"سلیمانی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بود و در هر مکان و زمانی که لازم بود از ما علیه داعش حمایت می‌کرد، در مقطعی که ما با فشار مواجه بودیم، چه به‌لحاظ تسلیحاتی و چه به‌لحاظ معنوی کمک می‌کرد، حتی خودش شخصاً سنگرهای ما می‌آمد و با نیروها دیدار می‌کرد.

 روایت معاون فرماندهی واحدهای ۷۰ نیروی پیشمرگه از کمک حاج قاسم به کردها در برابر حمله داعش

قدس آنلاین: "سلیمانی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بود و در هر مکان و زمانی که لازم بود از ما علیه داعش حمایت می‌کرد، در مقطعی که ما با فشار مواجه بودیم، چه به‌لحاظ تسلیحاتی و چه به‌لحاظ معنوی کمک می‌کرد، حتی خودش شخصاً سنگرهای ما می‌آمد و با نیروها دیدار می‌کرد.

ماجرای کمک‌های ایران و نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این کمک‌ها، موضوعی است که آن را در گفتگو با چند نفر از سران کُرد در سلیمانیه عراق مورد بررسی قرار دادیم، ازجمله این افراد سرتیپ «بختیار فایق خدارحم»، معاون فرماندهی واحدهای ۷۰ نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان عراق وابسته به اتحادیه میهنی کردستان است.

سرتیپ بختیار در یکی از عکس‌هایی که سردار سلیمانی با کردها در اقلیم گرفته نیز کنار او حضور دارد.

سرتیپ بختیار فایق خدارحم سمت چپ تصویر کنار حاج قاسم سلیمانی دیده می‌شود

آنچه در ادامه می‌خوانید، متن کامل گفتگو با وی است که در قالب پرونده «هجر حبیب» منتشر می‌شود:

* ابتدا تشکر می‌کنم بابت وقتی که برای این گفتگو پیرامون بررسی شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی اختصاص دادید؛ اگر موافق باشید، شروع گفتگو با معرفی خودتان باشد و این‌که چند سال سابقه فعالیت در نیروهای نظامی دارید؟

به نام خداوند بزرگ. خیلی تشکر می‌کنم، خوش آمدید. از حضور شما در اینجا ممنون هستم. سرتیپ بختیار آموزش‌دیده مدرسه جناب جلال طالبانی در دانشکده نظامی قلاچوالان دوره یکم شهید جوانمیر هستم و ۲۹ سال است که در نیروی پیشمرگه کردستان خدمت می‌کنم. اکنون هم به‌عنوان معاون فرماندهی واحدهای ۷۰ نیروی پیشمرگه کردستان وابسته به اتحادیه میهنی کردستان فعالیت دارم.

* بخشی از موضوع گفتگوی ما پیرامون مقطعی است که داعش به اقلیم کردستان حمله کرد و برخی شهرهای مهم را مورد تهدید قرار داد، از منظر شما این تهدید برای کردستان عراق تا چه‌حد جدی بود؟ شما یک فرد نظامی هستید و قطعاً تا الآن در موقعیت‌های مختلفی قرار گرفته‌اید، می‌خواهم بدانم تهدید داعش تا چه‌حد با تهدیدات قبلی تفاوت داشت.

داعش یک سازمان تروریستی بین‌المللی بود. در ۹ ژوئن ۲۰۱۴ که به مناطق مختلف اقلیم کردستان و عراق حمله‌ور شد، تهدیدی برای اشغال اقلیم کردستان بود اما خوشبختانه نیروی پیشمرگه کردستان در مناطق تحت نفوذ ما و در مناطق تحت حاکمیت وزارت پیشمرگه با همکاری بین‌المللی، این سازمان تروریستی را شکست داد. داعش یک تهدید جهانی بود و بنابراین متحدان همه در این جنگ شرکت کردند و با تلاش‌های آنها، در مدت ۳ الی ۴ سال به تهدیدات این گروه تروریستی خاتمه داده شد.

* در مقطعی که داعش به‌سمت کردستان عراق آمد، کُردها از دوستان و هم‌پیمانان خود درخواست کمک کردند. آن‌طور که گفته شده، ایران نخستین کشوری بود که به این درخواست پاسخ مساعد داد، بفرمایید چرا این درخواست از ایران شد و همکاری‌های جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی در چه‌حدی بود.

ما با جمهوری اسلامی ایران روابط طولانی و تاریخی داریم که این روابط منجر به یک تاریخ مشترک شده است، کنار این، ما با هم فعالیت‌های مشترک و اهداف سیاسی مشترکی نیز داریم. در جنگ داعش هم از تمامی متحدانی که از ما حمایت کرده‌اند درخواست کمک کردیم، یکی از آنها قاسم سلیمانی رحمة الله علیه بود که به منطقه ما آمد و من ایشان را در منطقه زرگه و روستاهای پیراحمد دیدم، این زمانی بود که نیروهای ما به‌سمت تروریست‌های داعش درحال پیشروی بودند.

قاسم سلیمانی رحمة الله علیه نیز نزدیک نیروهای توپخانه جمهوری اسلامی ایران حضور داشت. غروب در زمان حمله به‌سمت محل تجمع تروریست‌ها، نیروها به هم رسیدند. ما با نیروی پیشمرگه کردستان به‌فرماندهی کاک شیخ جعفر مصطفی فرمانده وقت واحدهای ۷۰ نیروی پیشمرگه در حال پیشروی بودیم که قاسم سلیمانی رحمة الله علیه هم حضور داشت و همان‌جا یک عکس یادگاری هم گرفته شد، عکسی که نشان از اتحاد ما در مشارکت در آن جنگ دارد.

همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و دیگر متحدان برای ما اثرات زیادی داشت که باعث شکست داعش شد. جنگ داعش جنگ فراگیری بود که تمام اقلیم کردستان را تهدید می‌کرد. منطقه‌ای که داعش به آن حمله کرد، گستره‌ای به‌مساحت ۱۱۰۰ کیلومتر بود و در این جنگ ما به‌عنوان وزارت پیشمرگه و نیروی پیشمرگه کردستان ۱۷۲۳ شهید دادیم، بالغ بر ۱۰۷۲۰ نفر مجروح داشته‌ایم و ۶۶ نفر نیز مفقودالاثر شدند که تاکنون از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

* اگر این اتفاقات نمی‌افتاد و به‌فرض داعش می‌توانست بر اقلیم کردستان عراق مسلط شود، تهدیدات علیه این منطقه و مردمان آن چگونه بود؟

داعش همان‌گونه که گفتم یک سازمان تروریستی بود که به هر منطقه‌ای حمله می‌کرد، نتیجه آن تخریب و ویرانی وسیع در آنجا بود. آنها اقتصاد آن منطقه را از بین می‌بردند و دیدیم که در سنجار و دیگر مناطق شمار زیادی از زنان، دختران، جوانان و سالخوردگان را  اسیر کردند و به مناطق دیگر انتقال دادند و از آنها به‌عنوان کنیز و برده استفاده کردند. شما استحضار دارید که چه بر سر موصل آوردند، این شهر را به‌کلی ویران کردند، آثار تاریخی و زیرساخت‌های این شهر را به‌کلی از بین بردند.

خب، آنها به مناطق ما هم حملات زیادی کردند ولی مقاومت نیروی پیشمرگه کردستان با تقدیم چندین شهید و مجروح از این سرزمین دفاع کرد. ما اطمینان داشتیم که اگر آنها به مناطقی مثل سلیمانیه، اربیل و دیگر مناطق می‌رسیدند، آوارگی و بی‌خانمانی به‌بار می‌آورد، زیرساخت‌های اقتصادی از بین می‌رفت و شیرازه اجتماعی از هم می‌پاشید و در یک کلام، ضربه بزرگی به مناطق ما هم وارد می‌کرد که خوشبختانه با همت نیروهایمان و همکاری و هماهنگی نیروهای ائتلاف و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران توانستیم سازمان تروریستی داعش را از منطقه دور کنیم.

* شما در دیدارها و برخوردهایی که با سردار سلیمانی داشتید، شخصیت ایشان را چگونه دیدید و برجسته‌ترین ویژگی ایشان چه به‌لحاظ شخصی و چه مدیریتی در نظر شما چه بود؟

در آن مدتی که ایشان را دیدم، فرماندهی شجاع، آرام و متین بود. البته پس از شهادت ایشان، اطلاعات بیشتری از او دیدم و بیشتر با شخصیت او به‌عنوان فرمانده نیروی قدس آشنا شدم.

قاسم سلیمانی رحمة الله علیه دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بود و در هر مکان و زمانی که لازم بود از نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان حمایت می‌کرد، در مقطعی که ما با فشار مواجه بودیم، چه به‌لحاظ تسلیحاتی و چه به‌لحاظ معنوی کمک می‌کرد، حتی خودش شخصاً به سنگرهای ما می‌آمد و با نیروها دیدار می‌کرد، به‌طور کلی در هر مرحله‌ای که نیروی پیشمرگه کردستان نیازمند کمک بوده است به همکاری با ما می‌پرداخت.

* به همان عکس معروف شما و سردار سلیمانی برمی‌گردیم که در یکی از مناطق کرکوک گرفته شده است، اهمیت آن منطقه چقدر بود و چقدر از طرف داعش تهدید شد؟

این مناطق کُردنشین سالها تحت سلطه رژیم بعثی صدام و دشمنان ملت کُرد بوده است، این بار هم تروریست‌های داعش با اشغال آن مناطق، بار دیگر همان رفتارها و اقدامات ضدبشری را انجام دادند، آنها در پی تسلط همیشگی بر مناطق ما بودند و تلاش داشتند تا ثروت‌های خدادادی مناطق ما را غارت کنند. آنها می‌خواستند زنان و کودکان ما را به کنیزی ببرند. نکته مهم اینجاست که ما با همه توان از خاک خود دفاع کردیم و اجازه ندادیم دست‌های پلید داعش و دشمنان به مناطق ما برسد.

البته الآن هم هرازچندگاهی به نیروهای پیشمرگه و مردم مناطق توزخرماطو و داقوق تهاجم می‌کنند، حتی حملاتی هم به نیروهای حشد شعبی و ارتش عراق داشتند اما با نفرات کمتر و توانایی کمتر.

* چطور از نحوه شهادت سردار سلیمانی مطلع شدید و تحلیل شما از این ماجرا که به‌دست آمریکایی‌ها در خاک عراق رخ داد، چیست؟

من این خبر را از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک گرفتم. این اتفاق برای ما بسیار ناخوشایند بود چون ما کسانی را که به همکاری و هماهنگی با ما شتافته‌اند ارج می‌نهیم. کردها ملتی وفادار هستند، به‌ویژه آنکه ایشان در سه تا چهار سال جنگ علیه داعش با ما همکاری داشت.

* اگر بخواهید یک جمله کوتاه خطاب به سردار سلیمانی بگویید، چه خواهید گفت؟

به ایشان می‌گویم؛ تروریست‌های داعش با همت جناب‌عالی و متحدانتان از بین رفتند، از شما تشکر می‌کنیم که در آن مقطع حامی و همکار ما بودید.

انتهای پیام/+

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.