در میزگرد ویژه شبکه المیادین برای انتخابات، مطرح شد که اتباع ادیان دیگر در ایران از حقوق مساوی با هموطنان مسلمان برخوردارند و حتی آنان حق داشتن نماینده در مجلس را دارند.

«ایران 2020» و انتخابات | حقوق اقلیت با اکثریت برابر است؛ حتی در حقوق سیاسی مثل مجلس

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه خبری المیادین در یکی از ویژه‌برنامه‌های خود که به مناسبت ایام انتخاباتی و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی روزانه پخش می‌شود، (دوشنبه ۲۱ بهمن ) به موضوع اقلیت‌ها و قومیت‌ها در ایران و نقش آنان در انتخابات پرداخت.

مجری المیادین «ملحم ریا» با بیان اینکه اقلیت‌ها در ایران حقوق و وظایفی دارند گزارش کرد که یکی از مشخصه‌های جامعه ایران، برخورداری از تنوع دینی، مذهبی و قومیتی است. المیادین که بزودی مستندی با عنوان «ایران و تنوع قومیت‌ها» پخش می‌کند، برای بررسی این موضوع در آستانه انتخابات مجلس، میزبان «محمد حسین هاشمی» نایب رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و «سعید زارع» کارشناس امور اقلیت‌ها بود.


هاشمی و زارع - استودیو تهران

مجری المیادین از هاشمی درباره اقلیت‌ها در ایران پرسید و او گفت، بعد از سقوط امپراتوری ساسانی و ظهور اسلام، اقلیت زردشت، مسیحی و یهودی در ایران زندگی می‌کردند... با پیروزی انقلاب اسلامی بندهای مختلفی در قانون اساسی گنجانده شد که حافظ حقوق اقلیت‌هاست. 

هاشمی توضیح داد، جمعیت اقلیت‌های دینی در ایران حداقل دویست‌هزار نفر است. از این تعداد حدود هشتاد هزار نفرشان مسیحی ارمنی و چهل هزار نفرشان مسیحی آشوری و سی هزار نفرشان یهودی و بیست هزار نفرشان زردشتی هستند. مواد ۱۳ و ۱۴ ... در قانون اساسی درباره اقلیت‌ها است. میدانید که باشگاه معروف قدیمی آرارات باشگاهی متعلق به مسیحی‌ها بود. شما می‌دانید که در کارت ملی که در ایران برای افراد صادر می‌شود، اشاره‌ای به هویت دینی افراد نشده است.

مجری المیادین گفت،‌ اینطور می‌فهمم که با همه تفاوت‌های قومی و دینی و مذهبی، حقوق و وظایف شهروندان در ایران، برابر است؟ و هاشمی گفت،‌ بله همینطور است؛ زردشتی، مسیحی و یهودی با ایرانی مسلمان برابر است. حتی حقوق سیاسی هم برابر است. همانطور که مردم مسلمان نماینده خود را در شورای اسلامی انتخاب می‌کنند، اقلیت‌ها هم می‌توانند برای خود نماینده انتخاب کنند. نکته‌ این است که جمعیت هر منطقه باید به حد نصابی برسد تا به ازای آن یک نماینده به مجلس برود، اما جمعیت اقلیت‌ها به آن حد نصاب هم نمی‌رسد ولی با این حال برای آنان در نظر گرفته شده که نماینده داشته باشند. ارمنی‌ها دو نماینده، آشوری‌، یهودی و زردشتی هم یک نماینده در مجلس دارند. این به این معناست که شاید در مقایسه با دیگر ایرانی‌ها از حقوق بیشتر سیاسی هم برخوردار شده‌اند.

هاشمی افزود، اقلیت‌های دینی در ایران حق تشکیل و تأسیس احزاب و جمعیت‌های سیاسی را دارند و ماده ده قانون احزاب این حق را به آنان داده است.

المیادین پرسید، برخی می‌گویند که اقلیت‌های دینی در ایران نمی‌توانند آداب دینی و مذهبی خود را با آزادی به جا آورند. آیا اینطور است؟ سعید زارع کارشناس امور اقلیت‌ها در ایران، گفت: خیر اینطور نیست. در ایران در وهله اول به اتباع ادیان دیگر به چشم اقلیت نگاه نمی‌شود بلکه آنها ایرانی هستند. اینطور نیست که مثل دیگر کشورها با آنان رفتار شود. مثلا یهودیان یا مسیحیان همیشه هموطن ایرانی بوده‌اند و همه در وابستگی به میهن، یکی هستیم. این در قانون اساسی هم آمده است و هیچ فرقی میان آنان با دیگران نیست و البته آیین دینی خود را با آزادی انجام می‌دهند.

المیادین پرسید، اما برخی هستند که مدعی هستند که در ایران از طرف مسئولان، نگاهی امنیتی به یهودیان است. آیا اینطور نیست؟ زارع گفت، خیر. در ابتدای انقلاب، ایران گام بلندی برای تعامل با اقلیت برداشت. امام راحل حتی از قبل پیروزی انقلاب اعلام کرد که ما بین یهود و صهیونیست‌ها تفاوت قائل هستیم. ایران یهودیان خود را مانند اتباع دیگر ادیان می‌داند و به آنان حق داشتن نماینده در مجلس را داده و آنان مناسک مذهبی خود را آزادنه به جا می‌آورند. در ایران یک روز خاص دیانت یهودی وجود دارد. در تهران پنج مدرسه مخصوص آنان وجود دارد. شاید در خیلی از کشورها اینطور نباشد. شمار آنان حدود بیست هزار نفر است اما محترمانه در حال زندگی خود هستند. حتی اگر تعداد اینها به صد نفر هم کاهش پیدا کند، قانون اساسی درباره آنان اجرا می‌شود.

در روزهای ملی، اتباع اقلیت‌ها پیشگامند

مجری المیادین در ادامه گفت که آیا اقلیت‌ها برای فعالیت در نهادهای رسمی محدودیتی ندارند؟‌ هاشمی گفت، در این خصوص تفاوتی میان اتباع ادیان وجود ندارد. و هیچ مانعی وجود ندارد. خیلی از اتباع ادیان یهودی و مسیحی در وزارتخانه‌ها و دیگر نهادهای رسمی حضور دارند. نکته مهمی هست که اشاره کنم که در روزهای ملی که مردم راهپیمایی می‌کنند همین افراد یهودی پیشگامند و علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند. الان حدود دویست کنیسه برای ارامنه و سی و پنج کنیسه برای آشوری‌ها وجود دارد. حضور امام خامنه‌ای رهبر انقلاب در منازل خانواده‌های این افراد و خانواده‌های شهدای اقلیت‌ها و حضور رئیس جمهور در منازل این افراد در مناسبت‌ها نشان‌دهنده همزیستی مسالمت‌آمیز در ایران است.

المیادین گفت حضور سران ایران در خانواده‌های مسیحی یا اقلیت‌ها چه پیامی دارد. هاشمی گفت، در یکی از این دیدارها، خانمی از این خانواده‌ها به رهبر انقلاب که به دیدارشان رفته بود گفت که شما رهبر همه ما اسلام هستید. پیام این است که این افراد بخشی از مردم ایران هستند. همچنین پیام دیگر این است که اقلیت‌های دینی در پیشاپیش مردم دیگر از کشور خودشان دفاع می‌کنند. در این روزها که شاهد رفتار داعش و گروههای تکفیری با اقلیت‌های دینی در عراق و سوریه و دیگر نقاط هستیم، ایران نشان داده که رفتار شایسته با اقلیت‌ها چگونه است.

المیادین از تلاش آمریکا برای ایجاد اختلاف در ایران از طریق دستاویز قرار دادن اقلیت‌های دینی پرسید و هاشمی گفت، حتما آمریکا چنین تلاشی می‌کند.  ایران بودجه جداگانه دارد برای تعمیر کنیسه  یا کلیساها . داستان جالبی برای شما تعریف کنم.. سیل یکی از کلیساها در یکی از شهرها را تخریب کرده بود. مسئولان آمدند و در بالای بلندی که مشرف بر این دشت بود، یک کلیسای دیگر ساختند بعد دونالد ترامپ می‌آید می‌گوید که میخواهد نقاطی فرهنگی در ایران را بمباران کند.

المیادین از زارع پرسید که در منطقه ارومیه انتقادهایی از رفتار با اقلیت‌ مسیحی مطرح شد و زارع گفت، ما دویست و پنجاه کلیسا داریم در ایران. در مشهد که شهری مقدس برای مسلمانان است کلیسایی تاریخی داریم که هنوز در نزدیک حرم موجود است . ما در تهران در کنار مسجد ابراهیم علیه السلام یک کلیسا و یک کنیسه داریم. این نشان‌دهنده همزیستی در ایران است.

المیادین پرسید که آمریکا و برخی کشورهای منطقه تلاش می‌کنند که با موضوع قومیت‌ها در ایران از آن سوء استفاده کند.  در این خصوص نظرتان چیست؟ و زارع گفت، امام خمینی توانست همه همه قومیت‌ها و اقلیت‌ها در نقاط مختلف ایران را تحت یک سقف به نام ایران گردهم آورد. ادبیات امام هیچ گاه قومیتی نبود. ادبیات انقلاب اسلامی و سران ایران گفتمان اسلامی بوده و الان هم هست. آزادی‌ای که به اتباع ادیان و قومیت‌ها داده شده است، هر چند که شاید نتوان آن را آزادی کامل و مطلق دانست.

المیادین پرسید، در خصوص نشریات باید گفت که قومیت‌ها زبان خاص خود را دارند. هاشمی گفت، روزنامه‌ها و نشریه‌های کردی در کردستان ایران هست و حتی به تهران هم ارسال می‌شود. حتی شبکه‌های تلویزیونی در اهواز، کردستان، آذربایجان و دیگر نقاط هست. مشکلی که در این خصوص هست، این است که قومیت‌ها در مرزهای ایران زندگی می‌کنند و همه در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و معیشتی دچار مشکلاتی هستند و این مشکلات مخصوص آنان نیست بلکه همه مردمی که در این نقاط زندگی می‌کنند با این مشکلات دست به گریبان هستند.

المیادین پرسید، برخی می‌گویند که این نقص‌ها عامدانه است اما هاشمی گفت خیر اینطور نیست. من خودم نماینده مردم اهواز بودم و از سیاست‌ها و جزئیات خبر دارم . اینطور نیست. حتی رهبر انقلاب که در زمان قبل از انقلاب به خوزستان تبعید شده بود، روابط خوبی با مردم در آنجا دارد و هنوز ارتباطات خود را با آنجا حفظ کرده است. در سیستان بلوچستان که سیل آمد مردم دیدند که ارتش، سپاه و نهادهای دیگر چطور کمک کردند و بسیج شدند تا به مردم کمک کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.