قدس آنلاین- مهم‌ترین رخداد سیاسی کشور، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در این میان نگاه رأی اولی‌ها برای حضور در این رخداد مهم به‌ویژه پای صندوق‌های رأی حال و هوای دیگری دارد.

۳ میلیون رأی اولی سرنوشت آینده خود را تعیین می‌کنند/حضور رای اولی ها شور آفرین شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: با آغاز زمان رای گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند ماه در همان دقایق اولیه صبح حضور رای اولی ها که شوق حضور در کنار سایر هم وطنان و والدین برای سهیم شدن در سرنوشت آینده خود را دارند شور آفرین و چشمگیر است.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده واجدین شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفندماه، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر هستند که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی محسوب می‌شوند که همین تعداد افراد قرار است امروز دوم اسفند در پای صندوق‌های رأی حماسه دیگری را خلق کنند و این مهم را در تاریخ پرافتخار نظام جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسانند.

طبق قانون انتخابات سن رأی دادن در ایران ۱۸ سال تمام است و افراد بالای این سن در صورت داشتن شناسنامه و کد ملی می‌توانند رأی بدهند که بر این اساس در انتخابات مجلس ۹۸ متولدین ۲ اسفند ۸۰ به قبل می‌توانند رأی دهند.

آخرین افرادی که در انتخابات خرداد ۹۶ توانستند در رأی‌گیری مشارکت داشته باشند متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ به قبل بودند. لذا متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ تا متولدین ۲ اسفند ۱۳۸۰ رأی اولی‌های انتخابات مجلس یازدهم محسوب می‌شوند.

رأی اولی‌ها  در انتخابات پیش رو همگام با سایر اقشار مختلف مردم اولین مشارکت سیاسی خود در کشور را تجربه خواهند کرد و این قشر از جامعه از اینکه سهمی در رقم زدن سرنوشت کشور دارند، بااحساس غرور تلاش می‌کنند بامطالعه حتی مشورت گرفتن از دیگران بهترین و اصلح‌ترین فرد را به مجلس شورای اسلامی بفرستند.

رأی اولی‌ها شورآفرین هستند

بی‌شک، آگاهی رأی اولی‌ها از سخنان و وعده‌های نامزدهای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی با توجه به گسترش فناوری و اطلاعات، نسبت به گذشته بیشتر شده، مسئله‌ای که خود آنان تأکید کردند که با آگاهی و از روی شناخت به نامزدهای نمایندگی مجلس یازدهم رأی می‌دهند.

آن‌ها البته نظرات مختلف و روشنی دارند که ابراز تمامی آن‌ها در این گزارش گنجایش ندارد.

مسئولیت به بزرگ‌ترها

آرزو که شوق حضور در پای صندوق را دارد اظهار می‌کند: حضور در پای صندوق‌های رأی درواقع یک نوع مسئولیت‌پذیری است.

وی بابیان اینکه باید با درک مسائل به وظیفه فردی در عرصه انتخابات عمل کرد، ادامه می‌دهد: باید فردی را برای مجلس شورای اسلامی انتخاب کرد که درد مردم را بدانند و درک کنند.

وی ابراز می‌کند: من رأی می‌دهم تا نماینده موردنظرم احساس مسئولیت کند و در فردای قیامت در برابر این مسئولیت و رأی من پاسخگو باشد زیرا من هم فردا در برابر فرزند او در این کشور باید پاسخ‌گو باشم.

ما را باور کنید

هما یکی از رأی اولی‌ها به ما می‌گوید: مگر نه اینکه فرزندان و پدران و مادرانی هم چون من و خانواده‌ام در انتخاب این نامزدها و راه‌یابی به مجلس تأثیرگذار و سهیم هستیم؟

وی عنوان می‌کند: پس باید ما را باور کنند و مسیر را برای رشد ما فراهم کنند.نمایندگان باید قوانین را باید مطابق با نیازهای آینده ما که قرار است در این کشور تصمیم‌ساز شویم اتخاذ کنند.

وعده‌های دروغین ندهید

نسترن نیز یکی دیگر از جوانان این مرز و بوم در این رابطه می‌گوید: خواسته من از نمایندگان این است که اول وعده‌ای ندهند که در حد توان آن‌ها نیست و دوم آنکه ارتباط خود را با مردم بیشتر کنند.

 این رأی اولی گفت: نمایندگان مجلس پس از انتخابات اصلاً دیگر پیدایشان نمی‌شود و به زندگی افراد معمولی مانند دوران انتخابات سر نمی‌زنند، پس فکر می‌کنم اصلاً نتوانند خواسته‌های ما را بشنوند و برای حل آن قدم بردارند.

نماینده افراد خاص نباشید

علی‌اصغر پور حسین یکی از رأی اولی‌های نیز بیان می‌کند: به نماینده‌ای رأی می‌دهم که پس از انتخابات مطمئن باشم نماینده همه است و نه نماینده عده خاص.

از راه‌یابی بی‌کفایت‌ها جلوگیری کنیم

فاطمه یکی دیگر از همین رأی اولی‌ها نیز ابراز می‌کند: برخی از دوستانم معتقدند نباید رأی بدهیم ، اما من فکر می‌کنم اگر رأی ندهیم افراد بی‌کفایت‌تر وارد مجلس تصمیم گری و قانون‌گذاری می‌شوند و سرنوشت ما را تعیین می‌کنند.

وی می‌افزاید: درهرصورت مجلس خالی نمی‌ماند و نماینده‌ای از هر شهر به نمایندگی از مردم وارد مجلس می‌شود پس بهتر است بارأی دادن خودمان به انتخاب بهتر کمک کنیم.

فریاد نسل جوان را بشنوند

محسن نیز  با اشاره به اینکه همواره در سخنرانی‌ها ما را آینده‌ساز کشور می‌دانند، ادامه داد : اما در عمل حتی از پیش‌پاافتاده‌ترین حقوق شهروندی یعنی استقلال شغلی و درآمد برخوردار نیستیم چون به نظر می‌رسد هنوز به ما را به‌عنوان بچه نگاه می‌کنند.

وی معتقد است: نمایندگان باید خواست نسل جوان را در مجلس فریاد بزنند تا نه‌تنها به گوش همه دولتمردان برسد، بلکه به‌نوعی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.