شیراز- امسال برخلاف سال‌های گذشته بسیاری از نامزدهای انتخاباتی سعی کردند تا از تبلیغات به شکل سنتی که محدود به چاپ پوستر بود به سایر شیوه‌های تبلیغاتی مانند راه انداختن رژه‌های موتوری و یا ایجاد شایعه و شائبه روی بیاورند.

از رژه موتوری هواداران تا ایجاد شایعه و شائبه

قدس آنلاین-گروه استان ها: شیراز- استان فارس دربرگیرنده ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سهم حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهار کرسی نمایندگی است.

در این استان سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رأی برای اخذ رأی از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند پیش‌بینی‌شده است.

در استان فارس و چهار استان دیگر، به‌صورت هم‌زمان انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.

انصراف ۱۵۶ نامزد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و رئیس ستاد انتخابات این استان می‌گوید: تاکنون ۱۵۶ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان از ادامه فعالیت انصراف داده‌اند.

سید احمد احمدی زاده بابیان اینکه هم‌اینک تعداد کاندیداهای نمایندگی مجلس در استان ۳۰۰ نفر است اظهار می‌کند: از این تعداد ۲۶۷ نفر مرد و ۳۳ نفر زن هستند.

وی با اشاره به این موضوع که از زمان آغاز نام‌نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در فارس، ۹۲۴ نفر ثبت‌نام کردند و ۹ نفر نیز حوزه انتخابیه خود را از سایر نقاط کشور به این استان انتقال دادند.  ادامه می‌دهد: در استان هم‌چنین چهار شعبه اخذ رأی برای پیروان ادیان الهی ازجمله ارامنه، زرتشتیان و کلیمیان در شهر شیراز در نظر گرفته‌شده است.

برپایی کارناوال‌های موتوری

امسال برخلاف سال‌های گذشته بسیاری از نامزدهای انتخاباتی سعی کردند تا از تبلیغات به شکل سنتی که محدود به چاپ پوستر بود به سایر شیوه‌های تبلیغاتی مانند راه انداختن رژه‌های موتوری و یا ایجاد شایعه و شائبه روی بیاورند.

در روزهای نخست تبلیغات انتخاباتی، تمرکز نامزدها بر گسترش تبلیغات محیطی، فضای مجازی و جلب حمایت گروه‌های سیاسی بود اما کم‌کم این نامزدها وارد تبلیغات چهره‌ به چهره شدند و در محافل مردمی، مساجد، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی و دانشگاه‌ها به تبلیغ و بیان برنامه‌ها و رویکردهای خود پرداختند.

گزارش‌های دریافتی از ۱۵ حوزه انتخابیه استان فارس حاکی از آن است که هواداران برخی نامزدها اقدام به برگزاری کاروان‌های خودرویی یا موتوری در حمایت از نامزد موردنظرشان کرده‌اند.

فراخوان تجمع هواداران در جلو ستادهای انتخاباتی و در ورزشگاه‌ها و دیگر اماکن بزرگ از دیگر موضوعاتی است که نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انجام داده‌اند.

این روزها در برخی حوزه‌های انتخابیه استان فارس، نامزدها رقبای خود را به مناظره انتخاباتی فراخوانده‌اند که برخی از این مناظره‌ها نیز برگزارشده و یا فراخوان برگزاری آن منتشرشده است.

یکی از موضوعاتی که این‌ روزها به دلیل پایین بودن سواد رسانه‌ای جامعه، به یک بحران و چالش جدی تبدیل‌شده، پخش شایعات در فضای مجازی است که برخی نامزدها یا هواداران آن‌ها برای تخریب رقبای خود شایعاتی ازجمله انصراف، فساد مالی، حمایت یا عدم‌حمایت گروه‌های سیاسی را پخش می‌کنند.

توزیع هدیه‌های تبلیغاتی از دیگر تکنیک‌های نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای جلب آرای مردم است که برخی نامزدها هدایایی مثل گلدان را در بین مردم توزیع می‌کنند.

ارتباط زنده نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از طریق صفحه اینستاگرام از دیگر تکنیک‌های تبلیغاتی است که نامزدها در این دور از انتخابات از آن بهره می‌برند و ساعاتی از روز را به این امر اختصاص می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.