رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد ازتاسیس اداره شهر همگان در شهرداری مشهد خبر داد.

 اداره شهر همگان در شهرداری مشهد تاسیس می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سید محسن حسینی‌پویا  اظهار کرد: مصوبه شهرهمگان با اولویت گروه‌های خاص در شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه «گروه‌های خاص شامل مجموعه کودکان، معلولان و جانبازان، کم‌توانان و زنان است»، افزود: اولین جلسه ستاد شهر همگان در شهرداری با حضور شهردار مشهد برگزار شد، همچنین در این جلسه در خصوص شهرهمگان، هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: قرار بر این شد که ریاست این اداره سریعا مشخص شده و مقدمات سازوکار اجرایی آن فراهم شود تا بعد از تاسیس این اداره کلیه کارها و سیاست‌گذاری مربوط به این سه‌گروه به صورت منسجم در این اداره انجام شود.
حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: دیگر سازمان‌ها، معاونت‌ها و کمیسیون‌های زیر مجموعه شهرداری به این اداره خواهند آمد و با توجه به سیاست‌گذاری این اداره، کارهای لازم را انجام خواهند داد.
وی با بیان اینکه «ریاست اداره شهر همگان را شهردار مشهد در اولین قدم  انتخاب خواهد کرد»، تاکید کرد: کسانی که در این حوزه تخصص لازم را دارند در اولویت انتخاب هستند. شهردار به هر نتیجه‌ای در این زمینه برسد، کارهای لازم را انجام خواهد داد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: این اداره زیرمجموعه ادارات زیرنظر شهردار مشهد تشکیل خواهد شد؛ چراکه این اداره کار فرابخشی را می‌خواهد انجام دهد. بنا بر این شد که این اداره زیر مجموعه هیچ‌کدام از معاونت‌های شهرداری نباشد؛ چراکه اگر اینگونه نباشد، هماهنگی‌های لازم کمی سخت می‌شود.
حسینی‌پویا در خصوص اهداف مصوبه شهرهمگان، بیان کرد: شهر باید برای همه شهرنشینان قابل سکونت بوده و همگان بتوانند از آن استفاده کنند. برخی از شهرنشینان متوسط توانایی‌شان از متوسط توانایی دیگر شهرنشینان پایین‌تر است. در اسناد حقوق بشری و بالادستی برای این افراد پیش‌بینی شده که تبعیض مثبتی در نظر گرفته شود و امکانات شهری به‌گونه‌ای باشد که این افراد به صورت برابر از افراد عادی بتوانند از خدمات شهری استفاده کنند. 
وی افزود: فرهنگ‌سرا، خیابان‌ها، زیرگذرها، پل‌های عابرپیاده، پارک‌ها و... باید به‌گونه‌ای باشد که برای کودکان، زنان، معلولان و جانبازان مناسب، قابل استفاده و امنیت لازم را داشته باشد. این افراد بایستی در ساعات مختلف شبانه‌روز در فضاهای شهری احساس امنیت کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: زنان همانند مردان باید در تمامی ساعات شبانه‌روز بتوانند از فضاهای شهری استفاده کرده و احساس امنیت کنند. زنان باید بتوانند فعالیت اجتماعی و شخصی خود را در طول شبانه‌روز به ‌راحتی انجام دهند.
 
حسینی‌پویا گفت: در ستاد شهرهمگان که به ریاست شهردار تشکیل می‌شود، نماینده شورا و معاون‌های شهردار در این ستاد حضور خواهند داشت. علاوه  بر آن بسته به موضوعاتی که در این ستاد مطرح می‌شود، از دستگاه‌های مربوطه دعوت می‌شود که در این جلسه حضور پیدا کنند. این نماینده می‌تواند از دفتر امور زنان استانداری، بهزیستی، انجمن‌های مردم نهاد، همه ذی‌نفعان و افرادی که در این زمینه صاحب نظر و مسؤولیتی دارند، باشد.  

وی با بیان اینکه «در خصوص افراد معلول، قوانین بالادستی و آیین‌نامه‌های جامعی وجود دارد»، اظهار کرد: در این قوانین به صورت جامع حقوق جانبازان نیز مشخص شده است. در مصوبات شورا نیز کارهایی که شهرداری باید در فضاهای مربوط به خود برای این افراد انجام دهد، تسهیل‌ شده است.

 رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص قوانین کودکان، تاکید کرد: مصوبه قبل از این به نام «شهردوستدارکودک» داشته‌ایم که این مصوبه نیز عینا به همین مسأله مرتبط است. این اداره باید در راستای «شهر دوستدار کودک»، کارهای مربوطه کودکان را انجام دهد.  

حسینی‌پویا با اشاره به اینکه «در زمینه زنان مصوبات قانونی زیادی داریم که باید اجرایی شود»، گفت: در  این مصوبه به صورت مشخص به اختصاص فضاهای شهری برای زنان اشاره شده است. مثلا در فضاهای شهری مانند  زیرگذرها، پل‌های عابرپیاده، پارک‌ها و... باید نقاط کور و ناامن شناسایی شود و مشکلات آن رفع شود.
وی افزود: این فضاها باید امنیت بیشتری برای زنان داشته باشند که آنها بتوانند همانند مردان  از این فضاها استفاده کنند. امنیت فضاهای عمومی باید به صورتی باشد که زنان همانند مردان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد،  عنوان کرد: هر کدام از این اقشار اسثنائات خاص به خود را دارند که یا در قوانین بالادستی و یا در مصوبات به آن اشاره شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.