با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، شاهد فرصت‌های استثنایی برای  برخی از مشاغل در کشور هستیم که از جمله آن‌ها صنعت نساجی و پوشاک است که به دلیل واردات بی‌رویه پوشاک در سال‌های گذشته بسیاری از صنایع‌نساجی ما دچار مشکل شده و با ظرفیت‌های بسیار پایینی کار می‌کردند.

حمید حاج‌اسماعیلی، فعال بازار کسب و کار/

با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، شاهد فرصت‌های استثنایی برای  برخی از مشاغل در کشور هستیم که از جمله آن‌ها صنعت نساجی و پوشاک است که به دلیل واردات بی‌رویه پوشاک در سال‌های گذشته بسیاری از صنایع‌نساجی ما دچار مشکل شده و با ظرفیت‌های بسیار پایینی کار می‌کردند. تحریم‌ها موجب شده صنعت پوشاک رونق بگیرد، صنعتی که می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، جنبه‌های صادراتی و ارزآوری را نیز عینی کند. قیمت تمام شده پوشاک که گران‌تر از مشابه خارجی بود و ظاهرهای برتری طراحی پوشاک خارجی، صنعت پوشاک کشور را تحت‌تأثیر قرار داده بود، به نحوی که رشد این صنعت را متوقف کرده بود. شرایط خوب بازار برای تولید، خرید پوشاک ایرانی و افزایش کیفیت پوشاک ایرانی می‌تواند علاوه بر صادرات به کشورهای همسایه‌ای چون عراق، ترکیه و افغانستان حتی به کشورهای جدا شده از شوروی سابق و به پاکستان که روزگاری صادرکننده پوشاک به ایران بود، در دستور کار قرار گیرد. آمارها بیانگر آن است که بیش از۷۰درصد پوشاک کنونی تولید داخل است، بنابراین بازار پوشاک در حال حاضر بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری و سودآوری به شمار می‌رود.

بارش‌های متوالی از آغاز سال جاری شرایط بخش کشاورزی را در وضعیت قابل‌توجهی قرار داده است. وضعیت پر بارشی که تا پنج سال آینده نوید تأمین منابع آبی را می‌دهد، می‌تواند محل مطمئنی برای سرمایه‌گذاری و سودآوری باشد. از سوی دیگر پرورش آبزیان و دامپروری نیز در چند ماه گذشته به دلیل بارش‌های اخیر روند قابل‌قبولی را طی کرده و وضعیت تولید گوشت را در داخل به ثبات رسانده  است، بنابراین تولید مرغ و گوشت گوسفندی در شرایط کنونی و سال‌های پیش‌رو عرصه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری و سودآوری خواهد بود.

بخش گردشکری موضوع مهمی است که جنبه‌های اقتصادی متعدد آن می‌تواند دریچه‌های خوبی را روی سرمایه‌گذاران باز کند. با آنکه موضوع توریسم درمانی در چند سال گذشته مطرح بوده، اما همچنان به اندازه ظرفیت کشور کاری انجام نشده  است. سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری می‌توانند با ورود به حوزه‌های توریسم‌درمانی و توریسم‌مذهبی جدای از توریسم‌عمومی، ارزآوری قابل‌توجه و سودآوری مطلوبی برای اقتصاد کشور ایجاد کنند. متأسفانه ابعاد مختلف گردشگری در ایران از طریق آژانس‌ها به درستی مدیریت نشده و میزان  گردشگری در ایران را افزایش نداده است. با وجود  نفرت‌پراکنی‌های غربی، ایران کشوری امن است و ثباتی که در دو سه دهه گذشته در کشور حاکم بوده، دریچه‌های قابل‌توجهی را روی توریسم در بخش‌های تخصصی باز کرده است، دریچه‌هایی که امروز به روی افرادی باز است که در بخش‌های مختلف تولیدی با محدودیت مواجه هستند.

  بخش  دیگری که سودآوری اقتصادی قابل‌توجهی به دنبال دارد، توجه به کسب‌و کارهای آی‌تی و الکترونیکی است، هر چند نمونه‌های موفقی از شرکت‌های حمل و نقل در کشور راه‌اندازی شده، اما قابلیت توسعه کسب‌وکارهای الکترونیکی در بخش‌های مختلف باید مورد توجه دولت، مسئولان و نخبگان قرار بگیرد. تمرکز بر فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور و توجه به  شرایط بالقوه زیادی که در کشور وجود دارد، می‌تواند محل امن و ثابتی برای اشتغال دانش‌آموختگان جوان دانشگاهی باشد تا با فعالیت در کسب‌وکارهایی مبتنی بر دانش و توجه به ابعاد قابلیت تجاری‌سازی داخلی و صادراتی، سودآوری و گردش چرخ‌های اقتصاد را در این بخش تضمین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.