اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نگرانی در مورد وقوع بحران در این کشور را به دنبال داشته است.

تقابل دوباره عبدالله عبدالله با اشرف غنی بر سر نتیجه انتخابات

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، اشرف غنی بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان انتخاب شد اما عبدالله عبدالله رقیب وی در این انتخابات نیز همچون دوره قبل اعلام پیروزی کرد و از قصد خود برای تشکیل دولت خبر داد.

کمیسیون انتخابات افغانستان نتیجه قطعی انتخابات را شب گذشته (سه‌شنبه) و پس از پنج ماه اعلام کرد. یکی از دلایل این تاخیر رسیدگی به ۱۶ هزار مورد شکایت در مورد تخلفات در انتخابات بود.

////////////

اشرف غنی در جمع حامیان خود گفت این تنها پیروزی در یک انتخابات نیست بلکه این اراده افغانستان است. وی افزود رقابت در همین جا متوقف می‌شود. اما عبدالله عبدالله اصلی‌ترین رقیب وی به این سخنان اعتنایی نکرد و ضمن اعلام پیروزی گفت: «این انتخابات از ما دزدیده شد. این ضربه‌ای به دموکراسی بود. ما پیروز این انتخابات هستیم و من پیروزی خودم را اعلام می‌کنم.»

این واکنش نگرانی‌هایی را در مورد تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴ به همراه داشت. در آن زمان نیز به انتخابات به دلیل بی‌نظمی‌های گوناگون اعتراض شد که یک بحران جدی را در این کشور به همراه داشت.

رقبای دیگر به ویژه طالبان هم به نتیجه انتخابات اعتراض کرده‌اند. احتمال دارد اشرف غنی با رویارویی طالبان مواجه شود. مذاکرات میان مقامات افغانستانی هم در صورتی برگزار خواهد شد که مذاکرات با واشنگتن در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به نتیجه برسد.

////////////

حزب جمعیت اسلامی افغانستان به ریاست «صلاح الدین ربانی» نیز عبدالله عبدالله را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور دانست. این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عبدالله عبدالله، پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است و این حزب همه جانبه از عبدالله حمایت خواهد کرد.»

حزب جمعیت اسلامی خاطرنشان کرد: مردم افغانستان آرزو دارند عبدالله عبدالله برای به کرسی نشاندن اراده مردم از طریق تشکیل دولت منتخب مردمی گام بردارد.»

این درحالی است که «عطا محمد نور» رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان، پیروزی اشرف غنی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته است. عطا محمد نور از ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله خواسته است بحران آفرینی نکند، زیرا ایجاد هرگونه بحران به نفع دشمن تمام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.