خراسان شمالی-پنجمین روز از آغاز رسمی فعالیت های تبلیغاتی نامزدهای یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان خراسان شمالی همراه با سراسر کشور در حال سپری شدن است و هر چه به ۲ اسفند نزدیک می‌شویم، تب و تاب انتخابات بیشتر می‌شود.

هجوم تخریبی هواداران نامزدهای انتخابات به مبلمان شهری

قدس آنلاین: گروه استانها-سمانه محمدزاده ثانی: در خراسان شمالی از مجموع ۱۴۰ داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هم‌اکنون ۶۳ نفر برای تصدی چهار کرسی نمایندگی در این استان در حال رقابت هستند تا بتوانند از ۶۵۰ هزار واجد شرایط رای دهی استان بیشترین تعداد رای را در سبد خود بریزند.

حال اگر این روزها سری به خیابان ها و کوچه و پس کوچه شهرزده باشید شاهد تصاویر پرزرق و برق داوطلبین انتخابات مجلس بودید که شهرداری بجنورد، ۲ هزار مترمربع چتایی برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در خیابان های مرکزی و پرتردد شهر از جمله آیت الله طالقانی، امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، امیریه، مخابرات و استقلال نصب کرده است تا نامزدهای انتخابات، تبلیغات خود را بر روی آن انجام دهند.

حال این افراد که باید به نمایندگی از مردم استان بر کرسی بهارستان بنشینند تا برای سرنوشت کشور تصمیم گیری کنند و برای زندگی عمومی مردم در ایران اسلامی قانون گذاری کنند، متاسفانه خیابان ها و کوچه های شهر در این چند روز توسط ستاد تبلیغاتی این کاندیدا ها چهره ی زشت و زننده را به خود گرفته است و به هیچ نقطه‌ای از شهر متاسفانه رحم نکردند.

متاسفانه بسیاری از کاندیداها اقدام به نصب پوسترهای تبلیغاتی و بنرهای بزرگ در فضاهای غیرمجاز سطح شهر مانند خسارت به درختان، دیوار نویسی اماکن شخصی و دولتی، چسباندن پوستر به دستگاه های خودپرداز، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و ترافیکی سطح شهرو... کرده اند که این کار سیما و منظر شهری را تخریب و سبب آلودگی محیطی می‌شود و یکی از بدترین آسیب‌های ناشی از تبلیغات انتخاباتی که اثرات آن گاه تا سال‌ها بعد نیز باقی می‌ماند.

حتی در برخی نقاط شهر ترانس ها و تیرهای برق و ایستگاه اتوبوس های شهری نیز از دست تبلیغات نامزدهای انتخابات در امان نمانده اند، در حالی که همه ما این جمله که "نصب هرگونه اگهی تبلیغاتی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد" را دیده‌ایم.

در این راستا شهرداری بجنورد با توجه به عدم رعایت این مساله توسط بسیاری از کاندیداهای انتخابات در راستای برخورد با آنها تعدادی زیادی از این پوسترها و بنرهای تبلیغاتی که در مکان های غیرمجاز نصب شده اند را جمع آوری می کند و این کار باعث سنگین شدن کار پارکبان ها و پرسنل خدمات شهری شهرداری برای امحا و پاکسازی این پوسترهاو بنرها در این چند روزشده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بجنورد در این زمینه می گوید: با توجه به عدم رعایت این مساله توسط بسیاری از کاندیداهای انتخابات در راستای برخورد با آنها تا امروز تعداد ۱۰ مورد داربست بنرهای غیرمجاز از سطح شهر جمع آوری شد.

خاکشور به جمع آوری ۸۰۰ مورد پوسترهای غیرمجاز نیز اشاره می کند و اظهار می دارد: تعداد ۲۰۰ بنر و پارچه های کوچک تبلیغاتی نیز از مکان های غیرمجاز از قبیل سازه های تبلیغاتی شهری و حتی درختان و دیوارها جمع آوری شد.

وی می افزاید: متاسفانه با وجود تاکیدات صورت گرفته برای تبلیغات فقط در فضاهای مجاز تعداد ۴۵ بنر بزرگ غیرمجاز نیز در ایستگاه های اتوبوس نصب شده بود که نسبت به جمع آوری آنها اقدام شد.

ماده ۲ قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد هر فعل یا ترک فعلی که قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده باشد جرم محسوب می‌شود، لذا طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها مصوب ۱۳۳۴ "نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات‌معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع‌است‌. متخلف علاوه بر تادیه خسارت مالکین به پرداخت ۵۰۰ تا یک‌هزار ریال جریمه محکوم‌خواهد شد." قسمت اخیر ماده درخصوص مجازات نقدی شامل دو قسمت تادیه خسارت طبق نظر کارشناس دادگستری و جریمه نقدی است. هر چند به وضوح پیداست که مبلغ جریمه مندرج در این ماده بازدارندگی کافی را ندارد و این مورد مشمول حکم قانون مجازات اسلامی درخصوص محاسبه نرخ جزای نقدی بر مبنای نرخ تورم نمی‌شود، اما با شکایت اشخاص حقیقی، حقوقی و شهرداری‌ها از نصب‌کننده آگهی تبلیغاتی، دادستان محل می‌تواند دستور قطع شماره تلفن‌های مندرج در برگ تبلیغ را صادر و ذی‌نفع نیز به استناد ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی و تقاضای ارجاع امر به کارشناسی می‌تواند مطالبه خسارت به نرخ روز به ضمیمه کلیه هزینه‌های دادرسی را به محکمه ارایه کند.

البته شهرداری‌ها نیز در اینگونه موارد می‌توانند ضمن تقاضای جبران خسارت وارده با تاسیسات شهری، اموال عمومی یا اموال شهرداری، هزینه پاکسازی محل شامل تراشیدن، رنگ‌آمیزی، جمع‌آوری و انتقال را نیز مطالبه و با ارایه اسناد و مدارک و ادله، دریافت کنند. لازم به ذکر است جرم ایراد خسارت به اموال عمومی و خصوصی از طریق نصب آگهی چون متضمن حقوق اشخاص است، مشمول مرور زمان نمی‌شود و در هر زمان قابل مطالبه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.