ایمنی مسئله‌ای است که نمی‌توان برای ضرورت رعایت آن مرز و شرطی قائل شد و تنها اهمیت آن با توجه به تحت تأثیر قرار گرفتن تعداد افرادی که در نتیجه بی‌توجهی به اصول ایمنی ممکن است در معرض تهدید باشند بیشتر و بیشتر می‌شود.

اماکن نا ایمن مشهد در آستانه نوروز

علی محمدزاده/

ایمنی مسئله‌ای است که نمی‌توان برای ضرورت رعایت آن مرز و شرطی قائل شد و تنها اهمیت آن با توجه به تحت تأثیر قرار گرفتن تعداد افرادی که در نتیجه بی‌توجهی به اصول ایمنی ممکن است در معرض تهدید باشند بیشتر و بیشتر می‌شود.

لذا بر همین اساس رعایت مباحث ایمنی در حوزه‌های مختلف و به ویژه موضوعاتی که جنبه عمومی دارند الزامی انکارناپذیر است که باید بی‌هیچ سهل‌انگاری با تمام نواقص این حوزه برخورد کرد.

با همین مقدمه کوتاه می‌خواهیم در ادامه به موضوعی اشاره کنیم که مصداق عینی این مسئله است و بی‌تعارف باید بگوییم که سال‌های سال است که هشدارهای لازم داده شده و هر چند اقداماتی صورت گرفته اما به نظر می‌رسد هنوز با استاندارد لازم فاصله داریم.

اگر به اخبار مرتبط با موضوع ایمنی اماکن عمومی در مشهد مراجعه کنید خواهید دید که از چند سال پیش توجه متولیان موضوع ایمنی به این اماکن بیشتر شده و از همان ابتدا همواره نسبت به ناایمن بودن بسیاری از اماکن عمومی شهر مشهد هشدار داده‌اند.

اماکن عمومی در معنای عام خود مشمول موارد متعددی است که می‌تواند شامل مراکز درمانی، تجاری و مسکونی با مقیاس بزرگ بشود بر همین اساس در سال‌های اخیر به صورت مجزا پرونده‌های حوزه‌های مختلف از یکدیگر تفکیک شده و به صورت جداگانه در آتش‌نشانی مشهد پیگیری شده و می‌شود.

مدتی پیش در چند نوبت گزارش‌های مختلفی در خصوص ایمن‌سازی مراکز درمانی مشهد (بیمارستان‌ها) منتشر کردیم که البته هنوز هم اقدام‌هایی در این حوزه در دست انجام است که در آینده آخرین اقدام‌های صورت گرفته را منتشر خواهیم کرد.

از سوی دیگر گزارش‌هایی هم درباره ایمنی اماکن عمومی و به طور خاص مراکز تجاری و مسکونی بزرگ (مجتمع‌های بزرگ مقیاس) منتشر کردیم که با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی کارشناسان حوزه ایمنی بیش از ۲۰ مکان فاقد ایمنی لازم شناسایی شده بودند.

در ادامه پیگیری‌ها در این حوزه مشخص شد که اخطار لازم از سوی آتش‌نشانی مشهد به این اماکن داده شده و آن‌ها ملزم به رفع نقایص اعلامی شده‌اند اما با توجه به سابقه ذهنی در این گونه موارد کمتر شاهد اتفاقاتی هستیم که نشان از عزم متولیان برای انجام وظیفه خود برای ایمن‌سازی مجموعه خود باشد.

نکته قابل توجه در این موضوع قرار داشتن این اماکن در شهر مشهد است؛ چراکه بی‌تردید شهر مشهد پذیرای بیشترین زائر و مسافر در کشور است و کمتر شهری را می‌توان نام برد که سالانه بیش از ۲۰میلیون نفر به آن سفر کنند و همین امر سبب می‌شود که هر چیزی در این شهر اهمیت چند صد برابری داشته باشد.

بر همین اساس با توجه به نزدیکی به تعطیلات نوروزی و چند هفته پس از آن آغاز سفرهای تابستانی باید در فرصت باقیمانده تا پایان سال که روزهای خلوت مشهد نیز محسوب می‌شود با سرعت بیشتری نسبت به انجام اقدام‌های لازم اهتمام شود.

بی‌شک خلوتی اماکن تجاری در روزهای زمستانی فرصت خوبی است تا با کمترین زحمت و مزاحمتی کارهای لازم را انجام داد و با اطمینان خاطر بیشتری روزانه پذیرای هزاران مسافری شد که قرار است با خاطرات شیرینی سوغات زیارتی خود را نیز خریداری کنند.

خلاصه اینکه فاجعه تلخ پلاسکو نشان داد که ساختمان‌های پیر بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کنیم تهدیدآمیز هستند و متأسفانه در شهر مشهد مجتمع‌های پیر و میانسال متعددی وجود دارد که ایمن‌سازی آن‌ها ضرورتی مؤکد بوده و لازم است همه دست‌اندرکاران با هدف حفظ جان زائران و مجاوران این شهر با هر گونه کم‌کاری در این حوزه برخورد کنند و احتمالات بروز فجایع تأسفبار در این اماکن را از بین ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.