رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی گفت: در سال‌های اخیر تحصیلات زنان افزایش داشته و بیشترین ظرفیت دانشگاه‌ها را به زنان تعلق داشته، اما زنان در حوزه توانمندی رشد نداشته‌اند و باید توانمندسازی زنان را ارتقا دهیم.

زنان در حوزه توانمندی رشد نداشته‌اند

به گزارش قدس آنلاین، علی محمد اله یاری، امروز ۲۹ بهمن‌ماه در نشست مشترک بانوان عضو شورای اسلامی شهر مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی که در محل سالن جلسات شورای اسلامی استان برگزار شد، در خصوص نقش زنان در شورا و اجتماع  اظهار کرد:  توسعه دو بُعد دارد که بعد اول شامل حوزه فیزیکی و فنی و مربوط به دانشگاه‌هاست و در آن‌جا شکل می‌گیرد.  بُعد دیگر  حوزه  فرهنگی و اجتماعی است.   بُعد دوم به انسان‌ها کمک می‌کند که انسان باشند و در سلامت، صحت و آسایش در کنار هم زندگی کنند. البته به این بُعد فرهنگی و اجتماعی کمتر توجه شده است.

وی افزود: برای پررنگ شدن بُعد فرهنگی و اجتماعی،  نقش زنان اهمیت زیادی دارد.   مؤلفه توسعه، حضور بیشتر زنان در جامعه است.   باید جایگاه زنان در جامعه ارتقاء پیدا کند. در سال ۱۳۵۵ حضور زنان در جامعه  ۱۳.۵ درصد بوده  و  تا ۵ سال پیش این درصد افزایش نداشته است.

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی بیان کرد:  در سال‌های اخیر تحصیلات زنان افزایش داشته و آنها بیشترین ظرفیت دانشگاه‌ها را به خود تعلق داده‌اند، اما زنان در حوزه توانمندی رشد نداشته‌اند. باید توانمندسازی زنان را ارتقا دهیم.

اله‌یاری بیان کرد:  با توجه به این مورد که مردم  باید در مسائل جامعه و امور خود بیشتر مشارکت داشته باشند، برای تحقق این امر به جامعه شورا نیاز است. باید شورا باور باشیم تا شورا یاور شویم و در ابتدا این نقش را باید خود اعضاء شورا قبول داشته باشند، سپس از جامعه، مجلس و دولت بخواهیم.

وی تاکید کرد: از این همه تعداد شوراهای خراسان رضوی چقدر در صحنه‌ها، تصویب و اصلاح  قوانین و فعالیت‌های اجتماعی حضور دارند. ما وقتی خود را باور نداشته باشیم، باعث می‌شود دیگران به جای ما تصمیم بگیرند و روز به روز اختیارات  ما کمتر شود. این امر با توسعه کشور هماهنگ نیست،   اگر توسعه می‌خواهیم باید حضور مردم و ارگان‌ها را در تصمیم‌گیرهای مسائل جامعه ببینیم.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این نشست حمایت و گسترش حضور زنان در جامعه به خصوص در زمینه فعالیت‌های شوراست. نقش زنان در توسعه جامعه نقش بدیعی است و آنان مادران فرزندان آینده کشور ما هستند. حضور  بیشتر زنان در جامعه  تاثیرگذاری بیشتری در تربیت فرزندان دارد.

درحاشیه این مراسم، اله‌یاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تفاهم نامه‌ای که در این نشست بین شورای اسلامی خراسان رضوی و  مؤسسه آموزش‌و پژوهش شهرداری‌های استان منعقد شد، اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه خراسان‌رضوی را به ۹ منطقه تقسیم کردیم و هر منطقه جلسات آموزشی مستمر برگزار خواهیم کرد.   در این جلسات اعضاء شوراها، دهیارها و شهرداران  دعوت می‌شوند. مباحث روز در حوزه قوانین، اشکالات و نقص‌ها بیان و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری  می‌شود. هدف ما این است جایگاه شورا را ارتقا دهیم. مشکلات زیادی در حوزه شورا، مباحث شهری و روستاها وجود دارد. به دلیل عدم اطلاع از قوانین، ملزم به انجام این کار شدیم تا قوانین را بیان کنیم.  

وی ادامه داد: در جاهایی لازم است مسائلی به اشتراک گذاشته شود و این الزام  وجود داشت تا آموزش‌ها به صورت  منسجم و هماهنگ ارائه و از افراد متخصص در این حوزه استفاده شود. در همین راستا  از همکاری دانشگاه علمی‌کاربری بهره ‌بردیم تا بخش آموزش را در حوزه شوراها  و  مدیریت شهری  پررنگ‌ترکنیم.  

رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: درشورای استان خراسان رضوی از ۲۹ نفر عضو ۳ نفر خانم هستند که بسیار فعال هستند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.