رشت- استان گیلان را به‌عنوان نماد سرزمین رنگ‌ها می‌دانند و این صفت از رنگ‌های به‌کاررفته در لباس‌ها و هم‌چنین بافته‌های سنتی که در زندگی روزمره خودنمایی می‌کند به‌ویژه در روستاها کاملاً مشهود است.

صنایع‌دستی گیلان فرصتی برای توسعه گردشگری خارجی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: درگذشته قریب به‌اتفاق بانوان گیلانی به‌ویژه هنگام شالی‌کاری برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بر کمر خویش چادرشب‌هایی را می‌بستند که رنگین‌کمانی از طرح و نقش بود.

اگرچه امروزه این چادرشب‌ها از کمر بسیاری از بانوان رخت بربسته است اما هنوز چادرشب‌ها در قالب روتختی و رومیزی، طراحی لباس‌های امروزی و پوشش‌های سنتی  مورداستفاده قرار داشته و در جهیزیه دختران خودنمایی می‌کند.

صنایع‌دستی باشهرت جهانی

روستای «قاسم‌آباد» چابکسر از توابع شهرستان «رودسر» به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و همچنین اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع‌دستی ، به‌عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت‌شده است.

این نساجی سنتی در روستای قاسم‌آباد شهرستان رودسر که رونق خاص و البته شهرتی جهانی دارد از ابریشم طبیعی و پنبه بافته می‌شود که این پارچه به چادرشب معروف است و نام دستگاه آن «پاچال» است.

چادرشب بافی، نوعی بافت پارچه محلی در طرح‌های پرسخاوت شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سرو گل، چهل‌چراغ، طرح پرند، گلیم گل، بوته چرخ و طرح‌های دیگر است که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می‌شود.

ازآنجاکه هرسال تعداد محدودی از روستاها و شهرهای دارای شرایط ویژه در راستای حمایت‌های مادی و معنوی به دبیرخانه ثبت روستاها و شهرهای ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری معرفی می‌شوند لذا  قاسم‌آباد نیز با نشان چادرشب بافی به ثبت ملی رسیده است.

این روستا در تاریخ ۱۱ تیرماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به‌عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شد و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی شد.

فرصتی برای توسعه گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در همین راستا اعتقاد دارد: صنایع‌دستی، انتقال‌دهنده هویت است و با توسعه گردشگری ارتباط مستقیم دارد.

شهرود امیر انتخابی اظهار می‌کند : در این استان تعداد ۲۴ هزار هنرمند شناسایی‌شده که نیازمند حمایت جدی هستند لذا باید تلاش کرد از طریق صنایع‌دستی؛ گردشگری و ورود گردشگران خارجی را رونق بخشید.

وی ثبت جهانی چادرشب بافی را یاریگر برندسازی، تجاری‌سازی، صادرات و توسعه گردشگری خارجی دانسته و می‌افزاید:  روستای قاسم‌آباد به‌عنوان خواستگاه چادرشب بافی در صورت ثبت جهانی؛ یازدهمین شهر و روستایی در کشور خواهد بود که با محوریت صنایع‌دستی به ثبت جهانی می‌رسد.

وی بابیان اینکه دغدغه شورای ثبت جهانی چادرشب بافی توسعه اقتصادی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی است می‌افزاید: متأسفانه به‌رغم اینکه ایران جزو سه قدرت صنایع‌دستی دنیاست اما تولید ثروت و ارزآوری آن از این تولیدات ناچیز است و گیلان نیز از موضوع مستثنا نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.