مؤسسه خدمات دارویی رضوی با توجه به ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در راستای ارائه خدمات دارویی به بیماران و الگویی برتر در این زمینه راه‌اندازی شده است.

گام به گام تا الگویی برتر در ارائه خدمات دارویی

به گزارش قدس آنلاین، بنیان این مؤسسه دارویی با تأسیس داروخانه مرکزی امام(ع) در سال ۱۳۶۲ در مشهد شکل گرفت تا نیاز مبرم مردم این شهر مقدس به داروخانه‌ای جامع در دوران جنگ تحمیلی تأمین شود. با گسترش فعالیت‌های این داروخانه مؤسسه خدمات دارویی رضوی در مشهد تأسیس شد که در چند سال گذشته خدمات دارویی آن متنوع‌تر و تعداد داروخانه‌های تحت پوشش آن نیز بیش‌تر شده است. این مؤسسه در افق ۱۴۰۴ خود بر آن است تا با اجرای برنامه‌ها و اقدامات به‌روز به الگویی برتر در حوزه ارائه خدمات دارویی در سطح کشور مبدل شود. ارائه خدمات دارویی غیرحضوری به بیماران کشور با نظارت پزشک داروساز، از جمله اقدامات مؤسسه خدمات دارویی رضوی در این راستا است.

بانک جامع دارویی و پزشکی

وب‌سایت مؤسسه خدمات دارویی رضوی، پلی برای ارائه خدمات غیرحضوری این مؤسسه به مخاطبان است. محسن شفیعی رئیس حوزه آی تی مؤسسه خدمات دارویی رضوی می‌گوید: «این وب‌سایت یک بانک جامع اطلاعات دارویی و پزشکی است که از سال ۱۳۹۳ در حال فعالیت منسجم است و اطلاعات بیش از دو هزار و ۵۰۰ دارو در آن در دسترس کاربران قرار دارد. وجود اطلاعات تخصصی در وب‌سایت موسسه خدمات دارویی رضوی، آن را به یکی از برترین سایت‌های حوزه اطلاعات دارویی کشور تبدیل کرده به‌ طوری که حدود ۱۰ هزار کاربر به‌ صورت روزانه از این وب‌سایت بازدید می‌کنند». این وب‌سایت توسط برنامه‌نویسان حوزه آی تی مؤسسه راه‌اندازی شده و روز به روز در حال ارتقا و به‌روزرسانی اطلاعات است. چنانکه در حال حاضر به عنوان وب‌سایتی سه‌ زبانه فعالیت می‌کند و اطلاعات در آن به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی ثبت می‌شود. شفیعی ادامه می‌دهد: «ترجمه و تولید محتوای داروها و مقالات وب‌سایت مؤسسه خدمات دارویی رضوی توسط تیمی متخصص، متشکل از پزشکان داروساز این مؤسسه و از منابع معتبر انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک اطلاعات داروها را به این سه زبان تکمیل کنیم». این وب‌سایت دارای بخش‌های متنوعی همچون داروها، مقالات، اخبار(اخبار دارویی و پزشکی و اخبار داخلی مؤسسه)، معرفی نرم‌افزار و... است. او می‌افزاید: «بخش داروها از پرمخاطب‌ترین بخش‌های وب‌سایت مؤسسه خدمات دارویی رضوی است. در این بخش اطلاعات در دو شاخه "اطلاعات ژنریک دارو" و "مکمل‌ها" قرار گرفته است. اطلاعات ژنریک دارو شامل داروهای ژنریک شیمیایی، داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و دمنوش‌های گیاهی می‌شود. مکمل‌ها نیز بر دربردارنده مکمل‌های غذایی و ورزشی است. اطلاعاتی مثل معرفی دارو، مکانیسم اثر، موارد مصرف، مقدار مصرف، موارد منع مصرف، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و هشدارها، برای هر کدام از داروها و مکمل‌ها در این بخش ذکر شده است». جدیدترین مقالات مانند «همه آنچه باید درباره آنفولانزا بدانید» و «نحوه تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به کبد چرب» در کنار مقالات دارویی و مقالاتی با موضوعات تخصصی مثل فشارخون، مشکلات گوارشی، تغذیه، سرطان، سلامت کودک و... در بخش مقالات این وب‌سایت در دسترس کاربران قرار دارد. شفیعی بیان می‌کند: «کاربران امکان اعلام نظر و پرسش از داروساز را در این وب‌سایت دارند چنانکه می‌توانند در صفحه معرفی هر مکمل و دارو، سؤال خود را تایپ کرده برای متخصصان سایت ارسال کنند. به‌ طور معمول پاسخ این پرسش‌ها در کمتر از ۲۴ ساعت در همان صفحه درج می‌شود». علاقه‌مندان برای دسترسی به این اطلاعات جامع دارویی و پزشکی می‌توانند به وب‌سایت این مؤسسه به نشانیwww.rpsi.ir  مراجعه کنند.

مشاوره تلفنی

در گذشته مردم برای تأمین نیازهای خود مجبور به خروج از منزل و مراجعه حضوری به ادارات و فروشگاه‌ها بودند، اما با پیشرفت‌های بشری روز به روز ارائه این خدمات به شهروندان دستخوش تحول شده است. مؤسسه خدمات دارویی رضوی نیز با هدف تسهیل در خدمات‌رسانی به مراجعان خود، از ابتدای سال جاری ارائه خدمات تلفنی را در دستور کار قرار داد. نرجس اله‌دادی رئیس داروخانه‌های مؤسسه خدمات دارویی رضوی بیان می‌کند: «این خدمات غیرحضوری تلفنی در قالب خدمات مشاوره تلفنی و پیک دارویی رضوی حدود یک سال است به مخاطبان ارائه می‌شود. عموم بیماران در اقصی نقاط کشور از ساعت ۹ تا ۲۱ می‌توانند با خط تلفن پنج رقمی ۳۱۹۰۸، داخلی ۲۲۸ یا ۲۲۹ تماس بگیرند. به‌طور معمول خدمات مشاوره تلفنی شامل اعلام موجودی، قیمت و تأمین دارو و ارتباط خطوط تلفنی با مسئولین فنی در خصوص پرسش‌های پزشکی و دارویی می‌شود. البته امکان پاسخگویی سؤالات تخصصی به ‌صورت تلفنی وجود ندارد، زیرا برای ارائه پاسخ برخی از این پرسش‌ها نیاز به مطالعه و بررسی‌های دقیق‌تر است. به‌طور مثال می‌توان درباره موجودی داروها و وجود برخی عوارض مصرف داروها به مخاطبان تلفنی و بلافاصله پاسخ داد. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های تخصصی خود را در سایت مؤسسه اعلام و پاسخ آن­ها را دریافت کنند». همچنین خدماتی مانند نظرسنجی مستمر از مشتریان و بیماران به منظور رضایت از عملکرد این واحد، ثبت اطلاعات بیماران در بانک اطلاعاتی، ثبت درخواست‌های دارویی و اطلاعات بیماران در صورت تأمین موجودی دارو و... توسط واحد پاسخگوی تلفنی این مؤسسه انجام می‌شود.

ارائه خدمات با نظارت داروساز

مؤسسه خدمات دارویی رضوی «داروخانه مرکزی امام(ع)» در هم‌جواری با بیمارستان امام رضا(ع) و مرکز شهر مشهد قرار دارد. وجود ترافیک و نبود پارکینگ کافی در این منطقه گاه موجب بروز مشکلاتی برای مراجعان شده و زمان بسیاری را از آنان می‌گیرد. بنابراین مؤسسه ارائه خدمات پیک دارویی رضوی را در قالب ارسال دارو با پیک موتوری در مشهد و ارسال دارو با پست برای مخاطبان غیرمشهدی خود در دستور کار قرار داد. اله‌دادی می‌گوید: «مخاطبان این خدمات پس از تماس تلفنی با مؤسسه خدمات دارویی رضوی، نسخه خود را از طریق پیام‌رسان‌ها به شماره مورد نظر مؤسسه ویژه خدمات غیرحضوری ارسال می‌کنند. این نسخه توسط داروسازان ما بررسی و بر روی آن دستور صادر می‌شود. سپس فاکتور داروها صادر و میزان مبلغ واریزی به حساب مؤسسه به بیماران به‌صورت تلفنی اعلام می‌شود. پس از انجام این مراحل اداری و قانونی، دارو با نظارت مسئول فنی داروساز برای مخاطبان خدمات غیرحضوری فرستاده می‌شود. به‌طور مثال، ارسال نسخه‌های بیماران برای تأیید به سازمان‌های بیمه‌گر، پیگیری تأیید نسخه‌های اینترنتی در داروخانه، کنترل داروهای ارسالی توسط مسئولین فنی و ارسال دارو به همراه فاکتور با مهر مسئول فنی، از جمله این مراحل اداری است. پس از ارسال دارو مسئول فنی و داروساز با تماس با بیمار از ارسال دارو مطمئن و توضیحات لازم را به او منتقل می‌کنند. از آنجایی که هر پیک ممکن است داروی چند بیمار را در مشهد تحویل دهد به طور معمول هزینه پیک کمتر از هزینه‌ مراجعه حضوری بیماران به داروخانه مرکزی امام(ع) می‌شود». وی با اشاره به اینکه مؤسسه خدمات دارویی رضوی شرکت‌های مختلف بیمه را پوشش می‌دهد، می‌افزاید: «به طور متوسط بیش از صد نفر به‌صورت ماهانه از خدمات غیرحضوری مؤسسه در سال جاری در قالب پیک دارویی بهره‌مند شدند. بسیاری از مخاطبان این خدمات بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و خاص مانند بیماران دیابتی، قلبی- عروقی، ام اس، سرطانی و بیماران دارای مشکل حرکتی در سطح شهر مشهد هستند که مراجعه حضوری ماهانه به داروخانه برای‌شان مشکل است. البته مخاطبانی از سایر استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان و مازندران از این خدمات غیرحضوری و ارسال داروهای کمیاب و خاص استفاده می‌کنند». پزشکان داروساز مؤسسه در صورت بروز مشکل به‌ صورت تلفنی پاسخگوی مخاطبان خدمات غیرحضوری هستند. همچنین با مخاطبان پیک دارویی رضوی به منظور اطمینان از آشنایی بیمار با دستور و میزان مصرف داروهای ارسالی از طرف مؤسسه تماس گرفته می‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.