۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 693692

باید گفت تصمیم "FATF " در نهایت تأثیر چندانی بر تراکنش‌های مالی ایران نخواهد داشت چراکه در حال حاضر نیز اغلب بانک‌های خارجی صرف نظر از چگونگی و شیوه تعامل ایران و "FATF " تحت فشار آمریکا و تحت تأثیر تحریم‌ها از روابط مالی و اقتصادی با ایران و در ارتباط با این کشور خودداری می‌کنند.

اقدام FATF و حنایی که دیگر رنگی ندارد

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ سیاست فشار حداکثری علیه ایران از سوی غرب به سرکردگی ایالات متحده مدت‌ها است که با هدف تغییر اصول و سیاست‌های جمهوری اسلامی مد نظر قرار گرفته است.

اعمال فشارهای اقتصادی و مالی را میتوان یکی از مهمترین وجوه این رویکرد دانست.

اقدام روز جمعه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF مبنی بر قرار دادن نام ایران در فهرست سیاه نیز در این راستا صورت داده شده است.

پیش از این روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی، مبنی بر پیوستن به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران خبر داده بود.

لازم به ذکر است که این گروه مستقر در فرانسه در بیانیه‌ای که رد این رابطه منتشر کرد از بازگشت پذیر بودن اقدامات علیه ایران سخن گفت و مدعی شد که ایران پس از تصویب لوایح مربوط می‌تواند از فهرست سیاه خارج شود.

در این رابطه رویترز به نقل از یک دیپلمات‌ اروپایی نوشت که قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه  FATF به گونه‌ای تنظیم شده است که راه برای بازگشت ایران وجود دارد و تمامی درها به روی ایران بسته نیست.

ایران اما در مقابل، این اقدام را گامی کاملاً سیاسی و جهت دار می‌داند چنانکه «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این که جمهوری اسلامی ایران بیش از دو سال است همه قوانین و مقررات مربوط به پول شویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا کرده است، تصریح کرد، عربستان به عنوان بانک مرکزی تروریسم و رژیم صهیونیستی به عنوان یک دولت تروریست، بیشترین حمایت‌ها را از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی سراسر جهان انجام می‌دهند اما ایران را که بیشترین همکاری را در این زمینه‌ها دارد و از شفافیت فوق‌ العاده‌ای برخوردار است، به فهرست سیاه می‌برند."

گفتنی است تاسیس گروه ویژه اقدام مالی(FATF ) به سال ۱۹۸۹ در پاریس برمیگردد؛ یعنی جایی که سران کشورهای گروه ۷، با مأموریت مبارزه با پول شویی اقدام به تأسیس این گروه کردند.

از نظر سران گروه ۷ یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پول شویی ،ضرورت تشکیل این نهاد مالی بوده است.

در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، با فشار آمریکا آنچه «تأمین مالی تروریسم» خوانده شد در دستور کار فعالیت‌های FATF قرار گرفت.

طبق اساس نامه، وظیفه اصلی گروه ویژه اقدام مالی نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطوح جهانی و  کشوری، است.

باید گفت گرچه بر اساس تصمیم "FATF "، محدودیت‌های زیادی متوجه تراکنش‌های اقتصادی و مالی ایران خواهد شد و این تراکنش‌ها از سوی این نهاد رصد می‌شوند اما در نهایت این تصمیم در نهایت تأثیر چندانی نخواهد داشت چراکه در حال حاضر نیز اغلب بانک‌های خارجی صرف نظر از چگونگی و شیوه تعامل ایران و "FATF " تحت فشار  آمریکا و تحت تأثیر تحریم‌های وضع شده علیه ایران از روابط مالی و اقتصادی با ایران و در ارتباط با این کشور خودداری می‌کنند.

بدیهی است که این اقدام کارگروه ویژه اقدام مالی نیز همچون سایر اقدامات نهادهای غربی آمریکا بر اروپایی ها و تحت تاثیر فشارهای آمریکا صورت گرفته است.

پیش از این برخی مقامات کاخ سفید خواستار پیوستن ایران به FATF شده بودند. ۱۲ فوریه ۲۰۲۰ بود که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم و کنوانسیون پالرمو بپیوندد؛ البته پمپئو پس از اقدام ضد ایرانی گروه ویژه اقدام مالی، خرسندی  خود را در این زمینه اعلام کرد.

 وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد، حکومت ایران باید با پیامدهای تداوم پیروی نکردن از هنجارهای بین‌المللی به ویژه اقدام نکردن برای تصویب "پالرمو" و "کنوانسیون تامین مالی تروریسم مواجه شود.

پیش تر نیز ۴ سناتور آمریکایی طی نامه‌ای خطاب به این گروه مدعی شده بودند ایران با گذشت ۲ سال از تعلیق اقدامات تقابلی هنوز تغییری در رویه‌هایش ایجاد نکرده است و باید هر چه سریع‌تر به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی وارد شود.

در عین حال مقامات ارشد ایران و وزارت خارجه بارها بر این مسئله تاکید کرده بودند که هدف آمریکا و همپیمانان این کشور برای قرار دادن نام ایران در فهرست سیاه "FATF "،تحت فشار قرار دادن تهران است.

در این رابطه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان چندی پیش عنوان کرد: آمریکا، عربستان و اسرائیل در پی فرستادن ایران به فهرست سیاه "FATF " هستند. 

مواضع صورت گرفته از سوی مقامات ارشد آمریکایی در قبال قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه  "FATF " حاکی از آن است که کاخ سفید با استفاده از این گروه سعی در اعمال هرچه بیشتر فشارها و تحریم‌ها علیه ایران و کشورهای ناهمسو با سیاست‌های آمریکا دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.