یزد - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: بیماری مشمشه، تهدید جدی برای پرورش دهندگان اسب است و جهت کنترل بیماری مشترک مشمشه، بررسی سرمی تک سمیان توسط اداره دامپزشکی انجام می شود.

بیماری مشمشه، تهدید جدی برای پرورش دهندگان اسب است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، سید خلیل موسوی با بیان این خبر اظهارداشت : مشمشه، بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر در تک‌سمیها به‌ویژه اسب مشاهده می شود وجهت کنترل بیماری مشترک مشمشه، بررسی سرمی تک سمیان توسط اداره دامپزشکی انجام می شود.

وی با بیان آنکه تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان غیر بهداشتی باعث ایجاد زمینه بروز  این بیماری می شود؛ افزود: روند بیماری در تک سمیان می تواند به سه شکل حاد با علائم شدید تنفسی، تورم غده‌های لنفاوی و طناب لنفی، شکل مزمن با علائم بیماری در پوست و بینی، شکل مخفی (بدون علائم بالینی و تنها ابتلا ریه‌ها) بروز کند و  شکل حــاد بیماری بیشتر در الاغ و قاطـــر اتفاق می افتد و نشانه‌های آن اغلب تب بالا و علائم تنفسی است.

موسوی، ذرات تنفسی معلق در هوا و همچنین خوردن غذا یا آب آلوده به ترشحات تنفسی یا زخم‌های عفونی حیوان بیمار را شایع‌ترین راه انتقال عنوان کرد و گفت: کسانی که با حیوان مبتلا و  بافت‌های آن در تماس هستند باید اصول بهداشتی پیشگیرانه را جدی بگیرند.

این مسئول با اشاره به دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، مبنی بر خون‌گیری و آزمایش سرمی برای تشخیص مشمشه در اسب تصریح کرد: به ‌منظور بررسی بیماری مشترک مشمشه، نمونه‌گیری از تک سمیان توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و در صورت مشاهده بیماری اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری انجام می شود.

وی خاطر نشان ساخت : سرفه، ریزش ترشحات چرک از بینی، زخم مخاط بینی از جمله علائم آشکار این بیماری در دام است و پرورش‌دهندگان اسب در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به بیماری مشمشه در اسرع وقت با شماره گویا ۱۵۱۲ به اداره دامپزشکی استان اطلاع‌رسانی نمایند

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.