سمنان- در طی سال‌های گذشته قریب به‌اتفاق استان‌های کشور دچار خشک‌سالی و ضعف مراتع بودند و حال با فرارسیدن زمستان و بارش برف همان اندک پوشش گیاهی از جانوران علف خوار در حیات‌وحش دریغ شده است و لذا اهمیت حمایت از وحوش ضرورتی دوچندان پیداکرده است.

«نذر طبیعت» حیات بخش دنیای وحش/خوش ییلاق چشم انتظار اقدامات خیر خواهانه

قدس آنلاین-گروه استان ها: شنیدن اخباری هم چون پناه آوردن یک گرگ به دانشگاه زنجان و یا روباه‌ها به شهرک‌های حاشیه شهر و چشم‌انتظاری گرازها برای دریافت خوراکی از مسافران در جاده‌های گلستان خود گویای وضعیت وحوش و کمبود مواد غذایی در فصل زمستان است.

اگرچه مسئولان محیط‌زیست انتظار دارند که مردم ایران هم چون تمامی فعالیت‌های خیر خواهانه برای کمک به حیات‌وحش نیز پیش‌قدم شوند اما واقعیت این است که این مردم آن‌قدر خیرخواه و نیک‌اندیش هستند که حتی مانند سال گذشته نوعروسی حاضر می‌شود تا بخشی از مهریه خودش را وقف تأمین علوفه برای وحوش کند.

از تمام این مقدمه‌چینی‌ها که بگذریم استان سمنان به دلیل خشک‌سالی‌های حادث با کاهش جمعیت جانوران علفخوار و گوشت‌خوار روبرو شده است .

تأمین علوفه در فصل سرد سال به‌خصوص در ارتفاعاتی چون خوش ییلاق بسیار دشوار و چالشی جدی استدر مناطق حفاظت‌شده توران و پارک ملی کویر حفاظت‌شده تعداد ۱۱۰ گونه پستاندار در قالب ۶۰ جنس زندگی می‌کنند که وجود هفت راسته از ۱۰ راسته پستاندار خشکی زی و حدود یک‌سوم گونه‌های پستاندار موجود کشور در این منطقه، جایگاه ویژه‌ای به این مناطق بخشیده است.

از گونه‌های شاخص حیات‌وحش استان سمنان می‌توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش، گربه وحشی، یوزپلنگ، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش اشاره کرد.

تأمین علوفه چالشی جدی

رئیس محیط‌زیست شاهرود بابیان اینکه تأمین علوفه در فصل سرد سال به‌خصوص در ارتفاعاتی چون خوش ییلاق بسیار دشوار و چالشی جدی است، می‌گوید: اگر بتوانیم با کمک رسانه‌ها فراخوان‌های عمومی را داشته باشیم درزمینهٔ تأمین علوفه برای وحوش گام‌های اساسی برداشته‌ایم.

علی‌اکبر قربان لو بابیان اینکه کمک‌های خوبی برای تأمین علوفه به اداره محیط‌زیست شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به وقف مرحوم طبسی اشاره کرد که علوفه موردنیاز وحوش حتی پس از وفات وی از سوی خانواده‌شان تداوم‌یافته است، بیان می‌کند: باید سعی کنیم تا محیط‌زیست را نیز به‌مثابه یکی از نیات واقفان قرار دهیم.

وی بابیان اینکه خیران خوبی در شاهرود هستند اما باید به کمک رسانه‌ها و ایجاد پویش‌های مردمی توجه همگان را به موضوع محیط‌زیست نیز جلب کنیم.

یادمان نرود

کافی است یک نیسان علوفه برای وحوش مثلاً خوش ییلاق شاهرود که یکی از نقاط کوهستانی است خریداری شود تا بتوانیم شاهد سیر شدن یک‌کله ۲۰۰ رأسی کل و بز و قوچ و میش باشیم که از قبل آن این گونه‌ها به زادوولد می‌پردازند چرخه زیست کامل می‌شود و گوشت‌خواران نیز تغذیه می‌کنند همچنین از این علوفه‌ها جوندگان نیز تغذیه می‌کنند و درنهایت حیات‌وحش می‌تواند با یک و نیم میلیون تومان کمک مردم مدتی دوام بیاورد.

مردم اگر یک وانت شامل یک‌تن علوفه خشک را راهی طبیعت کنند  که بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه ندارد و اگر ۱۰۰ نفر گرد هم‌آیند و هرکدام ۱۲ هزار تومان بدهند برای مدتی علوفه بخشی از چهارپایان و جوندگانی چون خرگوش، موش و… در طبیعت خشن زمستان، تأمین‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.