همزمان با سایر نقاط ایران، راس ساعت ۸ صبح امروز، رای گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۴ هزار و ۲۳ شعبه اخذ رأی در خراسان رضوی آغاز شد.

آغاز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی درخراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، رأی‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد.

در این دوره از انتخابات چهار هزار و ۲۳ شعبه اخذ رأی در سراسر استان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ایجاد شده که از این میزان حدود ۳ هزار شعبه ثابت، یک هزار و سه شعبه سیار، ۲ هزار و ۴۱۱ شعبه شهری و یک هزار و ۶۱۲ شعبه هم روستایی هستند و از این تعداد یک هزار و ۵۲۰ شعبه در مشهد است.

از میان پنج کاندیدای تایید صلاحیت شده برای میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری یک نفر در این انتخابات به عنوان جایگزین مرحوم سید محمود هاشمی شاهرودی انتخاب می‌شود.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با رقابت ۵۶۸ داوطلب حضور در مجلس از حوزه‌های انتخابیه «مشهد و کلات»، «تربت جام و تایباد»، «تربت حیدریه و مه‌ولات»، «چناران و بینالود»، «خواف و رشتخوار»، «قوچان و فاروج»، «گناباد و بجستان»، «فریمان و سرخس»، «نیشابور و فیروزه»، «درگز»، «سبزوار، جغتای، جوین، داورزن و خوشاب»، «کاشمر، خلیل آباد و بردسکن» برای تکیه بر ۱۸ کرسی از ۲۹۰ کرسی نمایندگی در بهارستان، آغاز شده است.

حوزه انتخابیه مشهد و کلات با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی، بزرگترین حوزه انتخاباتی از نظر شمار جمعیت و تعداد نمایندگان در میان ۱۲ حوزه انتخاباتی خراسان رضوی محسوب می‌شود.

همچنین برای به حداقل رساندن خطاهای انتخاباتی، امسال برای اولین بار از دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت برخط در انتخابات استفاده می‌شود و حدود چهار هزار و ۹۰۰ دستگاه الکترونیکی احراز هویت برخط برای امر انتخابات به فرمانداری‌های خراسان رضوی تحویل داده شده است.

جمعیت خراسان رضوی ۶ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر است که از این تعداد ۴ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۶۱۰ نفر واجد شرایط رای دادن و ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ نفر رای اولی هستند و برای نخستین بار مشارکت در تعیین سرنوشت کشور را تجربه می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.