رئیس جمهور گفت: تعلم و تعلیم اساس پیشرفت بشر و حرکت انسان به سوی کمال است.

 تعلیم و تعلم اساس پیشرفت بشر است/ دمکراسی، پارلمان و انتخابات را ما در منطقه پایه گذاری کرده‌ایم

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در آیین پایانی سی و سومین جشواره بین المللی خوارزمی، اظهارکرد: بسیار خوشحالم که در ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و فضای آمادگی مردم برای حضور پای صندوق آرا امروز شاهد این جشنواره مهم علمی هستیم. برای ما افتخار است که در جامعه بشری امروز عالمان مسیر علم را به پیش می‌برند. همه ارزش انسان این است که در نقطه‌ای که قرار گرفته حرکت و تلاش می‌کند و شرایط نو را به نسل بعد واگذار می‌کند.

رئیس جمهور افزود: آنچه گذشتگان انجام دادند حاصل قرن‌ها تلاش آن‌ها در تاریخ بشر بوده است. همه ابعاد زندگی ما از علم و دانش سرچشمه می‌گیرد. آنچه که امروز به عنوان علم و دانش، علوم پایه و علوم مختلف در بخش‌های مختلف شاهد آن هستیم حاصل تلاش و کوشش قرن‌ها و سالیان متمادی از سوی اندیشمندان و دانشمندان است.

روحانی ادامه داد: در هر نسلی چند آجر را بر این بنای رفیع می‌گذارد و نسل‌های بعد دو مرتبه اقتدامات جدیدی انجام می‌دهند. هم برای ما افتخار است که دانشمندان امروز جامعه بشری در تلاشند و هم برای عزیزانی که امروز برنده این جایزه شدند و افتخار برای آنهاست که توانستند در رقابت علم و دانش گامی را فراتر بگذارند.

او افزود: اگر اخلاق را به معنایی در داخل علم و دانش بگذاریم همه چیز از علم و دانش سرچشمه می‌گیرد و این علم و دانش است که رفاه ما را فراهم می‌کند و زندگی ما را تغییر می‌دهد و سبک زندگی ما را عوض می‌کند.

روحانی در ادامه افزود: اگر هنر را هم به داخل علم و دانش بدانیم و مادر فناوری را علم و دانش بدانیم، بزرگترین امتیاز انسان آن است که می‌فهمد، عالم می‌شود، و می‌تواند عالمی را تربیت کند یعنی تعلم می‌گیرد و تعلیم می‌دهد.

رئیس جمهوری گفت: این تعلم و تعلیم اساس پیشرفت بشر و حرکت انسان به سوی کمال است، ما اگر بخواهیم این جو را به وجود بیاوریم جوانان ما مشتاق علم و تحقیق و فعالیت در فناوری‌های نو شوند، باید فضا را فضای مناسبی قرار دهیم و اکوسیستم و زیست بوم لازم را به وجود بیاوریم.

او بیان کرد: پیغمبر اسلام(ص) همین کار را انجام داد آن وقت که پیغمبر به رسالت مبعوث شد، علم، اساساً امتیاز نبود، خواندن و نوشتن اساساً امتیاز نبود هیچ‌کس را با علم تجلیل نمی‌کردند و نمی‌گفتند این آقا عالم است، کتاب‌های فراوانی را خوانده است و در فلان دانش تخصص دارد. اگر افتخاری بود اول به قبیله، به خون، و به نژاد بود و بعد هم به شمشیرزنی و فتوحات جنگی بود.

حجت الاسلام روحانی بیان کرد: اگر بخواهیم جوانان رابه فضای علمی جذب کنیم باید فضا را فضای مناسبی قرار دهیم و اکوسیستم لازم به وجود بیاید.

رئیس جمهور ادامه داد: مسجد، مدرسه محل تعلیم و تربیت در دوران پیامبر (ص) بود؛ آنچنان فضا پیشرفت کرد که در قرون اولیه در زمان امام باقر «ع» و امام صادق (ع) مشهود است. در یک مقطعی در مدینه کوچک ۴ هزار در مکتب یک عالم بزرگ همچون امام صادق (ع) درس می‌آموختند. این همان فضایی علمی است که بدان اشاره کردم.

روحانی بیان کرد: یکی از افتخارات ما بعد از انقلاب پیشرفت علم و دانش است؛ ما در طول این مدت شاهد هستیم ایران در مسیر رشد دانش حرکت قابل قبولی پیدا کرده است و آمار و ارقام نشان می‌دهد وضعیت علمی نسبت به سال‌های گذشته بهتر است.

رئیس جمهور یادآور شد: به تازگی آماری در اوایل بهمن از سوی وزیر علوم ارائه شد که نشان می‌دهد شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم از ۱۲۰ به رتبه ۶۵ در پایان سال ۹۷ رسیده است و این روند تداوم دارد به گونه‌ای که در سال ۹۸ به رتبه ۶۱ رسیدیم. این آمار افتخار آفرینی است

روحانی گفت: در شرایط فشار و تحریم راه را گم نکردیم و مسیر را درست پیمودیم و این بهبود رتبه می‌تواند یکی از معیارهای عملکرد دولت تدبیر و امید باشد، اینکه توانستیم در این ۶ سال ۵۹ رتبه در نوآوری ارتقاء پیدا کنیم، معنایش این است که مسیر انقلاب و دانش پژوهان مسیر درستی بوده است.

او با بیان اینکه تعداد پارک‌های فناوری از ۳۶ در سال ۹۳ به ۴۳ در سال ۹۸ رسیده است، بیان کرد: تعداد واحدهای فناوری مستقر در مراکز فوق از ۳ هزار در سال ۹۲ به ۷ هزهر و ۸۶۴ در سال ۹۷ رسیدیم و بیش از یک هزار و ۶۲۵ واحد فناوری به کسب رتبه دانش بنیان نائل شدند. این آمار نشان می‌دهد مسیر پیشرفتی را طی کردیم.

رئیس جمهور یادآور شد: در موضوع رشد علم جزو اولین‌ها هستیم، این به معنای تحرک قابل قبول مراکز علمی ماست؛ همچنین وزیر صنعت در نامه‌ای به بنده گفت در اوایل سال ۹۷ به طور مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از قطعاتی که در بخش صنعت وارد می‌کردیم در حال حاضر در این موضوع دیگر خودکفا هستیم.

روحانی افزود: اولین مسئله، امید جامعه به آینده و فضای مناسب در دانشگاه‌ها است. فضای دانشگاه باید فضای علم باشد و فضای تنازع نباشد، علم را تقسیم نکنیم، علم و هنر را دوقطبی نمی‌توان کرد؛ می‌ترسم کم کم در جامعه ساندویچ فروشی‌ها، بقالی‌ها و لباس فروشی‌ها هم دوقطبی شوند. میوه هم تبدیل به دوقطبی شود، پرتقال جناح راست، پرتقال جناح چپ! هر چیزی را در جامعه نباید دوقطبی کرد.

او گفت: زمانی که ما دانشجو بودیم، بعضی دانشجویان با برخی از استادها خوب نبودند، من همان زمان هم با این حرف مخالف بودم که یک استاد وقتی سر کلاس می‌رود، ما باید از دانش او استفاده کنیم، از اول که نمی‌توانیم دماسنج بگذاریم ببینیم تقوایش بالاست یا پایین است یا اصل و نسب آن را بررسی کنیم که برای چه قوم و نژادی است. کلاس برای یاد گرفتن و آموختن است، دانشگاه کار سیاسی هم باید انجام دهد، اما اصل را نباید فراموش کنیم.

روحانی یادآور شد: دانشجویان همواره یکی از فعال‌ترین اقشار جامعه ما بوده‌اند، دانش را نباید تقسیم کنیم؛ زمانی من این حرف را گفتم که شیمی و فیزیک اسلامی و غیراسلامی نداریم که برخی‌ها هم نقد کردند و گفتند داریم؛ البته شاید ما بلد نیستیم این‌ها را که چگونه ۲+۲ در جناح راست می‌شود ۴ و در جناح چپ می‌شود ۶ در حالی که ۲+۲ برای هر جناحی باشد همان ۴ می‌شود.

رئیس جمهور بیان کرد: کلاس برای آموختن است. دانشگاه کار سیاسی هم باید انجام بدهد، اما اصل نباید فراموش شود. دانشگاه برای علم و دانش درست شده است و گرنه یک کلوپ درست می‌کردیم و یا مرکزی به نام خانه احزاب درست می‌کردیم که دانشجویان آنجا بروند. دانشجویان در دانشگاه باید علم بیاموزند و یاد بگیرند و در عین حال در مسائل سیاسی نیز حضور داشته باشند و در انتخابات فعال باشند.

او تاکید کرد: همیشه دانشگاهیان ما در ایام انتخابات از فعال‌ترین اقشار بوده‌اند و حضورشان در مسائل سیاسی و انتخابات بسیار خوب است، اما یادمان نرود که ما دنبال علم رفته‌ایم و علم و دانش را نباید تقسیم کنیم.

رئیس جمهور گفت: حالا نمی‌خواهم این دولت را با دولت قبل مقایسه کنم؛ در دولت قبل علیرغم اینکه ما در سال ۹۰، صد میلیارد دلار پول نفت داشتیم؛ در سال ۱۳۹۰، ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی بود؛ علیرغم آن شرایط و بالاترین فروش نفت که قیمت نفت در بالاترین سطح خود در آن سال‌ها بود، اشتغال خالص ما در سال در اوایل ۹۲ و آخر ۹۱ کمتر از ۱۰ هزار نفر بود.

حجت الاسلام روحانی یادآور شد: به این مردم و شرکت‌ها افتخار کنیم. در شرکت‌های دانش بنیان فقط ۳۰۰ هزار شغل در این ۶ سال درست شد، در این شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۴۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه وارد شده و در این چند سال ۱۵۰۰ متخصص از خارج از آن‌هایی که در دانشگاه‌های برتر درس خواندند، جذب شده است و این‌ها همه افتخارات ما است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.