ایلام- مشارکت مردم استان ایلام در ادوار مختلف انتخابات بنا بر گفته استاندار در مجلس اول ۵۴ درصد، مجلس دوم ۷۲ و نیم درصد، مجلس سوم ۸۳ و نیم درصد، مجلس چهارم ۷۸.۶ درصد، مجلس پنجم ۹۰.۶۴ درصد، مجلس ششم ۸۷ درصد، مجلس هفتم ۷۳ درصد و مجلس هشتم ۷۸.۵ درصد، مجلس نهم ۸۷ درصد و مجلس دهم ۷۵.۲۵ درصد و میانگین مشارکت ۷۸ درصد بوده است.

رقابت با هویت قومی و قبیله‌ای/انصراف نامزدها ادامه دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: مسئولان بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال امیدوارند که بیش از ۶۵ درصد در انتخابات شرکت ‌کنند و به حد و نصاب پارسال که بالای ۷۰ درصد است برسند.

در انتخابات امسال در استان ایلام از بین ۱۳۹ نفر داوطلب، صلاحیت ۶۱ نامزد نهایی از سوی شورای نگهبان تائید شد که در روزهای اخیر با انصراف تعدادی از این افراد درنهایت ۴۵ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

انتخابات با هویت قومی و قبیله‌ای

استاندار ایلام بابیان اینکه انتخابات در استان شکل قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای به خود گرفته است و از حالت حزبی و جناحی خارج‌شده اظهار می‌کند: این‌یک حسن دارد و یک مشکل، حسن اینکه باعث مشارکت بیشتر می‌شود اما باید مواظب بود که پررنگ شدن بحث قومیت‌ها موجب تنش و نزاع بین قومیت‌ها نشود.

قاسم سلیمانی دشتکی بابیان اینکه علاقه‌مند بودم انتخابات این دوره رقابت سیاسی و برنامه‌ای باشد اظهار می‌کند: باید مراقب بود رقابت‌های قومی و قبیله‌ای در انتخابات به اختلافات منجر نشود و نامزدها بجای تخریب یکدیگر برنامه‌های خود را ارائه دهند.

وی هم‌چنین با اشاره به برخی از شعارهای تبلیغاتی عنوان می‌کند: وعده‌های نامزدهای انتخابات در اذهان مردم ثبت می‌شود لذا آنان باید در چارچوب شرح وظایف یک نماینده وعده‌ و وعید بدهند و ازآنجاکه نمایندگان باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند، وعده‌هایی که می‌دهند باید قابلیت اجرا و تحقق داشته باشد.

وی با اشاره به این موضوع که کار نماینده دخالت در عزل و نصب‌های دستگاه‌های اجرایی، احداث پروژه‌های عمرانی و مسائل این‌چنینی نیست و این‌ها موارد همه وظیفه قوه دیگر بنام قوه مجریه است یادآور می‌شود: مردم و نامزدهای انتخاباتی دقت کنند این انتخابات باعث وحدت و برادری شود و خدایی نکرده باعث اختلافات نشود.

وی با اشاره به اینکه امسال رأی دادن با دستگاه الکترونیک و فقط با کد ملی انجام می‌شود و امکان تخلف چندباره رأی دادن وجود ندارد، تأکید می‌کند: در مرحله اول هرکس هر جا می‌تواند رأی بدهد اما مرحله دوم هر فردی که در هر حوزه‌ای رأی داده است حق رأی دادن دارد.

انصراف‌ها ادامه دارد

رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان ایلام با بیان اینکه تا این لحظه تعداد ۴۵ نامزد در حال رقابت با یکدیگر هستند اظهار می کند: ۴۵ نفر از نامزدهای تائید صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در هر ۲ حوزه انتخابیه ایلام و دهلران تا این لحظه در کارزار انتخاباتی دوم اسفندماه حضور دارند.

یوسف امیدی بیان می‌کند: از زمان درج آگهی رسمی اسامی نامزدهای شرکت در انتخابات شورای اسلامی در روز ۲۳ بهمن‌ماه که ۵۳ نفر بودند اکنون با انصراف هشت نفر از نامزدها این تعداد به ۴۵ نفر در هر ۲ حوزه انتخابیه رسیده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد نامزد باقیمانده در رقابت‌های انتخابات مجلس در حال حاضر ۱۸ نفر متعلق به حوزه انتخابیه دهلران است که این تعداد در زمان درج آگهی رسمی ۲۳ بهمن‌ماه ۲۰ نفر بود و تاکنون ۲ نفر در این حوزه انتخابیه انصراف داده‌اند ادامه می دهد: در حوزه انتخابیه ایلام نیز در زمان انتشار آگهی رسمی ۳۳ نفر در این حوزه حضور داشتند که در این مدت تاکنون ۶ نفر از حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف خود را اعلام کرده‌اند و تعداد نامزدهای حوزه انتخابیه شمال استان به ۲۷ نفر رسیده است.

وی می افزاید: احتمال اینکه تا روز انتخابات دوم اسفندماه تعداد دیگری از نامزدهای انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی از حضور در این‌همه پرسی انصراف دهند و تعداد نامزدها بازهم کاهش یابد ،وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.