رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: بر اساس نظرسنجی که نتایج آن ۲۱ بهمن ماه جاری توسط سه دستگاه اعلام شد، میزان مشارکت انتخابات در سراسر این استان بین ۵۲ تا ۵۶ درصد بوده است.

میزان مشارکت انتخاباتی در خراسان رضوی افزون بر ۵۲ درصد اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، حسن جعفری شب گذشته پس از برگزاری نشست ستاد انتخابات خراسان رضوی در جمع خبرنگاران پیش‌بینی کرد این میزان مشارکت در روزهای پیش رو افزایش یابد و افزود: رسانه‌ها می‌توانند نقش اثرگذاری در افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشته باشند.

وی در ادامه همچنین اظهار داشت: در نشست دیروز یکشنبه با فرمانداران اعلام شد که در راستای اطلاع رسانی فرمانداران و معاونان حوزه معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی همکاری کامل با رسانه‌ها صورت گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان ادامه داد: ۶۶ درصد داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس در این استان طی چند مرحله اعلام نظر هیات اجرایی و نظارت در خراسان رضوی و تهران تایید صلاحیت شدند.  با رایزنی استانداری زمینه تایید صلاحیت بسیاری از نامزدها در برخی حوزه‌های انتخابیه در مراحل آخر بررسی صلاحیتها صورت گرفت.

وی گفت: اینکه عنوان می‌شود انتخابات در برخی حوزه‌های انتخابیه خراسان رضوی بواسطه عدم حضور چهره‌های شاخص سیاسی از همه جریانها "رقابتی" نیست حرف صحیحی است اما وجود فضای غیررقابتی و عام در همه حوزه‌ها مطلب صحیحی نیست.  همان حوزه‌های انتخابیه‌ای که برخی مدعی هستند فضای رقابتی انتخاباتی ندارند هم اکنون در آنها احزاب مختلف در حال ارائه لیست و فهرست هستند.  

جعفری افزود: بررسی گرایشهای افزون بر ۳۰۰ نامزد انتخابات در مشهد نشان می‌دهد که از همه جریانهای سیاسی در این حوزه انتخابیه حضور دارند و خراسان رضوی از سایر استانها و لااقل از بسیاری از استانها بواسطه فضای رقابتی وضعیت بهتری دارد.  اگر انتخابات در مشهد رقابتی نیست پس ارائه لیست حزب اعتدال و توسعه در این حوزه انتخابیه چه معنایی دارد.  

وی ادامه داد: مطابق اظهارنظر مدیرکل انتخابات استانداری خراسان رضوی در برخی شهرستانها در ابتدا زمینه و امکان رقابت فراهم نبود ولی با تلاشی که صورت گرفت تایید صلاحیتها افزایش یافت و دغدغه‌های ما نیز در این خصوص کمتر شد.

تاثیر مشارکت بر آبادانی  

استاندار خراسان رضوی نیز در جمع خبرنگاران گفت: حضور فعال مردم در انتخابات در آبادانی استان نقش خواهد داشت.  مشارکت ۶۵ درصدی تا ۳۰ درصدی مردم در انتخابات در توسعه و آبادانی استان تاثیر متفاوتی خواهد داشت.

علیرضا رزم‌حسینی افزود: در اروپای مدعی دموکراسی روسای جمهور با ۲۰ تا ۳۰ درصد مشارکت مردم انتخاب می‌شوند اما در ایران متوسط مشارکت در انتخابات حدود ۶۰ درصد است. امیدواریم میزان مشارکت خراسان رضوی در انتخابات پیش رو از متوسط کشوری هم بیشتر شود.

وی ادامه داد: نسبت به انتخابات دور گذشته مجلس، رقابت خوبی در خراسان رضوی وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: به همه مدیران ذیربط توصیه می‌شود در جریان برگزاری انتخابات پاسخگوی رسانه‌ها باشند.  

هم‌اینک ۶۷۴ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تصاحب ۱۸ کرسی نمایندگی جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در خانه ملت، در حال تبلیغات و رقابت هستند.

۶۵ درصد از مجموع هزار و ۵۴ داوطلب نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان رضوی تایید صلاحیت شدند.  
"حوزه مشهد و کلات" نیز با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی به عنوان بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی هم‌اینک شاهد رقابت ۳۳۳ نامزد انتخاباتی برای ورود به مجلس یازدهم است.
حوزه مشهد شامل بخش مرکزی این شهرستان و شهرستان کلات با پنج نماینده، حوزه نیشابور شامل شهرستانهای فیروزه و نیشابور با دو نماینده، حوزه انتخاباتی سبزوار شامل شهرستانهای جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و سبزوار با دو نماینده، حوزه انتخاباتی درگز منحصر به همین شهرستان با یک نماینده، حوزه قوچان شامل شهرستانهای فاروج و قوچان با یک نماینده، حوزه فریمان شامل شهرستانهای سرخس و فریمان و بخشهای احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد با یک نماینده، حوزه کاشمر شامل شهرستانهای بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر با یک نماینده، حوزه تربت‌حیدریه شامل شهرستانهای زاوه، مه‌ولات و تربت‌حیدریه با یک نماینده، حوزه انتخاباتی گناباد شامل شهرستانهای بجستان و گناباد با یک نماینده، حوزه خواف شامل شهرستانهای رشتخوار و خواف با یک نماینده، حوزه تربت‌جام شامل شهرستانهای تایباد، باخرز، صالح‌آباد و تربت‌جام با یک نماینده و بالاخره حوزه انتخاباتی چناران شامل شهرستانهای بینالود (طرقبه‌شاندیر) و چناران با یک نماینده در مجلس شورای اسلامی،  ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز برای انتخاب یک نماینده خراسان رضوی در آن مجلس امسال برگزار می‌شود. مرحوم آیت‌الله سیدمحمود شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی در خبرگان رهبری پارسال درگذشت.  شش نفر از ۸۸ نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در جمع خبرگان هستند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.