محمد جواد ظریف در پاسخ به قدس آنلاین با بیان اینکه سناتورهای آمریکایی از بیست سال پیش به دیدار من می‌آمدند و دیدار می‌کردند، گفت: این دیدارها چیز جدیدی نیست ولی(اعتراض وزیر خارجه آمریکا به این موضوع) نشان دهنده این واقعیت است که چقدر ترامپ و پمپئو از اینکه یک سناتور آمریکایی بیاید و واقعیات را از زبان وزیر خارجه آمریکا بشنود هراسانند.

ترامپ و پمپئو  از اینکه سناتورها واقعیات را از زبان من بشنوند هراس دارند/ نیاز دادیم مردم بهترین حضور را در انتخابات داشته باشند.

قدس آنلاین: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه برای دستگاه سیاست خارجی هر کشور مهم است که با بالاترین و قوی‌ترین پشتوانه از حقوق کشور و مردم خود دفاع کند، گفت:  م این سعادت را داشتیم که بعد از انتخابات شکوهمند 92 توانستیم در صحنه مذاکره اقدامات مردم را در دنیا منعکس کنیم و از حضور عظیم مردمی استفاده کنیم و در صحنه بین المللی آمریکایی ها را پای میز مذاکره بکشانیم و توافقی بگیریم که امروز  آمریکایی ها بگویند بدترین توافق است.

وی افزود: این بخاطر توان مذاکره کنندگان ما نبود  بلکه مذاکره کنندگان ما به مردم ایران پشت گرم بودند. امروز  هم آمریکایی ها باید بدانند سیاست فشار حداکثری آنها محکوم به شکست است. 

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:سیاست فشار حداکثری سیاستی است که علیه مردم ما طراحی شده هدف از آن اینست که مردم را وادار کنند عزتشان را فراموش کرده و سیاست دیگری را فراموش کنند و بیش از ان برای آنست که از مردم ما انتقام بگیرند اماآنچه انتخابات  ما و حضور مردم ما در روز جمعه به دنیا نشان خواهد داد و در گذشته نیز بارها نشان داده اینست که این سیاست تاثیری ندارد

نیازداریم انتخاباتی با بهترین کمیت و کیفیت برگزار شود

ظریف گفت: اگر آمریکایی ها احساس کنند این سیاست موفق بوده و اثر داشته آنرا ادامه می دهند و تشدید می کنند. این کار آمریکا یک کار تروریستی است مثل ترور سردار سلیمانی که مردم  به آمریکایی ها نشان دادند یک کار تروریستی است. اگر مردم با آن تعداد  به خیابانها نمی‌آمدند احتمال داشت که  آمریکا اقدامات تروریستی بیشتری انجام دهد. این حضور کشور را علیه سیاستهای تروریستی آمریکا تضمین کرد.

ظریف با تاکید بر اینکه ما با ما اکنون با تروریسم اقتصادی آمریکا مواجه هستیم که بر مبنای توهیم یک جریان سیاسی در این کشور شکل گرفته، اظهار داشت: این افراد از همان زمان که تحریم‌ها اعمال شد، اعلام کردند که دو الی سه ماه آینده تحریم‌ها باعث سرنگونی حکومت در ایران خواهد شد. هنوز هم یک فرد نادانی مانند آقای پمپئو به ترامپ می‌گوید که حکومت ایران در فاصله چند ماه سرنگون خواهد شد. ما می‌دانیم که آنها اشتباه می‌کنند و مردم حامی حکومت هستند.

وی افزود: شاید  ما ترجیح دیگری داشتیم و می‌خواستیم افراد بیشتری تایید صلاحیت می‌شدند  تا انتخاب بهتری داشتیم، امروز اما زمان این بحث نیست زمان اینست که سیاست فشار حداکثری بخورد. اگر می خواهیم دست دیپلمات ها را تقویت کنید که در برابر تحریم ها مقاومت کنند و جلو تحریم های بیشتر را بگیرند باید آمریکا را وادار کنیم به بازگشت پای میز مذاکره 1+5 و برای آن باید ببینند مردم با شور در انتخابات شرکت می کنند. ما نیاز داریم انتخابات دوم اسفند از نظر کمیت و کیفیت بهترین انتخابات باشد.

ان‌شاءالله در روزهای بعد از ۲ اسفند، شاهد پذیرفته شدن واقعیت توسط آمریکا باشیم که این مردم همانطور که در رفراندوم تشییع «حاج قاسم» نشان دادند، سیاست ایالات متحده را نپذیرفته و در مقابل آن از کشور و مردم دفاع می‌کنند. بهترین نشانه این دفاع حضور در انتخابات است.

سناتورها از بیست سال پش با من ملاقات می کنند

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره دیدارش با سناتور مورفی و پیامی که درخواست سناتورها برای دیدار با وی علی رغم حاکمیت گروه حامی فشار حداکثری بر ایران در کاخ سفید دارد، گفت:من در سفرهای خارجی درخواست‌های ملاقات متعدد دریافت می کنم. برخی درخواست های رسمی نمایندگان کشورها و دولت هاست برخی نماینده مجلس و برخی هم خبرنگار یا نمایندگان گروه ها هستند و که به تناسب یا ضرورت با برخی دیدار می‌کنم.

ترامپ و پمپئو از اینکه سناتورها واقعیات را از من بشنوند هراسانند

وی افزود: سناتورهای آمریکایی بیشتر از بیست سال است که با من دیدار می کنند و چیز جدیدی نیست ولی این موضوع (اعتراض پمپئو به سناتورها برای دیدار با من) نشان دهنده این واقعیت  است که «ترامپ» و «پمپئو» چقدر از اینکه یک سناتور آمریکایی واقعیات را از وزیر امور خارجه ایران بشنود، هراسان هستند. آن ها تلاش کرده‌اند با تحریم وزیر خارجه ایران، اجازه ندهند صدای مردم کشورمان به مردم آمریکا برسد؛ تلاش کردند با ندادن ویزا به بنده، مانع از این شوند که صدای ایران به نهادهای بین المللی برسد. اما غتفل از این واقعیتند که وزیر خارجه ایران یک فرد نیست، نماینده یک ملت بزرگ است که صدایشان را هر طور شده به دنیا رسانده اند و باز هم خواهند رساند.

ظریف درباره آخرین وضعیت FATF و احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه هم ابراز داشت: دولت همواره حامی تلاش حداکثری بوده است. ما بودیم که ایران را از لیست سیاه خارج کردیم. دولت یازدهم این کار را کرد که بعد از برجام بود و این مسئله از دستاوردهای ما بود. در صحنه داخلی هم حداکثر تلاش خود را به کار بردیم. البته به لطف خدا، تلاش دولت و قوه قضاییه توانسته‌ایم قوانین بسیار خوبی را در داخل دولت به شکل آیین‌نامه تدوین و تصویب کنیم. مجلس هم آنها را تائید کرده و این آیین‌نامه‌ها در حال اجرا است. این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها را اطلاع‌رسانی کردند.  
وی ادامه داد: همکاران من در وزارت اقتصاد و امور خارجه، با حضور موثرشان در حاشیه نشست‌های FATF و همینطور در حاشیه مذاکرات دوجانبه، دستاورد هایمان را که مهمترین آنها قوانین داخلی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است را بیان کردند.  

 تلاش می کنیم در اجلاس FATF بهترین نتیجه را بگیریم
رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در جلسات یکی، دو روز گذشته همه وزرا و نمایندگان اروپایی، آسیایی و آفریقایی، ژاپن، چین، روسیه، ترکیه، آفریقای جنوبی و... از ایران حمایت کردند، عنوان کرد: تنها سه رژیمی که خودشان هم تروریست هستند و هم حامی تروریستند، یعنی رژیم صهیونیستی که بزرگترین تروریست دنیا است، رژیم آمریکا که هم تروریسم آن در شهادت سردار سلیمانی به صورت یک اقدام بزدلانه مورد نفرت همه مردم منطقه قرار گرفته و هم رسما حامی تروریسم اقتصادی است و هم رژیم عربستان سعودی که معروف عام و خاص است که حامی مالی داعش، النصره و القاعده و دیگران است، کارشکنی کردند.  
ظریف با بیان اینکه اطمینان داریم با تلاش‌هایی که می‌شود شرایط بهتر از آنچه که تصور می‌شود، خواهد بود، یادآور شد: البته اگر هم به لیست سیاه برگردیم که به خاطر سیاست‌ها و کارشکنی‌ها آمریکا خواهد بود، دوباره از نو شروع خواهیم کرد تا کمترین خسارت به کشور وارد شود. امروز هم هنوز همکاران ما در حال تلاش هستند و سعی می‌کنیم بهترین نتیجه را از اجلاس بگیریم که باید صبر کنیم با بهانه‌جویی‌های آمریکا، همکاران ما چگونه می‌توانند مقابله کنند.

اروپایی ها نشان دادند فشار پذیرند

ظریف درباره خروج شرکت‌های خارجی از کشور ابراز داشت: اینکه کشورهای دیگر در برابر آمریکا کمتر تاب‌آوری دارند، موضوعی است که خودشان به آن رسیده‌اند. اگر امروز به بحث‌هایی که در اتحادیه اروپا مطرح می‌شود،  توجه کنیم آنها می‌گویند هم در حوزه مالی و حتی در حوزه دفاعی، استقلال بیشتری داشته باشیم. بیشتر جلسات سران اتحادیه اروپا به این بحث می‌پردازد که چرا ما استقلال کافی در برابر نداریم.  
وی اضافه کرد: این مسئله را مردم ما به آنها نشان دادند که می‌شود در برابر آمریکا استقلال داشت و پیشرفت کرد. اروپایی‌ها از تحریم‌های آمریکا حمایت نکردند اما اطاعت کردند و نشان دادند فشارپذیر هستند. نتیجه این مسئله آن شد که آمریکا بازهم آنها را به تحریم تهدید کرد و آنها را تهدید که بر صادرات خودروهایشان تعرفه بالاتری می‌گذارد.  

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا بعد از آن، اروپا را تهدید کرد خط لوله نورث استریم را که حیات اروپا به آن وابسته است تا شهروندانشان از سرما یخ نزنند، تحریم می‌کند، عنوان کرد: این مسئله نتیجه پذیرفتن فشار آمریکا است و مردم ایران نشان دادند نتیجه نپذیرفتن فشار آمریکا این است که در دور قبل، آمریکا مجبور شد تحریم‌هایش را بردارد.

ظریف درباره دلیل تاکید ایران بر بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در ایران هم گفت: آنچه من گفتم این بود که ما حق داریم جعبه سیاه را خودمان بخوانیم. ما حق داریم در هر بررسی جعبه سیاه حضور داشته باشیم. اگر قرار باشد جعبه سیاه را به دیگران بدهیم که جایی ما آن را بخوانند، حتما این کار نمی‌کنیم.  
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه با کشورهای مختلف مخصوصا با اوکراین در حال مشورت هستیم، بیان کرد: هم درخواست کردیم نرم‌افزار را در اختیار ما قرار دهند و هم درخواست کرده بودیم سخت‌افزار لازم را به ما بدهند. با لابراتوارهای مختلف تماس گرفته و از آنها خواسته‌ایم مقررات‌های خودشان را به ما اعلام کنند که ببینیم چه میزان حضور جمهوری اسلامی در هر روند بررسی و تحقیق قطعی می‌شود. در آن صورت ما تصمیم لازم را خواهیم گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.