خوزستان- این روزها اگر قصد خرید خانه با پس انداز تمام سالهای عمرتان را داشته باشید باید در اولین مشاور املاک قرارداد ببندید اگر بخواهید دور بزنید و برگردید  تمام عمر فرزندانتان را هم پس انداز کنید دیگر کاربردی ندارد.

قیمت مسکن ترمز بریده است/خانه به دوش ها  باز هم جا ماندند

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ با این روند بیمار اقتصاد، بسیاری از ملزومات، قیمتی را به خود می بینند که در خواب هم نمی دیدند یکی از این بازارها که این روزها در تاخت و تاز بی حساب و کتاب افزایش قیمت قرار گرفته مسکن است، این بازار که سالهای زیادی در رکود بود حالا به لطف نوسانات ارز و دلار و البته دلال ها حسابی گرم شده و همگام با آپارتمان هایی که اوج می گیرند رو به آسمان می رود  و مشخص نیست کی، کجا و چه کسی یا چه چیزی مانعی برابرِ بیشتر شدن ثانیه ای آن شود.

این روزها اگر قصد خانه خریدن داشته باشید و تمام سالهای عمرتان را پس انداز کرده باشید در اولین مشاور املاک باید قرارداد ببندید اگر بخواهید دور بزنید و برگردید  تمام عمر فرزندانتان را هم پس انداز کنید دیگر کاربردی ندارد.

این موضوع برای کسانی که با توجه به وضعیت اقتصادی خود عطای خانه خریدن را به لقایش بخشیده اند در اجاره کردن خانه صدق می کند زمانی می گفتند اجاره نشینی خوش نشینی است حالا مستاجرانی که هر سال مجبورند با چند برابر پول قبل الونکی کوچکتر و حقیرتر کرایه کنند حتی تصور خوشی هم ندارند، حتی بسیاری از خانه دارهایی که یک ساله قیمت خانه هایشان به میلیارد رسیده نیز خوش نیستند.

عمری برای هیچ

اینجا خیابان آذر غربی، پادادشهر یکی از مناطق معمولی اهواز است یکی از ساکنانش به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: زیر بنای آرپاتمانی که در آن ساکنم ۶۲ متر است سالها زیادی به خود و خانواده ام فشار آوردم تا پس انداز کنم و جای بزرگتری بخرم، قیمت آپارتمان ما به دلیل افزایش سال ساخت تفاوت زیادی نکرده  اما آپارتمان های ساخت جدید خیلی گران شده واگر بخواهم خانه ام را عوض کنم باید سه چهار منطقه پایین تر از پاداد بخرم.

او ادامه می دهد: وقتی شرایط را دیدم تصمیم گرفتم بی خیال خانه خریدن شوم و امکانات دیگری برای خانواده ام مهیا کنم اما باتوجه به پایین آمدن ارزش پول و بالا رفتن قیمت خودرو و وسایل خانه از خریدن آنها هم ناامید شدم و حالا باید به زن و بچه ام بگویم سالها به شما سختی دادم برای هیچ. دلم برای آینده فرزندانم می سوزد. تمام عمرم را سخت کار کردم و قناعت کردم برای آسایش آنها، الان مستاصل و پشیمانم.

قسمت دیگری ازاین منطقه اراضی جدید پاداد ساخت و سازهای جدیدی است که قیمتهای بالایی دارد به سراغ یکی از ساکنین خانه های ویلایی آن می روم. خانواده اسکندری ۷۰سال است در این خانه بوده اند خانم اسکندری برایم می گوید: تمام بچه هایش دنبال زندگی خود رفته و این خانه چند میلیاردی مانده برای او و همسرش که نه توان ساختنش را دارند نه کسی توانایی خریدش را دارد.

وقتی از او می پرسم از بالا رفتن قیمت خانه اش چقدر خوشحال شده؛ با تلخندی جواب می دهد:"به قول قدیمی ها آجر خونه رو که نمیشه درآورد و خورد، شوهرم هنوز با سه چرخه سبزی می فروشه، حاضر به فروش خونه نیست، می ترسه وقتی فروخت قیمتها باز بالا بره آواره شه یا سرش کلاه بزارن، از طرفی به قول خودش این خونه یادگار چند نسله."

برابری قیمت با پایتخت

چهار راه زند و نادری اهواز و امانیه نیز مناطقی است که پر از خانه های ویلایی در آستانه ریزش اند. قیمت زمین بالاست و صاحبان آن نیز توانایی بازسازی ندارند جالب است که خیلی از مردم آن معتقدند قیمت ملک در اهواز با پایتخت برابری می کند!

باورش سخت است اما با وجود رشد قارچ گونه همین آپارتمانها  تعداد بی خانمان ها هر روز بیشتر می شود کسانی که استطاعت مالی برای اجاره هم ندارند، املاک و خانه روز به روز گران تر و کمر قشر متوسط جامعه خم تر می شود، البته این وسط پولدارها پول دارتر می شوند، فقیرها فقیرتر و فاصله طبقاتی بیشتر.

یکی از معماران منطقه ای در گلستان برایم می گوید: زمینی را با سه میلیارد خریداری کرده و با ساخت ۱۱ طبقه ۳واحده درآمدی ۴۰میلیاردی بدست آورده یعنی بیشتر از ۱۰ برابر بازگشت سرمایه و این تازه قیمت حال حاضر است.

او ادامه می دهد: افزایش قیمت املاک شاید برای من رویایی باشد اما تهیه آن برای جوانی که می خواهد ازدواج کند و یا زوجی که می خواهند بچه دار شوند فاجعه است. وقتی می گویند ازدواج کنید یا بچه دار شوید باید شرایط نیز فراهم باشد و مسکن از نیازهای اولیه هر خانواده ای ست.

درباره شرایط در بازار مسکن علی بحرینی کارشناس اقتصادی معتقد است سیاست های دولت در چند سال بعد از رکود با وجود تاکید بر کم شدن قیمت ها باعث سوداگری بیشتر و حتی ورود دلال ها به بازار مسکن شده است تا جایی عدم نظارت درست و سفته بازی  نیز عامل دیگری در افزایش بی رویه قیمت هاست.  

بحرینی با اشاره به اینکه برقراری مالیات بر عایدی سرمایه می توانست تعادل مناسبی در این بازار به وجود آورد، برای خبرنگار قدس آنلاین توضیح می دهد: همین نبود ابزار مالیاتی عامل اصلی رشد قیمت هاست، واسطه ها معمولا پول های مرده زیادی دارند که به نیت سودهای کلان در کوتاه ترین زمان، وارد بازارهای مسکن، خودرو و..می کنند تا این بازارها تحت تاثیر قرار گرفته و علاوه بر سودهای کلان نبض بازار نیز در دست داشته باشند.

خانه های خالی، آدم های خانه به دوش

وی خبر می دهد: به جز املاک لوکس که قشر خاصی توانایی پرداخت بهای آن را دارند در اکثر کلان شهرها خانه های خالی زیادی وجود دارند که جز خانه‌های لوکس نیست و بر اساس الگوی مصرف ساخته شده اما به دلیل همین سوداگری و سفته بازی دچار حباب قیمت شده و امکان بازارپذیری ندارند. 

پیش از این سید مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در یک مصاحبه تلویزیونی علت نابه سامانی بازار مسکن را سیاست های انقباضی دوره گذشته بعد از طرح مسکن مهردانسته و گفته بود: علاوه بر شاخص‌های اقتصاد کلان کشور که در بروز این نابسامانی‌ها مؤثر بود در حالیکه  با طرح مهر با افزایش عرضه مواجه بودیم ساخت و سازها متوقف شد و بازار مسکن به این روز افتاد.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان خوزستان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین بر عدم حمایت دولت از ساخت و ساز تاکید دارد، او بیان می کند: اگر با تخصیص منابع موضوع بازآفرینی شهری پیگیری می‌شد و دولت آن را عملی می‌کرد، شاهد نوسازی بافت‌های فرسوده و در نتیجه شرایط بهتر بازار بودیم.

اصلاح طرح مسکن ملی

پورحاجت درباره طرح مسکن ملی که از روش های خانه دار شدن قشر کم درآمد به شمار می آید؛ می گوید: در قرارداد مشارکتی این طرح جایگاه بخش خصوصی نادیده گرفته شده و اگر بخواهیم انبوه سازان از این طرح استقبال کنند باید این ایرادات برطرف شود.

او یادآور می شود: برنامه ریزی دولت باید در راستای سیاست ورزی در حوزه مسکن باشد تا با ایجاد تعادل و تقویت قدرت نقدینگی مردم معضل مسکن برای همه اقشار حل شود، اگر در شاخص اقتصادی به ثبات برسیم در حوزه مسکن نیز به ثبات خواهیم رسید.

مسکن جز ملزومات اولیه تشکیل و حتی پایداری یک خانواده به شمار می آید و همین دلیل کافی است برای سرو سامان دادن به آن، لازم است بررسی و نظارتها بیشتر و در کنارش نواقص طرح های ارائه شده برطرف شود تا دست آدمهایی که می خواهند سرمایه یک عمر خود را صرف خرید خانه کنند از این بازار کوتاه نماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.