به همان سرعت که ایران ظرف دو روز به دومین کشور جهان از لحاظ تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونای جدید بدل شد، تجهیزات و اقلام بهداشتی و پیشگیری عمومی برای مراقبت‌های اولیه در شهرهای مختلف کشور به یکباره اگر نگوییم نایاب، حداقل به شدت کمیاب شده‌اند.

ماسک و مواد ضدعفونی کمیاب شد/ وعده وزیر برای توزیع رایگان

قدس آنلاین: ظهر چهارشنبه پیش بود که مقامات وزارت بهداشت رسماً تأیید دو مورد ابتلا به بیماری کرونا در ایران را تأیید کردند. متأسفانه این خبر زمانی اعلام شد که هر دو بیمار مذکور در بیمارستانی در شهر قم جان باخته بودند و جواب تست آنها پس از مرگشان مثبت اعلام شد.

این رویدار گمانه هایی را درباره اینکه بخش بهداشت و درمان امکانات تشخیصی را در اختیار نداشته و یا اینکه موارد ابتلا دیر هنگام اعلام شده‌اند و اصطلاحاً مخفی نگاه داشته شده بودند مطرح کرد، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تجهیزات تشخیصی این ویروس جدید به میزان کافی در کشور وجود دارد.

شمار فوتی‌ها و مبتلایان تایید شده به این بیماری اما با سرعتی عجیب در کشور افزایش یافت به نحوی که ایران ظرف دو روز به دومین قربانی دهنده کرونا در جها و در میان حدود ۳۰ کشور درگیر تبدیل شد.

بنابر گزارشها تا لحظه نگارش این گزارش شمار فوتی‌های این بیماری در کشور به ۵ نفر و مبتلایان تأیید شده به ۲۵ نفر رسیده است.

بیش از ۷۰۰ نفر نیز به دلایل مختلف از جمله نشانه های مشکوک بیماری یا مرتبط بودن با این بیماران تحت نظر هستند.

امروز حتی ابتلای شهردار منطقه ۱۳ تهران به این بیماری، در شورای شهر تهران هم ولوله به پا کرده و موجب تعطیلی آن شد. محسن هاشمی رئیس شورای پایتخت گفته که خود را در خانه قرنطینه کرده است و برای دادن تست آماده می‌شود. اتفاق خبر ساز دیگر آنکه شهردار مذکور با برخی دیگر از مقامات شورای شهر نیز جلساتی داشته است که این خبر در فضای مجازی به سرعت دست به دست و  بازنشر شده است.

توصیه اصلی مقامات وزارت بهداشت به مردم اما بجای هراس از این بیماری و توجه به شایعات و اطلاعات نادرست در فضای مجازی رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های پیشگیری بوده است.

اما با وجود این توصیه ها کمتر از ۲۴ ساعت زمان لازم بود تا اقلام مورد نیاز مردم برای پیشگیریهای اولیه بهداشتی از جمله ماسک‌های تنفسی و مواد ضدعفونی کننده همچون ژل‌ها و شویندهای بهداشتی دست و صورت و ضد عفونی کننده های الکلی در داروخانه‌ها اگر نگوییم نایاب، به شدت کمیاب شوند.

تقریبا از ظهر پنجشنبه نتایج مراجعات مکرر خبرنگار قدس آنلاین به داروخانه های سطح شهر تهران و کرج برای تهیه ماسک بهداشتی و ژل های ضد عفونی کننده دست و صورت ناموفق بوده و تقریباً تمامی داروخانه‌ها از عدم موجودی ماسک، به ویژه ماسک‌های چند لایه موسوم به سوپاپ‌دار خبر می‌دهند.

متصدی یکی از داروخانه ها به خبرنگار ما گفت که از صبح پنجشنبه در پی اعلام خبر تایید وجود بیماری کرونا در چند شهر کشور با هجوم مراجعه کنندگان و مردم برای خرید ماسک و ضدعفونی کننده ها مواجه بوده‌اند و تمامی وجودی انبار انها ظرف چند ساعت به فروش رفته است.

مسئول داروخانه دیگری هم در شهر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت که با اتمام موجودی این اقلام، شرکتهای پخش نیز بعضا از نداشتن این کالاها در انبارهای خود و اتمام آن خبر می‌دهند و یا اینکه صرفا انواع خارجی و ران قیمت آنرا دارند که طبعا هزینه سنگینی را به مردم تحمیل خواهد کرد.

برخی داروخانه ها نیز از افزایش قیمت چند برابری قیمت ماسک از سوی توزیع کنندگان و یا مشروط کردن فروش ماسک به خرید اقلام متعدد دیگر از سوی داروخانه‌ها خبر می‌دهند.

در این بین اما هستند برخی سودجویانی که با تبلیغات غیر واقعی در مورد ماسک‌های معمولی همچون کربنی بودن آنها یا دارا بودن جنس خاصی از لایه های کاغذی، این ماسک های معمولی را که هیچ تاثیری در برابر ویروس‌ها ندارند با قیمت های بالاتر در نبود ماسک های دیگر به فروشندگان عرضه کرده و می‌فروشند.

در این میان برخی داروخانه ها از نبود امکان تهیه و عرضه ماسک تا چند روز آینده خبر می‌دهند و برخی نیز زمانهایی را به عنوان موعد توزیع ماسک از سوی دستگاه‌های مسئول اعلام می‌کنند که عمدتاً نیز واقعی نیست و پس از مراجعه یا از بد عهدی و توزیع نشدن ماسک می گویند و یا مدعی می شوند که ماسک ها توزیع و ظرف چند دقیقه تمام شده است.

این وضعیت سبب شد تا امروز حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به ماجرا واکنش نشاه داده و از دولت بخواهد با کمک وزارت بهداشت و درمان با افزایش قیمت ماسک و ژل‌های ضدعفونی مقابله کرده و جلوی سودجویان را بگیرد.

سازمان حمایت به میدان آمد

این شرایط سبب شد تا امروز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد عمل شده و در مورد برخورد با احتکار کنندگان و گرانفروشان اینگونه اقلام هشدار دهد.

روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد با توجه به افزایش تقاضا برای انواع ماسک‌های پزشکی و به تبع آن سوءاستفاده‌های احتمالی برخی از عرضه‌کنندگان و عوامل توزیع در عدم عرضه مکفی و فروش اقلام مذکور به قیمتهای غیرمتعارف، حسب هماهنگی‌های بعمل آمده با سازمان غذا و دارو حداکثر نرخ فروش انواع ماسک سه لایه جراحی به تفکیک قیمت فروش کارخانه، فروش به مراکز درمانی از سوی عوامل توزیع و مصرف‌کننده نهایی پس از تصویب در کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه به کلیه واحدهای تولیدی ابلاغ گردید.

براساس این گزارش واحدهای مذکور مکلف به رعایت سقف قیمتهای مصوب تعیین شده و درج قیمت بر روی بسته‌بندی محصولات خود هستند.

در حال حاضر حداکثر نرخ فروش به مصرف‌کننده نهایی هر عدد ماسک سه لایه ، مطابق مصوبه کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه ۴۱۰۰ ریال می‌باشد و کلیه داروخانه‌ها و مراکز عرضه مکلف به رعایت سقف قیمت تعیین شده در فروش انواع ماسک سه لایه هستند.

در این اطلاعیه تاکید شده به جهت پتانسیل امکان تامین اقلام مذکور در داخل کشور از سوی تولیدکنندگان، در حال حاضر مشکلی برای تامین اقلام مذکور وجود نداشته و تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت می‌باشند، لذا از هموطنان عزیز تقاضا میشود از خریدهای غیر ضروری و بیش از نیاز خودداری نمایند.

وعده وزارت بهداشت برای توزیع ماسک رایگان!

از سوی دیگر دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در واکنش به کمبود اقلام بهداشتی از جمله ماسک گفته است در روزهای اتی انقدر ماسک در بازار توزیع و حتی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا اندسته از سودجویان که احتمالا اقدام به احتکار کرده‌اند پشیمان شوند.

وی افزود:تعداد مبتلایان این بیماری رو به بهبودی هستند و هر روز شرایط بهتر از روز گذشته است. 

دکتر نمکی با بیان اینکه هیچ مورد مرگی در افراد جوان نداشته‌ایم؛ خاطرنشان کرد: مسائل پیشگیری مانند شست‌وشوی دستها و پرهیز از روبوسی را مد نظر داشته باشند؛ افرادی که دچار سرماخوردگی هستند ماسک استفاده کنند، استفاده از قلیان مشترک را ممنوع کنند، از استفاده از نوشت‌افزار مشترک مانند خودکار نیز پرهیز کنید. رعایت موراد پیشگیرانه بسیار مهم است و افراد مبتلا و سرما خوردن بیشتر باید از ماسک استفاده کنند.

در همین حال دکتر یوسفی رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران هم گفته است هیات امنا اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و آن را برای توزیع رایگان در بین خانواده‌ها در سراسر کشور در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد.

وی افزود:با توزیع رایگان ماسک در کشور، علاوه بر ایجاد آرامش روانی در جامعه، بحث سوداگری و اختلال در نظم اجتماعی و اقتصادی کشور از بین می‌رود.

خرید و فروش ماسک در داورخانه‌ها ممنوع می‌شود!

به گزارش ایسنا، دکتر یوسفی  اظهار داشت: با هماهنگی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها به زودی ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.