مهلت تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به ساعات پایانی خود نزدیک مش‌شود و به همین دلیل فعالیت ستادهای و حامیان چهره ها و لیست های مختلف به اوج خود رسیده است.

ائتلاف کامل اصولگرایان در برابر ۴ فهرست اصلاح‌طلبی

قدس آنلاین: ماراتن انتخابات به مرحله پایانی خود نزدیک می‌شود و مهلت تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به ساعات پایانی خود رسیده است.

از اینرو فعالیت ستادهای انتخاباتی و حمیان و مبلغین نامزدها و فهرست ها و ائتلاف‌های مختلف در این ساعات به اوج خود رسیده تا ارای بیشتری را به سمت خود جلب و جذب نمایند.

ستاد انتخابات کشور هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ساعت ۸ صبح فردا (پنجشنبه) مهلت تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به پایان می‌رسد.

بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هرگونه فعالیت تبلیغاتی از ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری ممنوع می‌باشد.

ستاد انتخابات کشور در بیانیه شماره ۱۵ خود اعلام کرد: لذا از کلیه احزاب، گروه‌های سیاسی، نامزدها، هواداران و عموم مردم عزیز تقاضا می‌شود پس از پایان مهلت زمان تبلیغات، از انجام هر گونه فعالیت تبلیغی له یا علیه نامزدها پرهیز نموده و هنگام حضور در شعب اخذ رأی نیز از همراه داشتن هر گونه اقلام یا نماد تبلیغاتی (نظیر: عکس، بروشور و…) خودداری نمایند.

عصر امروز در ادامه تدارکات نهایی برای برگزاری انتخابات ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات نیز با حضور عباسعلی کدخدایی قائم مقام و تعدادی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان افتتاح شد.

ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات افتتاح شد

در این مراسم آخرین هماهنگی‌ها با دفتر نظارت بر انتخابات در استان‌ها جهت نظارت دقیق بر انتخابات، انجام شد.

ائتلاف اصولگرایان در گام پایانی

جریانها و تشکل های اصولگرا، حداقل دو تشکیلات اصلی و قدرتمند این جناح یعنی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری در نهایت پس از چند روز بحث و مذاکره که گاه به انتقادها و اعتراض‌هایی که به سطح رسانه هم کشیده شد،  مصالح و منافع و اهداف بالاتر تشکیلاتی و برنامه‌ای را بر اختلافات مصداقی ترجیح داده و در یک فرآیند فشرده و پیچیده و جلسات متعدد به تفاهم رسیدند تا با یک لیست واحد به میدان بیایند.

این دو تشکل در روزهای پیش از آن با دو فهرست ۳۰ نفرد که حداقل اشتراکات را داشت و نام های مشترک در آن به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسیده وارد مرحله تبلیغات رسمی انتخابات شده بودند.

جبهه پایداری با فهرستی به سرلیستی مرتضی آقا تهرانی و شانا با فهرست ۳۰ نفره به سرلیستی محمد باقر قالیباف.

مهمترین اختلاف پایداری ها  که در دقیقه ۹۰ پیش از شروع کارزار تبلیغات انتخاباتی مانع از رسیدن به لیست واحد شد سرلیستی  محمد باقر قالیباف بود.

خبرهای منتشر شده حکایت از آن داشت که پایداری ها مخالف سر لیستی قالیباف بودند و مرتضی آقا تهرانی و صادق محصولی با حضور نام قالیباف در بالای فهرست مخالفت می‌کنند.

 حداد عادل رئیس شورای ائتلاف اما با این خواسته  می کند و پیشنهاد دیگری می دهد که درصورت لیست مشترک، ائتلاف با سرلیستی قالیباف منتشر شود و پایداری با سرلیستی آقاتهرانی که این پیشنهاد نیز از سوی محصولی و آقاتهرانی رد می شود.

حتی پیشنهاد شخص قالیباف برای اینکه انفرادی وارد انتخابات شود به شرط آنکه لیست اصولگرایان ۲۹ نفره منتشر شود هم رد می‌شود.

در واپسین ساعات روز دوشنبه و در حالی که مهلت تبلیفات نامزدها از نیمه هم گذشته بود اما زمزمه های نزدیک شدن دیدگاه های دو تشکل به هم  و حل اختلاف اصلی آنها در مورد سر لیستی محمد باقر قالیباف به گوش رسید و اعلام شد مذاکرات و رایزنی ها برای مصادیق روز سه شنبه صورت خواهد گرفت.

در نشست سه شنبه نیز تا ظهر توافقی در مورد مصادیق صورت نگرفت اما چهره های مطرح هر دو گروه در توئیت های خود به چشم انداز مثبت و نزدیک بودن توافق اشاره می کردند.

مهرداد بذرپاش درباره جلسه حدادعادل و آقاتهرانی در توییتی نوشت: مذاکرات خوبی با هم داشتند که برای جبهه انقلاب چشم انداز روشنی ایجاد کرده است. امیدوارم پایان مذاکرات تا ظهر امروز اخبار بسیار خوشی برای همه دوستداران داشته باشد. جوانان می‌توانند در فهرست نهایی هم محور وحدت باشند.

سید یاسرجبرائیلی نوشته است: «الحمدلله خبرهای خوبی از وحدت برای تغییر به گوش می‌رسد. ان‌شاءالله همه با هم برای یک مجلس قوی بپا خواهیم خاست.»


مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی هم در این باره نوشت: « به لطف خداوند و به برکت خون سردار سلیمانی، جریان انقلاب روی وحدت کامل و ارائه یک لیست مشترک توافق کرد».
 

خبر ها در جلسات فشرده حکایت از آن داشت که جبهه پایداری با فهرستی ۱۳ نفرده وارد مذاکره شده و از فهرست نهایی ۱۳ جایگاه را مطالبه کرده بود.

به گفته فاطمه رهبر عضو لیست شورای ائتلاف استدلال پایداری ها این بوده که منهای قالیباف به دلیل وجود ۳ نامزد مشترک، ۲۶ گزینه دیگر لیست بین دو جریان به نسبت مساوی تقسیم شود که با توجه به حضور ۱۱ تشکل در ائتلاف نیروهای انقلاب این پیشنهاد با مخالفت مواجه شده و در نهایت پیشنهاد ۸ جایگاه جبهه پایداری هم مورد موافقت قرار نگرفته و این تشکل به ۶ نامزد در فهرست ائتلافی بسنده کرده و توافق نهایی امضا می‌شود.

بدین ترتیب اصولگرایان با یک پالس و پیام مثبت به جامعه عزم خود را برای همکاری و همدلی در پیشبرد برنامه های انتخاباتی خود ، سه روز مانده به روز رای گیری مخابره کردند.

موج انصراف نامزدها به نفع لیست اصولگرایان

حرکت قابل تحسین و مثبت تشکل های اصولگرا در متجلی کردن وحدت کامل با استقبال و همراهی نامزدها و چهره های این جناح که بیرون از لیست نهایی قرار گفته اند در قالب «پویش انصراف» به نفع فهرست وحدت نیروهای انقلاب روبرو شد.

به گزارش خبر آنلاین: محسن جلواتی، عاطفه خادمی، امیر سیاح، مجتبی ثابتی، محسن مهدیان، جواد نیکی مالکی، سیدیعقوب زراعت‌کیش و محمدنبی آقاتقی از جمله چهره هایی هستند که امروز خبر انصرافشان تا این لحظه منتشر شده است.

البته در این میان افرادی مانند محمد سلیمان از چهره های قدیمی جبهه پایداری هم انصراف خود را علنی کرده است.

لیست منتخب مداحات هم بن نفع ائتلاف کنار رفت

عصر امروز حج منصور ارضی هم که لیستی را با عنوان "لیست هیئت" که به گفته ائو مورد حمایت مداحان بود در روزهای گذشته منتشر کرده بود با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد و از هواداران این فهرست خواست به لیست ائتلاف اصولگرایان رای بدهند.

فهرست های چهارگانه اردوگاه اصلاح طلبان

در اردوگاه اصلاح طلبان اما تعدد فهرست ها تا این لحظه به قوت خود باقیست و به نظر نمی‌رسد تغییری در این وضعیت حاصل شود.

پس از آنکه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان اعلام کرد لیست انتخاباتی مشترکی بنام اصلاحات نخواهد داد و البته دست احزاب این جناح را برای ورود به انتخابات با تابلوی خودشان باز گذاشت، اما تصمیمی ۱۲ حزب اصلاح طلب برای ارائه لیست انتخاباتی با عنوان"اصلاح‌طلبان پایتخت" با واکنش این شورا روبرو شد.

در نهایت با فشارهای سیاسی چهره ها و رهبران این جناح ۴ حزب از این ائتلاف عقب کشیدند تا فهرستی با عنوان ائتلاف ۸ گانه متشکل از حزب اسلامی کار، خانه کارگر، حزب مردم سالاری، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب آزادی، حزب همبستگی دانش آموختگان ایران، حزب وحدت و همکاری و انجمن اسلامی معلمان  در آغاز این حفته اعلام حضور کند.

متعاقب این فهرست، حزب کارگزاران سازندگی نیز به صورت مشتق فهرست انتخاباتی خود را با نام یاران هاشمی منتشر کرد تا اتش اختلاف و انتقاد در این اردوگاه با پیش زمینه اختلافات میان اصلاح‌طلبان و کارگزارانی ها شعله ور شود.

یک روز پس از آن علی مطهری هم که خود رد صلاحیت شده بود با انتشار فهرست ۲۱ نفره دیگری و اعلام حمایت از انها سویم لیست اصلاح طلبان را رونمایی کرد. این موضوع البته سبب شد تا برخی دیگر از تشکل های این جناح مثل حزب ندای ایرانیان و حزب همبستگی که بر ان بودند فهرست انتخاباتی بدهدن  از این صحنه کنار کشده و از دامن زدن به تشتت موجود در جبهه و اردوگاه اصلاح طلبان خود داری کنند.

امروز اما ارگان مطبوعاتی حزب اعتماد ملی به مدیریت الیاس حضرتی دیگر چهره رد صلاحیت شده اصلاح‌طلبان نیز فهرستی جدید را با عنوان "یاران اصلاحات" منتشر کرد تا شمار فهرست های انتخاباتی این جناح به عدد ۴ برسد.

اکنون به نظر می رسد ترکیب نهایی رقایت و مهره چینی دو جریان اصلی مشخص شده و با همین شاکله به مرحله آخر این ماراتن سیاسی خواهند رفت. باید منتظر ماند و دید نتیجه تبلیغات و برنامه های اقناعی، اثباتی و البته برآیند کارنامه ها و عملکرد گذشته و اهداف و برنامه های انها در نگاه افکار عمومی چه خواهد بود و مردم چگونه انتخاب خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.