امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: پایان رقابت‌های انتخاباتی آغاز رفاقت بین کاندیداهاست و نباید دعواهای انتخاباتی را ادامه بدهند.

نباید دعواهای انتخاباتی را پس از انتخابات ادامه داد

قدس آنلاین: به گزارش ایسنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه دوم اسفند ۹۸ تهران در مصلی امام خمینی (ره) با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به همه کاندیداهای انتخاباتی توصیه کرد که پس از پایان رقابت‌ها دعواهای انتخاباتی را ادامه ندهند.

وی افزود: کاندیداها و هوادارانشان پس از پایان انتخابات نباید جامعه را آکنده از تفرقه کنند و این یک حرکت بر ضد نظام است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: کسانی هم که حائز اکثریت آراء می‌شوند نباید مغرور شوند و با رقبا کینه توزانه برخورد کنند؛ چرا که همین رقابت‌ها باعث ایجاد فضای انتخاباتی و آمدن مردم به پای صندوق‌های رای می‌شود. اینکه کسی بعد از انتخاب نزد فلان وزیر یا مسئول برود و از او بخواهد چون فلان شخص از وی طرفداری نکرده باید برکنار شود کار درستی نیست. نمایندگانی که چنین کارهایی می‌کنند نشان می‌دهند که برای خدا نیامده‌اند. چرا که معنای انتخابات آزاد همین است که هر کس به هر کسی که می‌خواهد رای بدهد. البته وزرا هم در این زمینه باید در عزل و نصب‌ها دقت کنند و روی قانون بایستند.

خاتمی همچنین در توصیه‌ای دیگر تاکید کرد: با کسانی که حائز اکثریت آراء نشدند هم نباید بی مهرانه برخورد شود. آنها با حضور در انتخابات به وظیفه‌شان عمل کردند و باید از آنها هم تشکر کرد که فضای انتخاباتی به وجود آورده‌اند. البته از این افراد هم انتظاراتی هست و قهر با نظام از سوی آنها معنا ندارد. در حالیکه این عزیزان می‌توانند ایده‌های خود را به کسانی که رای آورده‌اند بدهند و با منتخب مردم همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه سه ماه از عمر مجلس دهم باقیمانده است بیان کرد: از همه نمایندگان محترم مجلس دهم، چه آنها که در مجلس یازدهم خواهند بود و چه آنها که نخواهند بود انتظار می‌رود بنابر سوگندی که خورده‌اند تا آخرین لحظه به خوبی وظایفشان را انجام دهند.

امام جمعه موقت تهران در توصیه‌ای به بزرگان و دلسوزان حوزه‌های انتخاباتی مختلف، گفت: به این عزیزان پیشنهادی خیرخواهانه می‌دهم که بعد از انتخابات همایش وحدت تشکیل دهند و میان آنهایی که رای آورده‌اند یا نیاورده‌اند پیمان وحدت ببندند تا دست در دست هم برای عمران و آبادانی آن منطقه عمل کنند.

وی همچنین در توصیه‌ای به مردم عنوان کرد: مردم هم در این عرصه باید فرهنگسازی کنند و به کاندیداهایی که دعواها و رقابت‌های انتخاباتی را بعد از انتخابات مطرح می‌کنند نشان دهند که از این موضوعات استقبال نمی‌کنند. مردم بعد از انتخابات باید خواهان وحدت و همدلی باشند و توان این فرهنگسازی را دارند.

خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز نیم دیگر روز باقی است و فرصت برای رای دادن وجود دارد تصریح کرد: خدا از عزیزانی که تا کنون رای خود را به صندوق ریخته‌اند این اقدام را قبول کند که موفق به انجام این واجب سیاسی شدند و عزیزانی هم که هنوز رای نداده‌اند به سفارش رهبر معظم انقلاب عمل کنند و پای صندوق‌های رای حاضر شوند و مثلا در تهران اگر باید به ۳۰ نفر رای داد به صورت کامل این انتخاب را انجام دهند. نام آنهایی را که خودشان می‌شناسند بنویسند و نسبت به آنهایی که شناخت ندارند از معتمدین کمک بگیرند.

این عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره انتخابات خاطرنشان کرد: همانطور که حفظ نظام از اوجب واجبات است این حضور پای صندوق‌های رای مقدمه این واجب به حساب می‌آید. این صف‌ها از آن چیزهایی است که دشمن را به خشم می‌آورد و انشالله مردم در باقی روز به این واجب عمل کنند.

وی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد نقش این انتخابات را ببیند به شیطنت فوق‌العاده دشمنان قسم خورده این کشور مبنی بر عدم حضور در انتخابات توجه کند که حتی در ساعات آخر ملتمسانه از مردم می‌خواستند که در انتخابات شرکت نکنند. مردم به کوری چشم این دشمنان با حضورشان عملا شعار مرگ بر آمریکا را تحقق ببخشند. این آمدن قطعا مایه سرافکندگی دشمنان ملت و سربلندی ایران می‌شود.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اتفاقات منطقه خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که گذشت شاهد خبرهای خوشی در منطقه بودیم. آمریکا منطقه را به هم ریخته می‌خواهد ولی آنچه انجام شد خلاف انتظار آمریکا بود. آمریکا یک لبنان به هم ریخته و بدون نخست وزیر می‌خواست اما الحمدلله دیدیم نخست وزیر لبنان انتخاب شد و مشغول تشکیل کابینه خود است که این به معنای ناکامی آمریکا در این شیطنت است.

وی اضافه کرد: همچنین از عراق خبر می‌رسد که مجلس نخست وزیر را انتخاب کرده و مشغول تشکیل کابینه است در حالیکه آمریکا یک عراق پر اغتشاش می‌خواست. موضوع دیگر راهپیمایی ضد آمریکایی عراقی‌هاست که نشانه بصیرت مردم عراق است که دشمنان خود را شناختند و به دنیا هم اعلام کردند که تا آمریکا در منطقه است منطقه روی خوش به خود نخواهد دید.

خاتمی با اشاره به بدرقه مردم عراق از شهید سردار سلیمانی یادآور شد: این بدرقه در بغداد، نجف و کربلا یک بدرقه معمولی نبود بلکه به معنای مرگ بر آمریکای مردم عراق بود. خبر خوب بعدی مصوبه مجلس عراق مبنی بر اخراج آمریکایی‌هاست.

وی همچنین به پیروزی‌های محور مقاومت در سوریه اشاره کرد و افزود: این خبر خوب پیروزی مقاومت در سوریه و بیرون راندن تکفیری‌ها از حومه حلب مایه مسرت است که بعد از هشت سال هواپیمای مسافربری در فرودگاه حلب فرود آمد. امیدوارم روزی از همین تریبون خبر بدهیم که یک وجب از خاک سوریه در دست تکفیری‌ها نیست.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین بیان کرد: نکته قابل توجه این پیروزی‌های مقاومت این است که بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی این پیروزی‌ها به دست آمده، دشمن فکر می‌کرد با شهادت حاج قاسم فیتیله مقاومت پایین کشیده شده غافل از اینکه این اتفاق نخواهد افتاد و تا اخراج آمریکا و رژیم صهیونیستی از منطقه مقاومت ادامه خواهد داشت. ادبیات مورد قبول حاج قاسم در منطقه این بود که تنها و تنها مقاومت است که جواب می‌دهد و مذاکره‌ها جواب نداده، نمی‌دهد و نخواهد داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۷۰ سال است که فلسطین اشغال شده و در این مدت از مذاکرات هیچ آبی گرم نشده و هر چه پیروزی بوده به برکت این انتفاضه‌ها بوده، ضمن اینکه مقاومت نشان داد که این طرح معامله قرن ترامپ قاتل مثل طفلی است که متولد نشده و نخواهد شد و یک طرح کاملا شکست خورده است و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها روی آرامش به خود نخواهند دید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وصیتنامه شهید سردار سلیمانی اظهار کرد: وصیتنامه این بزرگ بسیار حکیمانه بود که جز با عنصر اخلاص توان انشای این وصیت وجود ندارد. این وصیت چشمه‌های حکمت بود و نه یک بار که بارها خواندنی است. راه تکریم شهید سلیمانی این است که راه وی دنبال شود و او راهش را در این وصیت که عمده‌ترین بخش آن ولایتمداری است مشخص کرده است.

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به روزهای اول اسفند، روز شهادت شهید حجت الاسلام محلاتی ششم اسفند میلاد امام باقر و هشتم اسفند شهادت امام هادی از مقام شهدا و امامان تجلیل کرد و در پایان یادآور شد: امروز مردم ایران پای صندوق رای قضاوت می‌کنند و اینکه انسان بگوید چه کسی اصلح است یا نه؟ باید فقط و فقط خدا را در نظر بگیرد نه اینکه فلانی همشهری، هم حزبی یا هم قبیله‌ای من است.

خاتمی در خطبه عبادی نماز جمعه امروز تهران نیز به ارائه مباحثی درباره سبک زندگی الهی پرداخت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.