وزیر خارجه عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد آلمان صادرات سلاح به این کشور را از سر بگیرد.

فیصل بن فرحان: عربستان خواستار لغو تحریم‌های تسلیحاتی آلمان علیه ریاض است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان امروز دوشنبه اعلام کرد: انتظار داریم دولت آلمان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ریاض را لغو کند.

وزیر خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد علی‌رغم حملات سال گذشته به تاسیسات نفتی عربستان، دولت آلمان مجوز تهیه تسلیحات نظامی را به عربستان سعودی نداده است. این مسئله با چارچوب «روابط خوب» بین دو کشور سازگار نیست.

فیصل بن فرحان یادآور شد که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان باعث کاهش تولید نفت این کشور به نصف شده است. وی مدعی شد: ما امیدواریم آلمان نیاز ما به تسلیحات نظامی برای حفاظت از خود را درک کند.

در پی به قتل رسیدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی از سوی عوامل دولت ریاض، در اکتبر سال ۲۰۱۸ آلمان ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان را اعمال کرد که این ممنوعیت درباره تجهیزات ساخت آلمان که در پروژه‌های تسلیحاتی مشترک با انگلیس، فرانسه و اسپانیا ساخته می‌شوند نیز صدق می‌کند.

دولت برلین در سپتامبر سال ۲۰۱۹ ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان را به مدت ۶ ماه دیگر تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۰ تمدید کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان تا زمان تکمیل تحقیقات در خصوص قتل جمال خاشقجی، ادامه خواهد داشت.  همچنین در فوریه سال ۲۰۱۹ هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از سرگیری فروش سلاح به عربستان را منوط به حل و فصل جنگ یمن است.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم اخیرا در گزارشی اعلام کرد میزان فروش سلاح به خاورمیانه طی پنج سال گذشته رشد ۸۷ درصدی داشته و عربستان سعودی در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، با رشد ۱۹۲ درصدی در مقایسه با ۵ سال قبل، به بزرگترین واردکننده سلاح در جهان تبدیل شده است. 

از سوی دیگر، سازمان عفو بین الملل با یادآوری حملات ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی به بیمارستان ها، مدارس، مجالس عروسی و اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، از انگلیس خواست تا برای دستیابی به صلح در یمن، فروش تسلیحات این کشور به عربستان و متحدانش را متوقف کند. نهادهای حقوق بشری اعلام کردند از آغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن (ششم فروردین ۱۳۹۴) تا کنون بیش از صد و ده هزار زن و مرد و کودک یمنی در پی بمباران‌ها و از قحطی و گرسنگی جان باختند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.