یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه دوم اسفند با رأی‌گیری در ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور برگزار و بلافاصله پس از آن نیز شمارش آرا آغاز شد. واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر بودند که حضور رأی اولی‌ها نیز قابل توجه بود.

پیشتازی اصول‌گرایان در مسیر بهارستان

قدس آنلاین: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه دوم اسفند با رأی‌گیری در ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور برگزار و بلافاصله پس از آن نیز شمارش آرا آغاز شد. واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر بودند که حضور رأی اولی‌ها نیز قابل توجه بود.

نتایج اولیه اعلام شده از شمارش آرا توسط وزارت کشور حاکی از این است که در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه اصول‌گرایان، گوی سبقت را از سایر جناح‌های سیاسی و نیز کاندیداهای مستقل ربوده‌اند. همچنین اطلاعات منتشر شده بیانگر این است که برخی نمایندگان فعلی در جایگاه خود ابقا شده‌اند و برخی نمایندگان پیشین نیز پس از یک یا چند دوره غیبت بار دیگر با کسب رأی به مجلس بازمی‌گردند.

لیست وحدت در صدر

در تهران نیز کاندیداهای موجود در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب توانستند پیشتازی قاطعی از دیگر رقیبان داشته باشند که بر همین اساس محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم و مرتضی آقاتهرانی از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز جزو سه نفر اول هستند. اما در بین اسامی ۳۰ کاندیدایی که بیشترین رأی را برای شهر تهران آورده‌اند، نام هیچ یک از کاندیداهای اصلاح‌طلب به چشم نمی‌خورد و در واقع ارائه لیست واحد انتخاباتی نیز به هماهنگی بین اصلاح‌طلبان و حامیان آن‌ها برای بالا بردن شانس راهیابی به مجلس کمکی نکرد. بنابراین به نظر می‌رسد ترکیب نمایندگان تهران در دوره یازدهم برخلاف دور قبلی، چهره‌ای اصول‌گرا خواهد داشت.

با اینکه بسیاری از افراد دلیل اقبال بالای مردم به کاندیداهای اصول‌گرا در انتخابات دوره یازدهم مجلس را نارضایتی از عملکرد مجلس دهم و انتقادها از اقدام‌های دولت مرتبط می‌دانند و معتقدند که اکثریت مجلس دهم در دست اصلاح‌طلبان بوده است، اما از سوی دیگر برخی کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب همچون مجید انصاری که نتوانسته در بین ۳۰ نماینده تهران قرار گیرد و به مجلس راه یابد نظر دیگری دارند و معتقدند: اصلاح‌طلبان مجلس دهم بیشتر از ۷۰ نفر نبودند که به همراه اعتدالیون ۱۰۰ نفر می‌شدند و این القای رقبای ماست که مجلس دهم در اختیار اصلاح‌طلبان بوده است.

 اصلاح‌طلبان به خودشان می‌بازند

هچنین برخی دیگر از اصلاح‌طلبان همچون محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی با پیش‌بینی که درباره نتایج انتخابات مجلس دارد، معتقدند که دوران مدیریت محمدرضا عارف و عملکرد فراکسیون امید در ناکامی اصلاح‌طلبان مؤثر بوده است. وی می‌افزاید: ما «اصلاح‌طلبان» از اصول‌گرایان شکست نمی‌خوریم، ما به خود می‌بازیم به کارنامه «امید» و به قهر «مشارکت» اما چه نسبتاً توفیق یابیم چه مطلقاً شکست بخوریم این تازه آغاز داستان است برای بازسازی جبهه اصلاحات که دیگر نمی‌تواند در میانه بروکرات‌های راست و رادیکال‌های چپ له شود.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز پیشتازی اصول‌گرایان در مجلس یازدهم را روزهای دشواری برای دولت دانسته و می‌گوید: «حدس و گمانه‌زنی‌های بسیاری پیش از انتخابات وجود داشت که در انتخابات مجلس یازدهم، طیفی از جریان‌های خاص وابسته اصول‌گرایان پیروز می‌شوند... بی‌تردید روزهای بسیار دشواری در انتظار دولت است».

راهیابی ۱۴ نفر از مسئولان دولت نهم و دهم به پارلمان

در این بین اما ۱۴ نفر از وزیران، استانداران، فرمانداران و مدیران دولت‌های نهم و دهم که مستقل در انتخابات حاضر شدند و نام آن‌ها در هیچ یک از لیست‌های انتخاباتی دیده نمی‌شد، توانستند در شرایط رقابت‌های جناحی و درون گروهی چپ و راستی تعداد قابل توجهی از صندلی‌های مجلس را به خودشان اختصاص دهند؛ چنان که نام افرادی همچون شمس‌الدین حسینی؛ وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم، فریدون عباسی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم و علی نیکزاد؛ استاندار اردبیل در دولت نهم و وزیر راه و شهرسازی دولت دهم نیز در بین اسامی ۱۴ نفر از مسئولان دولت نهم و دهم مشاهده می‌شود.

نتایج انتخابات مجلس در کانون توجه و تحلیل رسانه‌های خارجی

از سوی دیگر، رسانه‌های خارجی نیز به نتایج انتخابات مجلس توجه زیادی داشتند و حتی بسیاری از آنان به بررسی و تحلیل روی کار آمدن نمایندگان وابسته به جریان‌های مختلف در نوع جهت‌گیری سیاسی و میزان احتمال تغییر یا عدم تغییر در روابط خارجی ایران با دیگر کشورهای جهان پرداختند. رویترز به نتایج این انتخابات از بعد روابط ایران و آمریکا توجه کرده و معتقد است که انتظار نمی‌رود نتایج این انتخابات روابط متشنج ایران و آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد. به نوشته رویترز، کرسی‌های بیشتر اصول‌گرایان در مجلس می‌تواند به آن‌ها در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ نیز کمک کند.

رسانه‌های دیگری از جمله خبرگزاری فرانسه نیز با پیش‌بینی پیروزی اصول‌گرایان و بدست گرفتن اکثریت کرسی‌های مجلس توسط این جریان در این دوره از رقابت انتخاباتی، بر این باورند که عملکرد و اقدام‌های دولت در روی آوردن مردم به طیف اصول‌گرایان و افزایش شانس آنان برای بدست گرفتن فضای مجلس مؤثر بوده است. اما نوع نگاه روزنامه اتریشی استاندارد نیز به مقوله یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران جالب توجه بود که خشم مردم از ترور سردار سلیمانی را عامل محرکی برای مشارکت بالاتر حامیان او در انتخابات دانست. سایت فرانس ۲۴ نیز در تحلیلی درباره میزان رأی‌دهی در مناطق شمال و جنوب تهران مدعی شد که در جنوب تهران که اصول‌گرایان پایگاه مستحکمی دارند، صف‌هایی طولانی مقابل مراکز اخذ رأی شکل گرفت اما در شمال پایتخت شمار شرکت‌کنندگان [در انتخابات] کمتر بود.

در این بین، رسانه‌های عربی نیز توجه ویژه ای به انتخابات پارلمانی ایران داشتند. وب‌سایت شبکه خبری الجزیره در این باره نوشته است: «شمارش آرا در ایران شروع شده و نشانه‌ها حکایت از این دارد که اصول‌گرایان بیشتر کرسی‌های پارلمان را از خود کرده‌اند».

روزنامه الوطن مصر نیز این دوره از انتخابات مجلس را شبیه انتخابات سال ۲۰۰۴ که اصول‌گرایان در آن پیروز شدند، تلقی کرد و نتیجه انتخابات مجلس را مقدمه‌ای برای روی کار آمدن رئیس‌جمهوری دانست که از جریان اصول‌گراست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.