«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که اختلافات اخیر ایران و آمریکا تاثیری در روند صلح افغانستان نداشته است.

سخنگوی طالبان: اختلافات ایران و آمریکا تأثیری بر روند صلح افغانستان نداشته است

قدس آنلاین؛ در حالی که برخی رسانه‌ها و تحلیل گران افغان به این باور هستند که اختلاف‌های اخیر میان آمریکا و ایران می‌تواند در روند صلح افغانستان تأثیرات منفی داشته باشد و آمریکا از طالبان خواسته است که طالبان رابطه خود با ایران را قطع کند و این موضوع در تفاهمنامه نیز گنجانده شود؛ سهیل شاهین سخنگوی طالبان این شایعات را تکذیب کرده و گفته است که آمریکا خواهان تغییرات در تفاهمنامه صلح نشده و این کشور از طالبان نخواسته که روابط خود با ایران را قطع کند.

از سویی در این اواخر صحبت‌هایی در میان بود که آمریکا برای امضای توافقنامه صلح که نهایی شده است بهانه جویی می‌کند و خواهان وارد کردن تغییرات در آن است که این موضوع نیز از سوی شاهین تکذیب شد.

سخنگوی طالبان همچنین در رابطه با توافق یک هفته‌ای برای کاهش خشونت‌ها گفت که برای ایجاد فضای اعتماد در روند مذاکرات صلح هر دو طرف درگیر به نتیجه رسیده اند تا خشونت‌ها را کاهش دهند اما این موضوع هنوز عملی نشده است.

شاهین در این ارتباط گفت: هر دوطرف توافق نموده که قبل از امضای توافقنامه فضای مصون ایجاد شود اما فعلاً شروع نشده. در این مورد اعلامیه جداگانه صادر خواهد شد.

خبرنگار در سوالی از شاهین پرسید که بعد از فضای ایجاد شده برای کاهش خشونت‌ها آیا طالبان می‌خواهد مذاکرات بین الافغانی را آغاز کند یا تنها با حکومت افغانستان مذاکره کند؟ شاهین در پاسخ گفت: بعد از امضای توافقنامه و رهایی تعداد مشخص زندانیان امارت اسلامی، مذاکرات بین الافغانی شروع می‌شود که در آن همه جهات افغانی اشتراک خواهند نمود.

خبرنگار با مطرح کردن دوباره سوال خود از شاهین پرسید اگر حکومت بخواهد به تنهایی با امارت اسلامی مذاکره کند واکنش شما چه خواهد بود؟

اما سخنگوی طالبان پاسخ روشن و واضحی در رابطه به این سوال نداده و تنها به این گفته اکتفا نمود: بعد از امضای توافقنامه طبق آن عمل خواهد شد.

این در حالی است که سخنگویان طالبان در گذشته بر این موضوع تاکید داشتند که مذاکره با حکومت افغانستان به این دلیل که این حکومت هیچ صلاحیتی در مسائل افغانستان ندارد و تصمیم گیرنده اصلی آمریکایی‌ها هستند این حکومت را به رسمیت نمی‌شناسند و به همین دلیل با حکومت افغانستان مذاکره نخواهند کرد.

در برخی موارد سخنگویان طالبان گفته اند که طالبان حکومت افغانستان را به عنوان یک جناح افغان می‌شناسند و همواره در گفتگوهای خود از این حکومت به عنوان اداره کابل نام می‌برند.

اما شاهین در این گفتگوی خود خیلی جدی پاسخ نداد و این بار به کلی موضوع مذاکره طالبان با حکومت افغانستان را رد نکرد.

این در حالی است که رسانه‌های افغانستان لحظاتی پیش از قول عبدالسلام حنفی معاون رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر از پایان گفتگوهای امریکا و طالبان خبر داده و آورده اند که تا پایان ماه جاری توافقنامه‌ای میان دو طرف امضا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.