گزارش های خبری نشان می‎دهد برنامه هسته‌ای امارات فاقد ایمنی لازم برای جلوگیری از انتشار تشعشعات هسته‌ای در صورت وقوع حادثه است و افزون براین هیچ اعتمادی به پایبندی ابوظبی بر صلح آمیز بودن آن وجود ندارد.

برنامه هسته‌ای ناایمن امارات/ آیا باید منتظر یک حادثه «چرنوبیل» در منطقه باشیم؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، از زمان ساخت سلاح هسته‌ای درسال ۱۹۴۵ مسابقه تسلیحاتی بین قدرت‌های بزرگ که دیگر کشورها را از داشتن این تسلیحات منع کردند آغاز شد. علی رغم این ممنوعیت برخی کشورها مانند هند و پاکستان به صورت مخفیانه به تکنولوژی این تسلیحات دست یافته، آن را ساختند.

از اواخر سال ۲۰۰۹ امارات هم بدون توجه به خطرات نگهداری  رآکتورهای هسته‌ای اعلام کرد که می‌خواهد با هدف تولید برق رآکتور هسته‌ای صلح آمیز داشته باشد و اواخر دسامبر ۲۰۱۹ برنامه هسته‌ای خود را با عقد قراردادی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار برای ساخت ۴ رآکتور هسته ای با یک شرکت کره ای آغاز کرد.

دیروز دوشنبه(۱۷ فوریه جاری)هیئت نظارت هسته‌ای امارات اعلام کرد که جواز راه اندازی پروژه انرژی هسته‌ای «برکت» در منطقه «ظفره» را صادر کرده است. به موجب این مجوز شرکت انرژی «نواه» مامور به راه اندازی اولین رآکتور از ۴ رآکتور برنامه ریزی شده در این پروژه است .

اما سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که میزان پایبندی و تعهد امارات علی رغم هشدارهایی که در مورد مخاطرات زیست محیطی داده شده چقدر است و چه تضمینی وجود دارد تا این کشور از صلح آمیزبودن برنامه هسته ای خود خارج نشود و به سمت ساخت بمب پیش نرود؟

امارات متحده عربی با توجه به نقش بسیار برجسته‌ای که در خرابکاری‌های منطقه از یمن و عراق و سوریه گرفته تا لیبی و مصر و سودان و....داشته است، به شدت در مسئله هسته‌ای در مظان اتهام و موضع شک قرار دارد. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف دسامبر گذشته در مقاله ای تحت عنوان «رآکتورهای هسته ای امارات و احتمال شروع مسابقه تسلیحاتی در منطقه» از زبان «پائول دروفمن» دانشمند برجسته و رئیس گروه مشاوره‌ای هسته ای نسبت به احتمال تکرار فاجعه هسته‌ای «چرنوبیل» که سال ۱۹۸۶ در اوکراین تحت سلطه شوروی سابق اتفاق افتاد هشدار داد.

این دانشمند هسته‌ای می‌گوید: رآکتورهای شرکت برکت در امارات فاقد سیستم‌های ایمنی اساسی هستند و تهدید بزرگی برای محیط زیست به شمار می‌روند. علاوه براین ممکن است هدف حمله گروه‌های تروریستی قرار گیرد و نیز برای تولید سلاح هسته‌ای طراحی شده باشد.

دورفمن می افزاید: اهداف ساخت این نیروگاه از نظرها پنهان است؛ امارات به صورت جدی به سلاح هسته‌ای فکر می‌کند. هرچند این کشور اعلام کرده است که به سطوح امینتی و سلامت هسته‌ای پایبند است وتوافق منع انتشار تسلیحات هسته ای را پذیرفته اما کارشناسان تأکید دارند که امارات تاکنون چند توافق بین‌المللی را نقض کرده است و هیچ تضمینی برای پایبندی به این توافق هم از سوی آن وجود ندارد.

این دانشمند هسته ای تاکید کرده است که امارات متحده عربی امکانات و توانایی لازم برای مقابله با موشک‌های زمین به هوا را ندارد و چنانچه در معرض چنین حملاتی قرار گیرد رآکتورهای هسته‌ای آن بسیار خطرناک خواهند بود. همچنین هنگام ساخت رآکتورهای هسته‌ای در این کشور در تمام ساختمان‌ها تشعشعات هسته‌ای یافت شده که این موضوع، تعلیق ادامه ساخت بنا برای ایجاد اصلاحات اساسی در نیروگاه را ضروری می‌کند.

افز ون براین، شرکت کره ای که مسئولیت ساخت این رآکتورها را برعهده دارد در یک رسوایی بزرگ در گذشته، معلوم شد که از ابزارهای تقلبی در ساخت رآکتورها استفاده می‌کند و شرکت‌های اماراتی در مورد تغییر این شرکت اختلاف نظر دارند.

به گفته دروفمن طرح رآکتور مورد استفاده در نیروگاه برکت ویژگی های امنیتی موجود در تمام رآکتورهای هسته‌ای اروپا را ندارد و نمی‌تواند مانع از انتشار تشعشات هسته‌ای در صورت وقوع حادثه یا حمله عمدی به نیروگاه شود.

امارات از واکنش به گزارش دروفمن خودداری کرده اما نماینده آن در آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده است که این کشور به طور کامل بر بهترین استانداردهای بین المللی در حوزه ایمنی و سلامت هسته ای پایبند است. این درحالی است که هشدارها در خصوص برنامه هسته‌ای امارات به گزارش دروفمن محدود نبوده و قطر نیز اعلام کرده است نیروگاه برکت تهدید بزرگی علیه امینت و محیط زیست منطقه به شمار می‌رود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید اقدام لازم برای تامین امنیت منطقه را اتخاذ کند.

این نگرانی‌ها زمانی افزایش یافته که شرکت کره ای طرف قرارداد با امارات نتوانسته با هیچ کشور دیگری در زمینه ساخت رآکتور به توافق برسد و علی رغم تلاش های بسیاری که برای عقد قرار داد با کشورهای ترکیه، لیتوانی، ویتنام و انگلیس انجام داده اما امارات تنها طرف معاملاتی این شرکت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.