رئیس گروه بیماریهای واگیردار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نشانه های افراد مبتلا به کرونا ویروس گفت: اولین نشانه تب کردن بیمار است و بیمار پس از ابتلا حتما تب خواهد داشت.

مبتلایان به کروناویروس چه نشانه ایی دارند

دکتر زهرا نهبندانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: کرونا یک ویروس جدید است، به همین دلیل ممکن است برخی از نشانه ها و ویژگی های آن هنوز شناخته شده نباشد. اما براساس مطالعات انجام شده در کشورهایی که این ویروس فعالیت داشته، تب کردن بیمار اولین نشانه است. در واقع بیمار پس از ابتلا حتما تب خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخی از افراد علائم سرفه و عطسه را نیز به همراه دارند و در برخی دیگر ممکن است پیشرفت ویروس بیشتر بوده و به تنگی نفس بیمار منجر شود. مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی ۸۷ درصد از بیماران مبتلا به کروناویروس، یک بیماری خفیف مشابه سرماخوردگی را از خود بروز می دهند و افرادی که در آنها علائم تنگی نفس مشاهده می شود ۱۳ درصد از مبتلایان را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به گروه های پرخطر و افرادی که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند بیان داشت: تمام سالمندان بالای شصت تا شصت و پنج سال، افرادی که به هر دلیلی داروهای تضعیف کننده سیستم های ایمنی بدن مانند کورتون را مصرف و یا بیماران پیوندی که داروهای مختلفی برای پیوند استفاده می کنند، افرادی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا بیماریهای قلبی و عروقی مزمن دارند، مادران باردار و کودکان زیر پنج سال و پرسنل بهداشتی درمانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس هستند.

دکتر نهبندانی تصریح کرد: به اینگونه افراد توصیه می شود که در مراکز تجمعی حضورپیدا نکنند. اگر به هر دلیلی مجبورند در این مراکز حضور داشته باشند، باید از ماسک و دستکش استفاده کرده و به صورت مرتب دست های خود را با آب و صابون شستشو دهند. همچنین اگر علائم مشکوکی در خود مشاهده کردند به نزدیکترین مراکز درمانی محل سکونت مراجعه نمایند.

وی متذکر شد: افرادی که جزء گروههای پرخطر نیستند هیچ الزامی به استفاده از ماسک و دستکش ندارند. گاهی اوقات دیده می شود که استفاده از ماسک و دستکش برای افراد سالم، اعتماد به نفس کاذب ایجاد کرده و در رعایت برخی مسایل بهداشتی کوتاهی می کنند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری را در خود افزایش می دهند. به هیچ عنوان برای افراد سالم ماسک توصیه نمی شود.

وی اضافه کرد: افرادی که در گروههای پرخطر حضور ندارند، برای جلوگیری از ابتلا تنها کافی است که حساسیت بیشتری در مسائل بهداشتی داشته باشند. همچنین در تمامی مواقع بویژه در محیط های کاری باید وسایلی مانند صفحه کلید و موس و میز و... با محلول های ضدعفونی کننده که ترجیحا ساختار و پایه الکلی داشته باشند تمیز و ضد عفونی شوند. با یک زندگی بسیار عادی که تنها بهداشت فردی کمی پررنگتر شده باشد، می توان از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با گرم شدن هوا فعالیت کروناویروس متوقف می شود، گفت: ویروس هایی که بیماری های تنفسی ایجاد می کنند مانند آنفلوآنزا و میکروب ها و باکتری ها، معمولا سرما دوست بوده و بیشتر فعالیت آنها در ایام سرد سال اتفاق می افتد. کروناویروس هم علیرغم اینکه از ویروسهای جدید است و رفتار آن هنوز خیلی شناخته شده نیست، اما به نظر می رسد در همین دسته از ویروسها بوده و با شروع روزهای گرم فعالیت خود را از دست بدهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.