کریم عیلوی گفت: گام بلندی با همکاری نخست وزیر و نمایندگان پارلمان در تشکیل دولت جدید عراق برداشته شده است و در این خصوص به مرحله پایانی رسیده‌ایم.

اکثریت پارلمان با نخست‌وزیری علاوی موافق هستند/ یکشنبه آتی جلسه رأی اعتماد به وزرا برگزار می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، شب گذشته «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر جدید عراق از معرفی اعضای کابینه دولت جدید این کشور به پارلمان عراق در روزهای آتی خبر داد.

محمد علاوی گفت: «در آستانه دستیابی به یک دستاورد تاریخی، شامل تکمیل کابینه مستقل عراق با حضور افراد لایق، باکفایت و صالح و بدون دخالت هیچ گروه و جناح سیاسی هستیم.»

مامور تشکیل کابینه جدید عراق گفت: «اسامی وزرای این کابینه را طی هفته جاری و به دور از شایعات و درز اطلاعات معرفی خواهیم کرد و امیدواریم که اعضای پارلمان، به این کابینه در راستای اجرای خواسته‌های مردم رأی اعتماد دهند.»

پیش از این عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی و محمد علاوی در روز سه‌شنبه گذشته تحولات عراق، تظاهرات مسالمت آمیز و تلاش‌ها برای تشکیل کابینه جدید را بررسی کردند.

در این راستا، «کریم علیوی» نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در ارتباط با وضعیت کابینه جدید این کشور و رایزنی های پارلمانی چند روز اخیر توفیق علاوی برای معرفی وزرا گفت: گام بلندی با همکاری نخست وزیر و نمایندگان در تشکیل دولت برداشته شده و در این خصوص به مرحله پایانی رسیده‌ایم.

کریم علیوی افزود: انشاءالله یکشنبه آینده پارلمان برای دادن رأی اعتماد به دولت و وزرای جدید تشکیل جلسه خواهد داد؛ گروه های سیاسی بزرگتر در پارلمان به ویژه گروه های شیعی به طور کامل با نخست وزیری محمد توفیق علاوی و وزرایی که معرفی کرده موافق هستند و ما با تمام امکانات موجود از دولت حمایت می کنیم تا امور کشور در مسیر خود قرار گیرد. دیگر بیش از این مصلحت نیست تا کارهای دولت معطل بماند و به نظر من یکشنبه آتی دولت جدید تشکیل خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق در ارتباط با اظهارات علاوی که اعضای دولتش مستقل هستند و به دور از سهم خواهی های حزبی انتخاب شده اند توضیح داد: گروه‌های شیعه به نخست وزیر در تعیین وزرای مستقل به دور از سهم خواهی های حزبی اختیار تام دادند، اما گروه های کرد و سنی با این رویکرد مخالفند و می خواهند در انتخاب وزرا دخالت داشته باشند که این یک موضوع غیرحرفه‌ای و نادرست است چراکه گروه‌های سیاسی و نخست وزیر به مردم وعده داده اند که دولت مستقل باشد، از این رو امیدواریم برداران کرد و سنی این اجازه را به نخست وزیر بدهند تا وزرای مستقل را معرفی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است گروه های های کرد و سنی مانع از تشکیل دولت جدید در جلسه روز یکشنبه شوند گفت: اکنون تشکل های البنا، فتح و سائرون اکثریت پارلمان عراق را تشکیل می‌دهند و همین گروه های شیعی می توانند به واسطه اکثریت خود تشکیل دولت جدید را تصویب کنند، همانطور که بدون رای کردها و سنی ها قانون اخراج نیروهای آمریکایی از کشور را تصویب کردند.

کریم علیوی در ادامه تاکید کرد که دولت جدید مرضی و مطلوب مردم حاضر در خیابان خواهد بود، هرچند فردی وجود ندارد که بتواند به خواسته‌های یک یک مردم پاسخ بگوید. به طور کلی خیابان‌ها امروز و پس از آنکه نخست وزیر جدید خود را شناخته آرامتر شده و در انتظار رای اعتماد پارلمان به کابینه و آغاز به کار آن است.

نماینده پارلمان عراق در پایان گفت: طبیعتاً برخی مغرضین و جوکرها وجود دارند که نمی‌خواهند که این دولت موفق باشد اما آنها رأی و نظر عامه مردم را نمی‌توانند تعیین کنند و من معتقدم دولت در این مرحله انشالله دولت موفقی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.