یک سناتور ارشد روس گفت چنانچه آمریکا در مسیر توسعه، تولید و استقرار موشک‌های میان‌بُرد زمین به هوا اقدام کند روسیه قادر است در مدت شش ماه چنین موشک‌هایی را تولید کند.

مقام روس: می‌توانیم ظرف شش ماه موشک میان‌بُرد تولید کنیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از تاس، ویکتور بونداروف، رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه گفت چنانچه آمریکا در زمینه توسعه، تولید و استقرار موشک‌های کوتاه برد و میان برد زمین به هوا گام بردارد روسیه قادر است ظرف مدت شش ماه چنین موشک‌هایی را تولید کند.

بونداروف در این خصوص گفت: «با توجه به تجهیزات کارخانه‌ها، پتانسیل‌های علمی نهادهای نظامی و دفاتر و شرکت‌های طراحی ما، قادریم ظرف مدت شش ماه این نقصان نبود موشک‌های کوتاه و میان برد زمین به هوا را برطرف سازیم.» او در ادامه توضیح داد «البته که شاید قادر نباشیم موشک جدیدی را خیلی سریع بسازیم، اما این امکان پذیر است که موشکی را ظرف مدت شش تا دوازده ماه آزمایش کنیم و بعد ما صاحب آن موشک خواهیم بود.»

این سناتور روس در ادامه به سامانه دفاع موشکی این کشور پرداخت و تاکید کرد روسیه به تازگی دارای سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ شده است و «می‌تواند از خود دفاع کند.» با این حال، او تاکید کرد که گزینه مذاکره مجدد درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) همچنان پابرجاست و احتمال پیوستن کشورهای دیگر به پیمان جدید دور از ذهن نیست. بونداروف گفت «از مذاکره دوباره درباره این پیمان حمایت می‌کنم، اما البته که مذاکره تحت شرایط دشوار نه. باید تحت شرایط مساوی مذاکره مجدد برگزار شود، از جمله آنکه همه موشک‌ها در کشورهایی که توانایی تولید و استقرار چنین موشک‌هایی را دارند شمارش شود بعلاوه کنترل‌های جهانی بیشتر گردد.»

در دوم اوت سال گذشته میلادی دولت دونالد ترامپ با این بهانه که روسیه با تولید موشک‌های کروز جدید مدل ۹M۷۲۹ پیمان INF را نقض کرده است به طور یکجانبه از آن خارج شد. چندی بعد مسکو نیز ضمن رد این اتهام واشنگتن مشارکت خود در پیمان INF را به حالت تعلیق درآورد.

۳۲ سال پیش، رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و برد آن‌ها بین پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر است، بود.

آمریکا در ۱۸ اوت سال گذشته میلادی، بلافاصله پس از خروج از این پیمان، جدیدترین مدل موشک کروز خود را آزمایش کرد که بُرد آن خارج از پیمان INF بود. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن برای پیشبرد اهداف خود بهانه نقض این پیمان از سوی روسیه را مطرح ساخته بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.