حسن روحانی با تأکید بر اینکه ایران هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهد رفت، گفت: شاخص های اجتماعی، امنیتی و اقتصادی ما نشان می‌دهد فشار حداکثری تحریم ها را پشت سر گذاشته‌ایم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کرد نه دولت و نه من هیچ لیستی در انتخابات نداریم.

رئیس‌جمهور: ایران هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهد رفت/ شایعه استعفایم را قویّا تکذیب می‌کنم

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در نشست خبری به سوالات رسانه های داخلی و خارجی  خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تشکر از ملت ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، اظهار داشت: سالی که گذشت و رو به پایان آن هستیم مانند سال گذشته، سال پر ماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود.

شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود

روحانی گفت: از آغاز سال که با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم که حادثه‌ای بی‌سابقه در تاریخ ایران بود. شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و در عین حال حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع نشان داد مسیری که انتخاب کرده‌اند را ادامه خواهند داد.

وی افزود: حادثه هواپیمای اوکراینی و حادثه کرمان نیز موجب تأثر شد؛ اما در عین حال در برابر این حوادث مردم در طول سال ۹۸ ایستادگی و مقاومت بی‌نظیری را در برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند و علیرغم اینکه بدخواهان می‌خواستند با شرایط غیرقابل تحمل روبرو شویم، خوشبختانه مشکلاتمان امسال کمتر از سال گذشته است.

هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

روحانی با بیان اینکه همه شاخص‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی نشان می‌دهد که فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشته ایم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند مسیری که انتخاب کرده‌اند با استراتژی غلط بوده است. البته تحریم ها مشکلاتی را به طور طبیعی به وجود می‌آورد، اما این تحریم ها ثمری برای دشمنان نخواهد داشت و آنچه که فکر می‌کنند با فشار حداکثری ما را در حال ضعف پای میز مذاکره ببرند، امکان ناپذیر است و ما با قدرت و عزت در برابر دنیا سخن حق مان را به صراحت بیان کرده‌ایم، اما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه بخش‌های مختلف کشور در طول ۶-۵ سال گذشته و علی‌رغم تهدید و فشار عملکرد خوبی داشتند و وقتی آمار را با مدت مشابه دولت‌های قبل مقایسه می‌کنیم این موضوع را نشان می‌دهد.

در تاریخ ایران برای اولین بار اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه کردیم 

وی افزود: در تاریخ ایران برای اولین بار بود که ما اقتصاد بدون نفت را در سال ۹۷ و ۹۸ تجربه کردیم و دیدیم که اداره کشور بدون نفت امکان‌پذیر است، البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهداف و برنامه‌هایی که دولت قبلا اعلام کرده بود کمی کند شده باشد، اما در مجموع شرایط کشور در تمامی بخش‌ها مناسب است.

روحانی خاطرنشان کرد: آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد که ملت ایران در دو سال اخیر چقدر فداکارانه در خدمت نظام و کشور بودند هر چند کارگزاران و خدمتگزاران مردم در دولت هم تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

بالاخره روزی دشمن را مجبور می‌کنیم پای میز مذاکره بیاید

وی تصریح کرد: من از ملت بزرگ ایران تشکر می‌کنم و به آنها اعلام می‌کنم که سال آینده ان‌شاءالله با همین توانمندی و قدرتمندی مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره روزی فرا می‌رسد که دشمن را مجبور می‌کنیم پای میز مذاکره بیاید.

باید به شرایط عادلانه بازگردند تا مذاکره امکان‌پذیر باشد

رئیس‌جمهور گفت:‌در مذاکرات سال ۹۲ و ۹۳ آنها بودند که پای میز مذاکره آمدند و درخواست مذاکره دادند، البته امروز هم آنها درخواست مذاکره دارند، ولی باید به شرایط عادلانه بازگردند تا مذاکره امکان‌پذیر باشد.

دیدند که دولت توانست تورم را مهار کند

روحانی تصریح کرد: آنهایی که تبلیغات نادرستی را علیه کشورمان به راه انداخته‌اند و اعلام کردند که تورم در سال جاری سه رقمی خواهد شد شکست خوردند و دیدند که دولت توانست تورم را مهار کند.

وی افزود: سال آینده هم مسیر پیشرفت و رشد اقتصادی را ادامه خواهیم داد و بنا داریم تورم را کنترل کنیم و رشد اقتصادی هم داشته باشیم. 

پیام من به مردم ادامه رشد اقتصادی و پیشرفت کشور است

رئیس‌جمهور اظهار داشت: پیام من به مردم ادامه رشد اقتصادی و پیشرفت کشور است.

برخی کشورهای منطقه هنوز پاسخ روشنی به طرح صلح هرمز نداده‌اند

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت طرح پویش صلح هرمز که دولت به کشورهای منطقه پیشنهاد داده بود؟ گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت و حضور ایران امکان ناپذیر است.وی تصریح کرد: ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور قدرتمندی مثل ایران امکان پذیر خواهد بود. همواره به دنبال امنیت در منطقه بودیم و شهید سلیمانی ما جزو سردارانی بود که دنبال امنیت در منطقه خاورمیانه بود و آخرین تلاشش نیز در این مسیر بود و در مسیر گفتگو با نخست وزیر عراق بود که او را به شهادت رساندند.وی افزود: طرح صلح هرمز در مجمع عمومی سازمان ملل امسال مطرح شد و برای همه دولت‌ها و سایر کشورها این طرح ارسال شد. شخصا طرح صلح هرمز را به طور رسمی برای سران کشورهای منطقه ارسال کردم و خواستم در اجرای آن مشارکت کنند، برخی کشورها استقبال کردند و برخی دیگر نیز پاسخ روشنی تاکنون نداده اند.

روحانی عنوان کرد: تلاش همگانی کشورهای منطقه باید امنیت را در این منطقه محقق کنند، البته تاکید می‌کنیم که از صلح و ثبات منطقه همه کشورها باید استفاده کنند، اگر بخواهیم برخی کشورها را از ثمرات صلح برخوردار کنیم و برخی استفاده نکنند، حتما این صلح پایدار نخواهد بود.

 برای ما فرقی نمی‌کند کدام حزب در آمریکا حاکم است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره«پیغام‌هایی  که برای ایجاد گشایش‌ها در مسیر برجام و مذاکره با آمریکا به ایران می‌رسد، و اینکه در صورت برنده شدن مجدد ترامپ در انتخابات فشارها بر ایران تشدید خواهد شد یا پیش از آن امکان یک توافق جدید وجود دارد؟ ، گفت: البته این سوال را باید از آن طرف پرسید؛ برای ما فرقی نمی‌کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد، آنچه برای ما مهم است، منافع ملی کشورمان است.

وی خاطرنشان کرد: گروهی در آمریکا معتقد بودند که با فشار می‌توان ایران را وادار به مسیر دلخواه آنها کرد، گروهی نیز معتقد بودند که ایران قوی‌تر از این حرفاست و باید با آنها تفاهم کرد. دولت قبلی آمریکا معتقد به این مسیر بود و به توافقی نیز دست یافتیم؛ در حین اجرای این توافق گروه اول روی کار آمد که معتقد بودند راه حل تحمیل خواسته هایمان به ایران است.

از نظر وحدت درون کشور شرایط خوبی داریم

روحانی با بیان اینکه پیش‌بینی آنها این بود که مقاومت ایران ۴-۳ ماه بیشتر نخواهد بود و وقتی ایران تسلیم شد، پکیج پیشنهادی آنها را خواهد پذیرفت، گفت: امروز ۲۰ ماه از آن زمان گذشته، بنابراین فشار حداکثری شکست خورده است؛ شرایط ما در منطقه شرایط بهتری است؛ از نظر وحدت درون کشور شرایط خوبی داریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: آنها می‌خواستند مردم به این نتیجه برسند که بدون تفاهم و توافق با آمریکا نمی‌توانیم طاقت بیاوریم، که این موضوع هم با مقاومت ملت ایران بی اثر شد. اگر آمریکا به برجام برگردد، از تحریم ها دست بردارد می‌تواند در قالب ۵+۱ بیاید و مذاکره کنیم.

در اکثر حوزه ها انتخابات رقابتی است

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره انتشار لیستی با عنوان یاران روحانی و این پرسش که وی از لیستی حمایت می‌کند یا نه و تاثیر این انتخابات در شرایط کشور، با بیان اینکه انتخابات پرشور به نفع ما است، اظهار داشت: حتما آمریکایی‌ها از حضور حداکثری مردم خوشحال نمی‌شوند و خوشحالی آنها در انتخابات حداقلی مردم است.فضا مقداری نسبت به گذشته فرق کرده است، امروز شور و نشاط نسبی را در کشور برای انتخابات می بینیم و می‌خواهیم این شور و نشاط به حداکثر برسد و انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.

رئیس جمهور افزود: دغدغه من انتخاباتی رقابتی بود. اما اگر انتخابات رقابتی هم نباشد ممکن است سالم باشد.لذا تلاش ما این بوده رقابت بیشتر باشد تا مشارکت بالا برود.

وی اضافه کرد: در گزارشی که وزارت کشور به من داده بود و در دولت مطرح کرد، گفتند که در ۷۰ حوزه، انتخابات غیر رقابتی است و این من را نگران کرد و همه تلاش من این بود که کاری کنیم که رقابت بیشتر شود و حتی الامکان افرادی که امکان تایید آنها طبق قانون وجود دارد، تایید شوند. امروز اما از وزارت کشور در مورد ۷۰ حوزه‌ای که گفته می‌شد رقابتی نیست، پرسیدم که طبق آخرین گزارش فقط ۴۴ حوزه رقابتی نیست و من خوشحال شدن که در اکثر حوزه ها رقابت وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه ممکن است در حوزه ای از حزب مورد نظر کسی نامزدی نباشد، گفت: با این حال همه ما ایرانی هستیم و از حزب رقیب می‌تواند کسی را انتخاب کند که اصلح‌تر و بهتر است و می‌توانند برای کشور در مجلس مفید باشند.

نه دولت و نه روحانی لیستی در انتخابات ندارند

حمایت دولت از فهرست‌های انتخاباتی گفت: نه دولت و روحانی در انتخابات مجلس هیچ لیستی ندارند.

استعفا معنا ندارد، تا آخر هستم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره شایعه استعفایش با تاکید بر اینکه استعفا به نظر من خیلی معنا ندارد، گفت:  ما از آغاز  به مردم وعده و قول دادیم و پای وعده و قول خود تا پایان دولت و ساعت آخر کار دولت خواهیم بود و تلاش می‌کنیم در حد امکان آنچه را به مردم وعده داده‌ایم انجام دهیم، اگرچه ممکن است شرایط اقتصادی و فشار دشمن تا حدی مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ وقت در ذهنم مساله استعفا مطرح نبوده است، خاطرنشان کرد:  حالا که مطرح کردید می‌گویم که در ماه‌های اولیه که انتخابات برگزار شد و هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ انجام نشده بود، مساله‌ای در ذهن من بود و به همین دلیل به خدمت رهبری مطرح کردم  گفتم این دولت آمده است و می‌خواهد کار کند، اگر شما به هر دلیلی که فکر می‌کنید دولت و فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند؛ آماده‌ام که به راحتی کنار بروم؛ اما ایشان به شدت این را رد کردند و گفتند که دلم می‌خواهد تا روز و ساعت آخر به خدمت خود ادامه دهید.

رهبری گفتند اجازه نمی‌دهم دولت حتی یک ساعت زودتر برود

رئیس جمهور گفت: یک‌بار دیگر هم در سال ۹۷ این موضوع خدمت رهبر مطرح کردم و ایشان گفتند من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر – بحث ماه و هفته نیست-  مسئولیت خود را ترک کند.

عربستان دست از تجاوز به یمن بردارد مذاکره آسانتر می‌شود

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیام هایی که گفته شده از سوی عربستان برای تهران ارسال شده و تکذیب این موضوع از سوی ریاض هم با اشاره به اینکه پیام های متعددی توسط سران و مقامات کشورها همچون پاکستان، عراق، کشورهای اروپایی  از طرف عربستان برای ما آورده شده گفت: بحث ما اینست که مشکل غیر قابل حل با عربستان نداریم و هر زمانی که عربستان آماده باشد، مسائلی که میان دو کشور است، قابل گفت و گو است.البته الان مهمترین مساله در منطقه، برای عربستان سعودی مساله یمن هست و بسیار مهم است که پایان کار چگونه باشد.اگر عربستان دست از تجاوز در یمن بردارد، شرایط برای گفت ‌وگو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود.

هیچ گاه انتخابات را زیر سوال نرده‌ام

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید وقتی شما در سخنرانی خود از انتصابات بجای انتخابات استفاده می‌کنید این حرف چه تاثیری بر مشارکت مردم دارد؟ با بیان اینکه اگر رییس‌جمهوری چنین صحبتی کرده، کار بدی کرده و حتما اثر بدی می‌گذارد، تصریح کرد: هیچ موقع،  انتخابات را زیر سئوال نبرده‌ام و نخواهم برد، افزود: انتخابات مساله مهمی در کشور ما و یک رکن رکین کشور است. همانطور که رهبری فرمودند همه ارکان کشور در واقع با انتخابات به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم با رای مردم روی کار آمده‌اند.

رئیس جمهور افزود: 

همه حرف من از روز اول که ممکن است برخی برداشتشان از صحبت‌های من دقیق نباشد، این است که نگذاریم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود نه این الان انتصابات است و انتخابات نیست.  اگر انتخابات نیست پس چرا من، خودم این همه اصرار می‌کنم که شرکت کنید و بیاید حضور پیدا کنید. چرا من این همه خواهش می‌کنم از نظارت، از شورای محترم نگهبان که یک مقدار سخت گیری را کمتر کنید تا بیشتر بیایند و رقابت بهتر شود.

روحانی ادامه داد: اگر انتصابات بود که این همه اصرار و التماس نیاز نبود. همه بحث‌ها این است که ما انتخابات داریم و حتما انتصابات نیست.

وی با بیان اینکه انتصابات مربوط به رژیم گذشته بود، گفت: در سخنرانی قبلی خود گفتم که در رژیم گذشته، همه در تهران انتخاب می‌شدند و بی‌خودی مردم را پای صندوق‌های رای می‌کشاندند. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی در تاریخ بیفتد. 

رئیس جمهور تاکید کرد: ممکن است ما از فرایندها به طور کامل راضی نباشیم و اشکالی ندارد که انتقاد داشته باشیم اما نباید انتخابات را ترک کنیم، قهر کنیم و کنار برویم. من افتخار می‌کنم که در سال ۹۲ و ۹۶ با انتخاب مردم روی کار آمدم و اگر انتخابات نبود حتما من و مجلس مشروعیت نداشتیم و همه ارکان کشور به نوعی با انتخابات  و رای مردم روی کار آمده‌اند.

حادثه هواپیما آن‌قدر عجیب بود که باورش سخت است

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره  سقوط هواپیمای اوکراینی، زمان اطلاع دولت از دلیل اصلی این حادثه و چرایی کلیر نشدن فضای کشور در شب حادثه نیز گفت: یک اشتباه موردی رخ داد و اینقدر این اشتباه عجیب و غریب و غیرقابل باور بود و اگر کسی به من می‌گفت این حادثه اتفاق افتاده باور نمی‌کردم و همین الان هم باور آن برای من سخت است.

رییس‌جمهوری با اشاره به این موضوع که هفت سال مسئول پدافند هوایی کشور بوده است، تصریح کرد: از اول تاریخ ایران تاکنون چنین حادثه‌ای که هواپیمایی در پایتخت کشور و در کنار فرودگاه بین‌المللی با چنین خطایی ساقط شود رخ نداده بود.

عذرخواهی و پذیرش مسئولیت نیروهای مسلح  قابل ستایش بود

روحانی گفت: اینکه به جای پنج شنبه غروب، شنبه اعلام شد ولی به نظر من تعمدی در کار نبود به اعتماد مردم لطمه زد.

رییس جمهوری تصریح کرد: همان نیروی مسلحی که افتخارات زیادی در طول تاریخ برای ما آفریده، اشتباه را به عهده گرفت و از مردم عذرخواهی کرد و این اقدام قابل ستایش بود.

روحانی با تقدیر از اقدام سپاه پاسداران در پذیرش اشتباه و هم در پاسخ سریع و قاطع به آمریکا در پاسخ به شهادت سردار سلیمانی، گفت: مقامات سپاه پاسداران در نخستین فرصت ممکن از مردم عذرخواهی کردند و به مردم اعتماد دادند که کاری خواهند کرد که چنین اشتباهی هیچ وقت در تاریخ ایران رخ ندهد.

روحانی در تشریح روند اقدامات صورت گرفته از زمان سقوط تا اعلام رسمی دلیل سقوط گفت:

صبح چهارشنبه اتفاق افتاد آن زمان ما در دولت بودیم آنچه در دولت مطرح شد این بود که این یک سانحه بود و چیزی بود که وزیر راه و شهرسازی در جلسه مطرح کرد، بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت موضوع اصلی حمله به عین الاسد بود ولی در حاشیه آن ما این موضوع را نیز بررسی کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: تا ساعت پنج و نیم جلسه طول کشید. در آنجا موضوع هواپیما بحث اصلی نبود در آن جلسه هم مساله حادثه بود، آن شب من با رییس جمهوری اوکراین صحبت کردم لحنش متفاوت بود و اشاراتی به موضوع خطا داشت، شب با وزیر راه صحبت کردم او باز هم می‌گفت که سانحه بوده است چون پدافند هوایی کشور می‌گفت شلیکی از سوی ایران صورت نگرفته است.

روحانی افزود: پنج شنبه شبهات بیشتر شد و با ستاد کل نیروهای  مسلح صحبت کردم. این احتمال قوی بود که خطایی در پدافند صورت گرفته است به آنان گفتم اگر به این نتیجه رسیدید اعلام رسمی کنید گفتند نه ما شبهاتی داریم که باید در دبیرخانه شورای امنیت بررسی کنیم، قبل از ظهر جمعه در شورای عالی امنیت ملی جلسه داشتند و بعدازظهر گفتند که خطای انسانی صورت گرفته است.

وی گفت: به آنان گفتم اگر اینچنین است این موضوع را اعلام کنید که گفتند ما در حال نوشتن بیانیه هستیم، ساعت ۵ عصر جمعه رییس ستاد کل نیروهای مسلح به من اعلام کرد که به طور قطعی خطایی انجام شده است. گفتند که جلسه شورای عالی امنیت تشکیل شود که ما جمعه شب آن را تشکیل دادیم در آنجا بیانیه ستاد کل را آماده کرده بودند در جلسه مطرح شد و قرار شد تصمیم کلی اعلام شود و مسوولیت را بپذیرند.

رییس جمهوری یادآور شد:  اصرار داشتم که همان شب اعلام شود تعجب کردم که چرا صبح اعلام شد. می‌شد چند ساعتی زودتر این خبر را اعلام کرد ولی به طور طبیعی این خبر آن‌قدر عجیب و غریب بود که یک سامانه خارج از سیستم پدافند، بدون هماهنگی یک تصمیمی گرفته چیز عجیبی بود که آدم باورش نمی‌شد،

دولت مسئولیتی برای کلیر کردن فضای کشور ندارد

رئیس جمهور خاطر نشان کرد کلیر کردن فضای کشور یا یک کریدور هوایی را باید سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کند اما مرجعی که باید این درخواست را بدهد یا سازماه هواشناسی است و یا ستاد کل نیروهای مسلح و دولت مسئولیتی در این زمینه ندارند.

روحانی در پاسخ به وسال یک خبرنگار آمریکایی که پرسید در مقابل تاکید ترامپ بر تغییر رژیم در ایران آیا تهران هم چنین خواستی در مورد آمریکا دارد؟ گفت:  آنچه برای ما مهم است این است که مسئولان آمریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند و آنچه به نفع مردم آمریکا و ملت‌های منطقه است انتخاب کنند، حالا هر فرد یا حزبی که باشد، من نسبت به حزب یا فرد خاصی نظری ندارم. آنچه مهم است این است که کسی در کاخ سفید باشد که مسیر درست را برود.

مکانیزم ماشه‌ای در کار نیست
رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره درباره فعال شدن مکانیسم ماشه توسط طرف‌های اروپایی برجام و احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل طی چند هفته آینده، گفت: ظرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی افتد. یعنی آنچه که مورد بحث هست، این است که در برجام تعهداتی داریم و تعهداتی طرف مقابل دارد.

روحانی گفت: طرف مقابل عمدتا به خاطر خروج آمریکا و مقداری هم به خاطر بی عملی خودشان، نتوانست به تعهدات خود انجام دهند. ما هم ناچار شدیم در پنج مرحله تعهداتمان را متقابلا کاهش بدهیم. در واقع امروز ما در فعالیت هسته‌ای، چه در زمینه تحقیق و توسعه و چه در زمینه غنی سازی، به تعهد برجامی مقید نیستیم و در چارچوب آژانس بین المللی کار خود را انجام می‌دهیم.

وی افزود: سه کشور اروپایی بر مبنای بند ۳۶ برجام به دنبال روند ماشه رفتند. بعد ما استدلال کردیم روندی که شما انتخاب کردید با بند ۳۶ در برجام نمی‌خواند. آقای بورل که به تهران آمدند، من به طور مفصل برای وی توضیح دادم که چرا از لحاظ حقوقی شما نمی‌توانید از این ماده استفاده کنید.

روحانی اظهارداشت: ذهن من این بود که او هم با این استدلال موافق بود و لااقل چیزی نگفت و مخالفتی نکرد.  به او توضیح دادم که ماده ۳۶ به روشنی می گوید که ۱+۵ باید این اقدامات را انجام بدهد. بنابراین شما اول باید بروید آمریکا را به برجام برگردانید تا ۱+۵ مجددا تشکیل شود و بعد ببینیم که باید چه کرد و او در این زمینه پاسخی نداشت.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: من به آقای بورل همچنین توضیح دادم که استفاده از ماده ۳۶ به نفع هیچ کدام از طرفین نیست. آن ها هم به خوبی می‌دانند پایان قصه چه خواهد شد و من هم در یک نامه صریح به سران اروپا نوشته‌ام که پایان این قصه چه خواهد شد. بنابراین به نظر من دنبال این قصه نخواهند رفت و آقای بورل هم در ملاقات با من گفت برای مدت نامعین ما این روند را تعلیق کردیم. یعنی برای طولانی مدت ما فعلاً تعلیق کردیم، تا بعدها باهم بنشینیم و ببینیم باید چه کار کنیم.

روحانی تصریح کرد: بنابراین فعلاً نه مکانیسم ماشه ای در کار خواهد بود، نه در هفته‌های آینده حتی ماه‌های آینده خبری خواهد بود. ما به فعالیت‌های هسته‌ای خودمان ادامه می دهیم، البته تحت نظارت آژانس که همچنان ادامه خواهد داشت.

کشته شدگان آبان ما در اختیار پزشکی قانونی است 

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار از مجله نیویورکر ابهاماتی وجود دارد که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد چه تعداد شهروند کشته شدند شفاف سازی کنید تا ابهامات رفع شود گفت: در این حادثه رسانه های خارجی  اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهای عجیب و غریبی اعلام کردند. اول یک عددی را اعلام کردند بعد به آنها چیزی گفته نشد همینطور روزانه عدد را بالا بردند.  صد نفر صد نفر بالا بردند تا از هزار هم عبور کرد.
وی ادامه داد:  این اعداد کاملا نادرست است. از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه مشخص شود آنهایی که از نیروهای خودی و بسیجی و انتظامی یا مردم عادی هستند یا عابری که در حال عبور بوده است که کشته شدند کاملا مشخص شود و آنهایی که به یک مرکز نظامی تهاجم کردند آنها تفکیک شود به مردم اعلام شود.
رییس جمهوری گفت: این که چند نفر کشته شدند آمار آن در اختیار پزشکی قانونی کشور است اگر برای پزشکی قانونی همه ابعاد روشن است که قاعدتا در این مدت روشن باشدآنها می توانند این مساله را اعلام کنند و مشکلی نیست.

لوایح پالرمو و CFT به روال معمول به مجمع نرفته است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه  دیگری درباره اینکه از نظر دولت تایید لوایح پالرمو و CFT منتفی است و در صورت بازگشت ایران به لیست سیاه دولت چه برنامه ای برای مقابله با تاثیرات این موضوع دارد، گفت: دعای ما این است که مجلس آینده که تشکیل می شود، مجلس و دولت با هماهنگی بیشتری باهم کار کنند. من به عنوان رییس دولت جای تاسف است که لوایح متعددی را ما به مجلس دادیم و برخی در آن جا مورد بررسی قرار نگرفت  و مسکوت ماند مثل لایحه جامعه انتخابات.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:دو لایحه بسیار مهم دیگر یکی پالرمو که مبارزه با جرایم سازمان یافته از لحاظ مالی و لایحه دیگری الحاق به کنوانسیونی برای مبارزه با مسایل مالی تروریسم بود که به مجلس ارایه دادیم. این دو را  دولت تصویب کرد و به مجلس ارایه کرد و تقریبا در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان هم تقریبا در یک مورد که مساله مهمی نبود و حل و فصل شد و در موردی هم می توانست با مجلس تفاهم و حل شود نظر داد.

روحانی افزود: متاسفانه  با روال معمولی که می‌شناختیم این لایحه به مجمع نرفت. روال معمول این است که لایحه‌ای که دولت به مجلس می فرستد، مجلس بررسی و تصویب می کند و بعد به شورای نگهبان می فرستد. شورای نگهبان اگر ایراد گرفت و مجلس آن ایراد شورای نگهبان را به مصلحت ندید و قبول نکرد آن زمان این لایحه و قانون را برای مجمع می فرستد که مجمع در مورد مصلحت بین مجلس و شورای نگهبان داوری کند.

روحانی یادآور شد: چیزی دیگری اخیرا مرسوم شده است که قدیم این روند کمتر بود و آن این بود که گروهی در مجمع به عنوان ناظر یا هیات نظارت یا هیات عالی نظارت بگویند  لایحه ای که دولت فرستاده یا حتی مجلس تصویب کرده است با مصوبات مجمع یعنی با سیاست‌های کلی که مجمع تصویب کرده نمی‌خواند. این روند در قانون گذاری خیلی سابقه طولانی ندارد، این اواخر راه افتاده است یعنی مجمع که بنا بود اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان را حل و فصل کند، خودش هم یک طرف دعوا شد.

وی اضافه کرد: الان بعضی موارد را مجمع می‌گوید نه، شورای نگهبان می‌گوید من قبول دارم،  مجلس می‌گوید من قبول دارم مجمع می‌گوید نه اینجای آن با سیاست کلی که من قبلا تصویب کردم در منافات است. به هر حال به این صورت درآمده است و  این دو لایحه گرفتار این روند شده است.  ما دلمان می خواست این لوایح را که دولت به مجلس فرستاده و مدت‌ها روی آن فکر و بررسی کرده است و چارچوب‌های روشن برای آن گذاشته است و به مصلحت کشور است و مجلس هم به مصلحت دیده است و شورای نگهبان ایراداتی گرفته است.

روحانی افزود: حضرت امام (ره)  بیانی دارد که حقوقدان‌ها به آن مراجعه کنند در آغاز تشکیل مجمع قبل از اصلاح قانون اساسی که امام (ه) دستور دادند، امام(ره) آنجا می‌گوید که اگر چیزی را دولت گفت مصلحت کشور است و لازم است و رفت در کمیسیون مجلس همین تشخیص را داد و  مجلس هم همین را تشخیص داد. این برای مصلحت کافی است و نیازی به چیزی ندارد ولی برای احتیاط بیشتر جمعی را تعیین می کنم که اگر بین شورای نگهبان و مجلس اختلاف افتاد نظر بدهند و حل کنند. این اصل تاسیس مجمع است که به بیانات امام توجه کنید که بعد هم در اصلاح قانون اساسی جزو اصول قانون اساسی شد.
لوایح FATF دیگر از توان دولت خارج است

رییس جمهوری گفت: از آن چیزی که امروز پیش آمده است متاسفم. دیگر از توان دولت خارج است و آنقدر در این زمینه ما مکاتبه کردیم، ‌ نامه نوشتیم، حضورا چند بار خدمت رهبر معظم انقلاب صحبت کردم ایشان صریحا به من فرمودند من نسبت به لوایح دولت نظر مخالفی ندارم و بنابراین لوایحی که دولت تهیه کرده رهبری با آن مخالف نبوده و گفته من نظر مخالف ندارم. ولی در مجمع در این پیچ و خم گرفتار شده است.

وی افزود: اما این که گروه ویژه اقدام مالی چه نظری خواهد داد و چه مشکلاتی پیش می‌آید، ما امیدواریم و همه تلاشمان را انجام می دهیم که ما به لیست سیاه برنگردیم.  اگر هم چنین باشد باز دولت تلاش خودش را ادامه خواهد داد. ما در لیست سیاه بودیم دولت یازدهم بود که از لیست سیاه درآورد یعنی ما کاری کردیم که از  لیست سیاه درآمدیم و آوردیم به تعلیق که حل شود و به سمت حل نهایی می رفتیم. متاسفانه باز داریم بر می‌گردیم  که البته امیدواریم برنگردیم. البته اگر برگشتیم باز تمام توانمان را برای حل و فصل مساله به کار می‌گیریم.

روحانی گفت: البته  در شرایط امروز ما روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که بگوییم مشکلی برای ما پیش می‌آید اما برای آینده بسیار مهم است. شرایط بانکی که همیشه اینطور نمی‌ماند و باید از آن عبور کنیم. وقتی از آن عبور می‌کنیم خیلی مهم است چرا که مساله FATF  مساله یک کشور و دو کشور نیست و تقریبا همه کشورهای دنیا قبول کردند و یا در لیست سفید یا در لیست خاکستری هستند و در جایی هستند نسبت به تعهداتشان  عمل می‌کنند و تنها یک کشور است که در لیست سیاه است و آن کره شمالی است. ما هم در لیست سیاه بودیم که دولت یازدهم از لیست سیاه آن را درآورد. امیدواریم باز هم کسانی که مسوول این کار هستند تلاش کنند که این مسایل حل و فصل شود.

اگر به اعتراض مردم گوش نکنیم حتما گوش ما ایراد دارد 

رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مردم گرانی، تورم و ضعف مدیریت را مشکل اصلی کشور می‌دانند اما این مسائل در سخنان شما کمرنگ است و در پاسخ به اعتراض مردم با لبخند عبور کردید اما از شورای نگهبان انتقاد می‌کنید، چه زمانی می خواهید صدای اعتراضات بشنوید ؟ با لبخندی پاسخ داد ک:نمی‌دانم اشکال شما به روند کار دولت بود یا لبخند بنده.

وی افزود: اینکه مردم مشکل دارند حتما اینطور است و اینکه زندگی مردم طبق مراد و مطلوب شان نیست هم درست است. دلیل آن این است کشور ما با یک تحریم بی‌سابقه در تاریخ مواجه شده است. یعنی نه تنها در ایران بلکه در دنیا هم تقریباً بی‌سابقه است که یک کشوری نتواند یک فعالیت بانکی در دنیا داشته باشد و برای صادرات این همه مشکلات داشته باشد به ویژه برای صادرات انرژی. بنابراین وقتی فشار وارد می شود حتما تاثیرگذار است و از اثرش نمی‌توانیم فرار کنیم.

روحانی افزود: در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما ۱۲.۵ درصد بود و بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشته‌ایم و در دنیا اول بودیم، به دلیل اینکه شرایط شرایطی بود که برجام اجرا شد و توانستیم این روابط بانکی با دنیا برقرار کنیم. صادرات نفت ما یک مرتبه از یک میلیون بشکه به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یافت.

رییس دولت دوازدهم  خاطرنشان کرد: اینکه شما می‌گویید دولت امروز اعتراض مردم را گوش نمی‌کند باید بگویم چرا ما گوش نمی کنیم حتما گوش می کنیم؛ اگر گوش نکنیم گوش ما حتما ایراد دارد. کشور مال مردم است آنها ولی نعمت ما هستند و مشروعیت ما از مردم است.

روحانی گفت: آمار تورم نقطه به نقطه ما در چند ماه پیش ۵۲ بوده که امروز ۲۶ اعلام شده یعنی تورم نقطه به نقطه ۵۲ به ۲۶ تبدیل شد. تورم دوازده ماهه هم طبق آخرین آمار ۳۸ شده است. دولت این کار را کرد، مردم این کار را کردند، اینکه بخش کشاورزی ما رشد پیدا کرده به این دلیل است که کشاورزی فعالیت می‌کند دولت هم دارد کمک می کند. اینکه در بخش صنعت رشد داشتیم بخاطر این است صنعتگران کار می‌کنند و دولت کمک می‌کند.

مقایسه دولت‌ها در شرایط تحریم و غیر تحریم را کار آسانی است

رییس جمهوری با طرح این پرسش که منظور از ناکارآمدی دولت چیست، مقایسه دولت‌ها در شرایط تحریم و غیر تحریم را کار آسانی دانست و گفت: مصرف گاز ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز است و قبل از این دولت کل تولید گاز ۶۲۰ میلیون متر مکعب بود. تولید از ۶۲۰ میلیون متر مکعب به یک میلیارد به هزار میلیون می‌رسد آیا دولت ناکارآمد است؟ تولید پتروشیمی دوبرابر می شود و از ۵۶ میلیون به بیش از ۱۰۰ میلیون تن یعنی دوبرابر می رسد آیا این ناکارآمدی دولت است؟ اینکه تولید بنزین ما بیش از دو برابر شده و این خود کفایی‌هایی که حاصل شده و تحولاتی که در بحث سلامت در همه روستاها و همه بخش‌ها ایجاد شده است آیا به معنای ناکارآمدی دولت است؟

وی افزود: این کلمه ناکارآمدی که دوستان رقیب ما به کار می‌برند به اعتقاد من جمله دقیقی نیست. باید به ما کمک کنند در شرایطی که ما در فشار آمریکا و فشار بین‌المللی که آمریکایی‌ها مسبب آن هستند. حتما دولت به تنهایی موفقیت نخواهد داشت؛ قوه قضاییه تنها هم همینطور است.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه گفتید من از شورای نگهبان انتقاد می‌کنم، اسم شورای نگهبان را شما آوردید. من گفتم نظارت و نظارت بخشی از شورای نگهبان است اینکه بگویید یک کارمند وزارت راه و شهرسازی و بگویند دولت. شما می فرمایید انتقاد اشکال دارد آن وقت باید انتقاد را تعطیل کنیم.

به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی موظف هستم انتقاد کنم

رییس جمهوری یادآور شد: بنده به عنوان رئیس جمهوری موظف هستم برای مسئولیت اجرای قانون اساسی، انتقاد کنم. در اجرای قانون اساسی یک نفر در کشور مسئول است و آن هم رییس جمهوری است. قانون متولی دارد وزارت کشور، گاهی قوه قضاییه. متولی قانون اساسی چه کسی است چه کسی جز دولت بالای سر قانون اساسی می ایستد و دولت بالاتر از ناظر، مسئول اجرای آن است. جایی که می‌بینم قانون اساسی نقض می شود باید به مردم اطلاع بدهم. اگر این انتقاد هم قابل قبول نیست خب باشد این را هم تعطیل می کنیم.

توافق سوچی باید ادامه پیدا کند
رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره چشم انداز روند توافق سوچی در مورد سوریه هم با بیان اینکه  به اعتقاد من روند سوچی، از لحاظ سیاسی روند بسیار مهمی است و در واقع در منطقه از همان آغاز در سطوح مختلفی که این مذاکرات وجود داشته است، روند موفقی بوده است و حتی در سطح سران سه کشور هم بوده و باز هم این سطح سران ادامه خواهد یافت، گفت: روند سوچی را نباید کنار بگذاریم و من خیلی دلم می‌خواهد که دولت ترکیه به همان توافقاتی که با هم داشتیم احترام بگذارد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آقای اردوغان در همه جلسات به صراحت بر دو نکته تاکید کرد؛ اول اینکه، کل سوریه یکپارچگی، انسجام و وحدت سوریه حفظ شود و همه سرزمین سوریه باید تحت حاکمیت دولت سوریه باشد و دوم مبارزه با تروریسم که مورد توافق همه ما بوده و امیدواریم هر دو را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: اینکه ادلب استانی از استان‌های سوریه است و ما باید با تروریسم و تروریست‌ها در آنجا بجنگیم. اینکه ترکیه مدعی است که این جنگ منتهی می‌شود به اینکه عده‌ای به ترکیه پناهنده شده و وارد خاک این کشور شوند دلیل نمی‌شود که یک کشوری از حاکمیت خودش و از مبارزه به حق خودش و از سرزمین خودش بگذرد به دلیل اینکه وقتی می‌خواهد با تروریست‌ها مبارزه کند عده‌ای ممکن است پناهنده شوند و دیگران بیایند و به ترکیه کمک کنند.

انقلاب هم انتخاب مردم بین دو گزینه بود

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهاراتش در مورد اینکه اگر شاه به انتخابات تن می‌داد نیازی به انقلاب نبود فروکاستن اهداف انقلاب است، گفت: بحث من در سخنرانی ۲۲ بهمن این بود که اگر رژیم سابق به نظر مردم توجه می‌کرد و حاضر می‌شد از مردم سوال کند و حاضر می‌شد که مردم در روند انتخاب نظر خودشان را اعلام کنند، و اگر رژیم سابق می‌گفت که ما مردم را به یک همه‌پرسی دعوت می‌کنیم. آیا شما نظام سلطنت را می‌خواهید یا نظام غیرسلطنت. و دو سه سوال به صورت همه پرسی مطرح می‌کردند و می‌گفتند یکی را انتخاب کنید به اعتقاد من نه نیازی به انقلاب بود. آن دولت خودش تسلیم نظر مردم می‌شد و مردم می‌گفتند چه چیزی می‌خواهند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: انقلاب مردم در سایه یک انتخاب بود. یعنی مردم در یک دو راهی بین یک حکومت فاسد و یک حکومت آینده مردم‌سالار در این انتخاب حکومت مردم‌سالار را انتخاب کردند.

وقتی در سخنرانی موضوعی را می‌گویم یعنی اقدامات دیگر موثر نبوده

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه برای تایید صلاحیت ها با شورای نگهبان چه رایزنی‌هایی را انجام داده است، گفت:  من وقتی در یک سخنرانی عمومی صحبت می‌کنم مردم باید بدانند که اقدامات قبلی من موثر واقع نشده و اگر موثر واقع می‌شد نیازی نبود که من در سخنرانی چیزی بگویم. هر وقت مردم دیدند که من در سخنرانی به یک مساله مهم اشاره کردم، پیشاپیش بدانند که من اقداماتی را که لازم بوده را انجام داده‌ام و به ثمر نرسیده است.

رییس دولت تدبیر و امید بیان کرد: با هر کسی که لازم بوده صحبت کنم و با هر جا که لازم بوده که بنویسم من نوشته‌ام و پیام فرستاده‌ام و صحبت کرده‌ام. وقتی دیدم که به نتیجه نرسیدم ناچارم بیایم و به مردم بگویم که من چنین نقدی را دارم و اگر نگویم به مردم خیانت کردم و من حاضر نیستم به ملت خودم خیانت کنم.
وی ادامه داد: اینکه من در هر جایی که صحبت می‌کنم سوابق قبلی را هم بگویم و مثلا بگویم که به چه کسی نامه نوشتم، کجا صحبت کردم، در چه جلسه بحث کردم، مثلا در شورای عالی امنیت ملی چقدر بحث کردیم بعد شورای عالی امنیت ملی یک نماینده را نزد شورای نگهبان فرستاد. و من همه اینها را یکی یکی توضیح بدهم و بگویم که چه زمانی به شورای نگهبان نامه نوشتم آنها چه زمانی به من جواب دادند.  همه اینها اقدامات معمولی من است. اینها اقدامات قانونی و دائمی من است. من باید اقدام کنم و این کار را انجام می‌دهم. یک جایی هم لازم می‌دانم این حرفم، نظرم و نقدم را به مردم بگویم. فکر می‌کنم وقتی اعلام عمومی می‌کنم تاثیر دارد کما اینکه تأثیر داشت. صحبت‌های من و نقد من تاثیر داشت. حالا ممکن است ما در آن نقطه مطلوب نباشیم ولی به هر حال شرایط ما بهتر شد.
سه گزینه پیش روی مردم در انتخابات 
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: الان مردم ما در برابر این سه گزینه یعنی انتخاب مطلوب، انتخاب محدود و بدون انتخاب قرار دارند. انتخاب مطلوب ممکن است نباشد. یعنی از نظر برخی‌ها این انتخاب ممکن است مطلوب باشد و از نظر برخی مطلوب نباشد. اگر مطلوب نبود، آیا انتخاب محدود را هم کنار بگذاریم؟  
روحانی یادآور شد: یعنی بنا بود من بین ۱۰۰ نفر، دو نفر را انتخاب کنم حالا بین ناچارم بین ۵۰، دو نفر را انتخاب کنید، آیا رها کنم. انتخاب من محدود شده از۱۰۰ به ۵۰ آمده است. ولی انتخاب من از بین نرفته بلکه انتخاب محدود شده است. حالا به جای انتخاب محدود من انتخابات را کنار بگذارم و قهر کنم و بگویم که در انتخابات شرکت نمی‌کنند اینگونه که ضرر می‌کنم.
رییس دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات محرمانه بین ایران و امارات و در خواست این کشور از آمریکا برای پرهیز از جنگ با ایران با یادآوری اینکه مذاکرات ما با امارات هیچگاه قطع نبوده گفت: آنچه که می دانیم کشورهای منطقه تنها امارات هم نبوده چند کشور دیگر هم بودند که آمریکا را از اینکه در منطقه شاهد یک جنگ باشند، برحذر داشتند.

برای قضاوت درباره مجلس بعدی هنوز زود است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید شما با مجلس همراه با دولت نتوانستید وعده ایران بدون تحریم را عملی کنید، آیا با مجلس غیر همراه بعدی امیدوارید این وعده عملی شود؟ گفت: حتما ناامید نیستم به هر حال کار سختی است من دولت را در حال تحریم تحویل گرفتم ، البته تحریم آن زمان کمتر بود. همان زمان هم  بعضی از دوستان ما هم این را خوشبینی می‌دانستند که ما با کشور ۱+۵ بنشینیم مذاکره کنیم به نتیجه برسیم ولی ما با امیدواری کار را دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم اما در ادامه کار به یک دولت نااهل در آمریکا  نسبت به تمدن بشریت روبرو شدیم.

روحانی ادامه داد: در این شرایط آنها آمدند از این توافق خارج شدند و تحریم حداکثری را برای ما اعمال کردند با هدف هایی که حتماً به این هدف‌ها نرسیدند و نخواهند رسید اما اینکه آیا ما تا پایان دولت موفق می شویم تحریم را بشکنیم یا ناموفق خواهیم بود ما تلاشمان را رها نخواهیم کرد و نه امیدم از بین رفته و نه تلاشم را متوقف کردم هیچ وقت در هیچ زمانی تلاش خود را متوقف نکردم.
وی اظهار داشت: امیدواریم مجلس آینده هم به قانون اساسی متعهد باشد دولت هم به قانون اساسی متعهد باشد و اگر هر دو به قانون اساسی متحد باشیم به نظر من راه برای ما وجود دارد اما اینکه با مجلس بعدی راه برای پایان تحریم سخت تر بشود به نظر من کمی زود است که اکنون قضاوت کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: شاید این مثالی را که می‌خواهم عنوان کنم مثال زیبایی نباشد مثلا شما پولی داده‌اید و قرار است کارخانه به شما ماشین بدهد بعد می‌گوید این کارخانه بنا بوده ۳۰ رنگ عرضه کند ولی حالا ۲۲ رنگ عرضه کرده است پس من نمی‌روم انتخاب کنم. آن کارخانه ماشینی را به دلخواه خودش برای شما می‌فرستد. 
روحانی بیان کرد: آیا اینگونه خوب است که شما در خانه باشید و آن کارخانه ماشینی را با رنگی که می‌خواهد و روی دستش مانده برای شما بفرستد؟ خب بیایید لااقل میان آن ۲۰ مورد موجود رنگی  را که ما می‌خواهیم انتخاب کنید. ممکن است انتخابات مطلوب و صددرصد ما نباشد، ممکن است در فرآیندها ما یک نظری داشته باشیم، ولی باید به پای صندوق رای برویم و میان اینها انتخاب کنیم.
 مقدار نقدینگی در کشور طبیعی است

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش نقدینگی و دستور سال گذشته رهبر انقلاب برای تشکیل کمیته ای برای کنترل نقدینگی اظهار داشت: این که نقدینگی ۲۵ درصد بوده که متوسط ۵۰ ساله است و دولت‌های قبل هم این رقم ها را داشتیم. ولی نقدینگی همیشه خیلی بد نیست.
وی یادآورشد: بانک مرکزی اعلام کرده نقدینگی ۲۸ درصد ست که از متوسط بالاتر است و گفته که این افزایش بر مبنای افزایش ذخایرخالص بانک مرکزی است این نقدینگی بد نیست نقدینگی اگر برای خالص دارایی‌های بانک مرکزی باشد مشکلی ایجاد نمی کند.

رییس جمهوری تصریح کرد: این حرف درست است که باید نقدینگی را کنترل کنیم نقدینگی را بدهی دولت یا بانک‌ها درست می کنند و اضافه برداشت می‌کنند این موضوع تبدیل به نقدینگی می شود یک مقدار نقدینگی طبیعی است وقتی یک ثروتی دارید سال آینده ۲۲ درصد بیشتر می‌شود، هیچ وقت نیست که نقدینگی بالا نرود تا ۲۵ درصد هم طبیعی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.