مدیر اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات با بیان اینکه تولید پنبه برای کشاورزان این شهرستان صرفه اقتصادی ندارد از کاهش تولید این محصول در مه‌ولات خبر داد.

تولید پنبه برای کشاورزان مه‌ولات صرفه اقتصادی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، رمضانعلی قاسمی در مه‌ولات اظهار کرد: تولید پنبه در سال زراعی ۹۷_۹۸ با سطح زیر کشت ۵۰ هکتار حدود ۲۰۰ تن بوده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات افزود: افزایش هزینه‌های تمام شده محصول شامل هزینه کاشت، داشت و برداشت به علت افزایش قیمت نهاده‌ها همچون بذر، کود، هزینه حمل و نقل و سایر هزینه‌ها سبب افزایش هزینه تولید محصول و در نتیجه کاهش درآمد خالص کشاورز شده که این موضوع سبب از بین رفتن انگیزه کشاورزان در راستای قرار دادن این محصول در الگوی کشت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به مزیت نسبی، درآمد و سود قابل توجه محصول پسته با عنایت به مشکلاتی که در حوزه تولید محصول پنبه ذکر شد، کشاورزان به تدریج به سمت تولید پسته روی آورده‌اند.

قاسمی با اشاره به اینکه در بازه زمانی ۱۵ سال اخیر سطح زیر کشت پنبه در مه‌ولات از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال به ۵۰ هکتار در حال حاضر کاهش یافته، افزود: نبود قیمت خرید تضمینی پنبه و واردات بی‌رویه این محصول از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه بوده، همچنین کمبود آب، خشکسالی و خاموشی چاه‌های کشاورزی سبب شده‌ سطح زیر کشت پنبه در این شهرستان کاهش پیدا کند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات با بیان اینکه مه‌ولات یک شهرستان با الگوی کشت پسته است، ادامه داد: کاهش آب‌دهی چاه‌ها و منابع آبی از جمله مشکلات مهم مه‌ولات بوده، به همین منظور توسعه افزایش سطح زیر کشت پنبه در این شهرستان جایگاه آنچنانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول پنبه از جمله تامین بذر، کود، مبارزه با آفات و امراض توسط کارشناس فنی اداره جهاد کشاورزی مه‌ولات نظارت و مورد بازدید قرار دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.