماه یعنی ۶۰ لیتر بابت سفر نوروزی دلالت دارد به این ترتیب با احتساب سهمیه معمول یک ماه و سهمیه ۶۰ لیتری بابت سفر، کل سهمیه فروردین به ۱۲۰ لیتر برسد.

به هر حال با توجه به اینکه در دوره قبلی سهمیه‌بندی بنزین، ۵۰ لیتر بنزین نوروزی به کارت‌های سوخت واریز شده بود، انتظار می‌رود در این دوره نیز چیزی در حدود ۵۰ لیتر بنزین سفر به کارت‌های مردم واریز شود. حال اینکه این مقدار بنزین می‌تواند کفاف سفرهای نوروزی را بدهد یا ندهد، به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد. ظاهراً تخصیص بنزین نوروزی قبلاً با مساعدت دولت همراه بوده و احتمال می‌رود این بنزین در هر صورت اختصاص داده شود.

بنزین خود را ذخیره کنید

با توجه به اینکه این پیشنهاد هنوز تا تبدیل شدن به مصوبه راه درازی دارد و ممکن است برای رعایت امورمالی  دولت در آستانه عید با اما و اگرهایی مواجه شود، اگر شما به عنوان مالک یک خودرو سواری شخصی  دغدغه این موضوع را دارید که بنزین نوروزی کفاف سفرهای نوروزی شما را می‌دهد یا خیر، پیشنهاد می‌کنیم در این یک ماه باقی‌مانده تا پایان سال سعی کنید سهمیه بنزین ماهانه خود را ذخیره کنید تا بنزین نوروزی به این سهمیه ذخیره شده اضافه شود و در نهایت سهمیه قابل‌توجهی باشد و بتواند به خوبی پاسخگوی سوخت سفر شما باشد. برای ذخیره سهمیه بنزین هم چاره‌ای ندارید جز اینکه به سراغ وسایل حمل و نقل عمومی بروید. گرچه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سختی‌های زیادی دارد و می‌تواند خسته‌کننده و حتی طاقت‌فرسا باشد، اما موجب می‌شود هم در هزینه‌های روزانه شما صرفه‌جویی شود و هم اینکه سهمیه بنزین شما ذخیره می‌شود. توجه داشته باشید بیشترین مقداری که می‌توانید بنزین سهمیه‌بندی را در کارت سوخت ذخیره کنید۳۶۰  لیتر است.

گاز CNG را فراموش نکنید

گرچه احتمال تخصیص سهمیه بنزین نوروزی برای نوروز ۹۹ بسیار قوی است و چنین سهمیه‌ای برای سفرهای نوروزی به هر حال اختصاص پیدا خواهد کرد، اما در هر صورت در مورد مقدار سهمیه بنزین نوروزی هنوز خبری منتشر نشده است. پیشنهاد ما این است که حتی اگر مقدار سهمیه بنزین نوروزی نتواند کفاف سفرهای نوروزی را بدهد، به جای سوختگیری با بنزین ۳ هزارتومانی، به سراغ استفاده از گاز CNG بروید. اگر خودرو شما دوگانه‌سوز است و منبع گاز CNG در خودرو شما نصب شده است، می‌توانید از این سوخت نیز استفاده و هزینه‌های سفر خود را کنترل کنید. البته مسلماً برخی خودروها دوگانه‌سوز نیستند و چاره‌ای جز سوخت‌گیری با بنزین آزاد ندارند.

راهکارهایی که بنزین کمتری دود کنیم

تنظیم موتور خودرو و باد لاستیک‌ها، تعویض به موقع فیلتر استاندارد هوا، روغن، شمع‌ها، اجتناب از حمل بار اضافی، حذف باربند و کاهش بار صندوق عقب، کارکرد صحیح ترموستات، بالا نگاه داشتن پنجره‌ها در سرعت بالا، عدم استفاده کمتر از گرم‌کن شیشه عقب، برف‌پاکن، بخاری و کولر، اگزوز استاندارد و تمیز نگاه داشتن موتورخودرو در مجموع کاهش حدود ۲۰درصدی مصرف بنزین خودروها را به همراه دارد.

در بیشتر خودروهای کشور بهترین سرعت اقتصادی به لحاظ مصرف بنزین ۸۵ تا ۹۰ کیلومتر است و در صورت رانندگی با سرعت بالا به جای ۱۱۰ کیلومتر در ساعت با ۸۰ کیلومتر در ساعت برانید که میزان ۲۵درصد (معادل ۹/۲لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در مصرف بنزین صرفه‌جویی حاصل می‌شود.

از سوی دیگر خودرویی که به آهستگی شتاب می‌گیرد یا از شتاب خود می‌کاهد ۲۰درصد کمتر از خودرویی که به سرعت شتاب خود را کاهش یا افزایش می‌دهد و کمتر از ترمزهای شدید استفاده می‌کند، بنزین می‌سوزاند.

چه زمان و چگونه در جایگاه‌ها بنزین بزنیم

در تمام جایگاهای سوخت کشور مخازن بنزین زیرزمین قرار دارند و از این رو هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ ‌تر و متراکم‌تر است. وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌شود، بنابراین خرید بنزین در بعد از ظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد.

با افزایش دما به میزان ۱۸ درجه سانتیگراد، ۵۰لیتر بنزین معادل یک لیتر منبسط  می‌شود. یعنی اگر در دمای ۳۰درجه سانتیگراد بالای صفر، ۵۰ لیتر بنزین در باک خودرو خود بریزید و کنار پمپ بنزین توقف کنید تا هوا خنک شود و به ۱۲درجه سانتیگراد بالای صفر برسد، سرباک تقریباً به اندازه یک لیتر پایین می‌رود.

از سوی دیگر زمانی که مشغول سوخت‌گیری هستید، دستگیره نازل را تا آخر فشار ندهید. اگر نگاه کنید می‌بینید نازل‌ها دارای سه درجه هستند: کند، متوسط و تند. در حالت کند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به حداقل می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک خودرو نصفه است، بنزین بزنید. دلیل آن این است که هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‌کند. بنزین به مراتب سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید تبخیر می‌شود. مخازن ذخیره بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه صفر بین بنزین و جو عمل می‌کند تا تبخیر را به حداقل برساند.

زمانی که نفتکش‌های جاده‌پیما در حال تخلیه به مخزن بنزین در محل پمپ بنزین باشند، اقدام به سوختگیری خودرو خود نکنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌شود که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب خودرو شما شود.

هرگز باک را بیش از اندازه پر نکنید. کمی بگذارید خالی بماند. اگر باک بنزین را لب تا لب پر کنید وقتی درب باک را ببندید و راه بیفتید اگر از سر بالایی بالا بروید یا خودرو را در آفتاب پارک کنید، بنزین از بالای باک بیرون می‌ریزد و یا به شدت تبخیر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بلبل ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    0 0
    متاسفیم