گشت و گذار در فضای انتخابات مازندران/ از رقابت تا تخریب

قدس آنلاین-گروه استان ها: براساس آمار افزون بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت استان مازندران واجد شرایط اخذ رای هستند و در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 72 درصد از رای دهندگان در انتخابات شرکت کردند.

بر همین اساس از تعداد دو میلیون و ۴32 هزار نفر در استان مازندران و واجد شرایط رای دادن تعداد ۱۱۴ هزار نفر از این رای دهندگان برای نخستین بار شرایط حضور در صندوق رای را دارند.

در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران ۷۲ درصد از واجدین شرایط رای خود را به صندوق انداختند.

در حال حاضر ۱۵۱ نامزد مجلس یازدهم در ۹ حوزه انتخابیه در استان مازندران برای کسب ۱۲ کرسی نمایندگی این خطه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می کنند.

خسارت تبلیغات

تعداد ۱۵۱ نفر در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی برای تصاحب ۱۲ کرسی ۹ حوزه انتخابیه مازندران با یکدیگر رقابت می کنند تا بتوانند از ۲میلیون و ۴۳۲ هزار واجد شرایط رای دهی استان بیشترین تعداد رای را در سبد خود بریزند.

اگر این روزها سری به خیابان ها و کوچه و پس کوچه شهر و روستای مازندران بزنید ، تصاویر پر زرق و برق نامزدهای انتخابات مجلس در اماکن عمومی تو ذوق می زند چراکه حدود و مکان قانونی تبلیغات که از سوی قانون مشخص شده و توسط مسئولان شهری نیز برایشان جایگاه تعریف و اماکنی معین شده، نادیده گرفته شده است.

خسارت به درختان ، دیوار نویسی اماکن شخصی و دولتی، چسباندن پوستر به دستگاه های خودپرداز ، پارچه نویسی های بزرگ ، پوستر چسباندن به ایستگاه های تاکسی و اتوبوس تنها گوشه ای از ناهنجاریهای تبلیغات نامزدها در مازندران است. 

حتی در برخی نقاط شهر ترانس ها و تیرهای برق نیز از دست تبلیغات نامزدهای انتخابات در امان نمانده اند،در حالی که همه ما این جمله که "نصب هرگونه اگهی تبلیغاتی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد" را دیده‌ایم.

همکاری ۵۷ هزار نفر

در همین راستا رییس هیئت بازرسی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران از آمادگی ۵۷ هزار نفر کار برگزاری انتخابات مجلس خبر  می دهد.

حسن خیریانپور این افراد را شامل هیئت های اجرایی، نظارت ، بازرسی و عوامل تامین امنیت در سه هزار و ۸۰ شعبه اخذ رای در سطح استان مازندران اعلام کرده است.

فضا آرام است

این روز ها بازار چسباندن پوستر بر در و دیوار شهر هم چنان گرم است و بنا بر گفته بسیاری از نامزدها و هواداران آن ها برخی اخلاق تبلیغات را رعایت نکرده و پوستر های انتخاباتی را بر روی سایر پوستر ها نامزدها می چسبانند!

رییس هیئت بازرسی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مازندران در خصوص این نقیصه اظهار کرد: تاکنون گزارشی از تخلفات حادی که بتواند بر روند انتخابات در استان مازندران تاثیر گذار باشد، از سوی هیات های نرسیده است.

خیریانپور اظهارداشت: اگرچه گاها در انجام تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مجلس در استان، برخی تخلفات از سوی هواداران این افراد شامل چسباندن تراکت و پوسترهای تبلیغاتی در فضاهای میدانی ممنوعه مشاهده می شود، ولی این تخلفات نمی تواند در فرایند انتخابات تاثیر گذار باشد.

وی اضافه کرد: با وجود این که این تخلفات در روند برگزاری رویدادهای انتخاباتی تاثیرگذار نبوده، ولی تخلفات از سوی هیات های بازرسی مستند سازی خواهد شد و تذکرات لازم به ستادهای انتخاباتی داده می شود تا قانون را در فضای تبلیغاتی رعایت کنند و در صورت تکرار این تخلفات برای بررسی به دستگاه قضایی ارایه می شود.

تشکیل کارگروه امحاء پوستر های تبلبغاتی

رییس هیات بازرسی انتخابات مجلس شورای اسلامی در مازندران در همین راستا یادآور شد: کارگروه امحاء این گونه پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس در سطح شهرستان های استان زیر نظر هیات اجرایی و فرمانداران تشکیل شد تا بتوانند نسبت به پاکسازی پوسترهای تبلیغاتی در فضای ممنوعه اقدام کنند.

تک شعبه اخذ رای برای اقلیت های مذهبی 

رییس هیئت بازرسی انتخابات مازندران می گوید: در این استان سه هزار و ۸۱ شعبه اخذ رای برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده که یک شعبه مربوط به اقلیت های مذهبی شمال ایران است که در ساری مستقر است.

حسن خیریانپور با بیان اینکه اقلیت های دینی ایران در مجلس شورای اسلامی پنج کرسی در اختیار دارند  بیان می کند: تا پیش از  انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شعبه ویژه اخذ رای اقلیت های مذهبی در غرب استان مازندران مستقر بود که از  دوره دهم به شهرستان ساری مرکز استان انتقال داده شد و این دومین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی است که هموطنان اقلیت های مذهبی می توانند رای خود را در ساری به صندوق اخذ رای بریزند.

۲۰ نامزد انصراف دادند

از بدو شروع تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون ۲۰ نامزد مجلس از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف دادند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار مازندران  در این رابطه عنوان می کند: در حال حاضر ۱۵۱ نامزد مجلس یازدهم در ۹ حوزه انتخابیه در استان مازندران برای کسب ۱۲ کرسی نمایندگی این خطه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می کنند.

سین حسن نژاد می افزاید: از بدو بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان مازندران تاکنون ۹۶ نفر از ادامه رقابت های انتخاباتی انصراف دادند.

تبلبغات تا ۸ صبح پنج شنبه

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار مازندران هم چنین در خصوص مهلت برای تبلبغات نامزد ها عنوان می کند: تبلیغات نامزدهای مجلس یازدهم در استان طبق برنامه زمانبندی اعلامی از سوی ستاد انتخابات کشور همانند سایر استان ها تا ساعت ۸ پنج شنبه اول اسفندماه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی کار اخذ رای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران دوم اسفندماه در ۳ هزار و ۸۰ شعبه اخذ رای انجام می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.