در پی انتشار خبرهایی درباره بروز کرونا در کشور، همانند گذشته حواشی این مقوله چشمگیرتر از اصل ماجرا دیده می‌شود. جدی‌ترین مسئله در این روزها گرانی و کمبود انواع ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده دست است که شهروندان مشهدی آن را تجربه می‌کنند.

باج‌گیری سودجویان از «کرونا»

علی‌پور/

 در پی انتشار خبرهایی درباره بروز کرونا در کشور، همانند گذشته حواشی این مقوله چشمگیرتر از اصل ماجرا دیده می‌شود. جدی‌ترین مسئله در این روزها گرانی و کمبود انواع ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده دست است که شهروندان مشهدی آن را تجربه می‌کنند.

آشفتگی‌های بازار

گرچه متولیان امر بر نظارت بازار ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده اصرار دارند، اما در شهر داستان فرق می‌کند.

یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: به چندین داروخانه در نقاط مختلف شهر مراجعه کردم اما اعلام کردند هیچ‌گونه ماسکی ندارند.

شهروند دیگری نیز اظهار کرد: پس از مراجعه به چندین داروخانه توانستم ماسک سه لایه را به قیمت هزار تومان و ژل کوچک ضدعفونی را به قیمت ۱۰هزار تومان خریداری کنم.

یک پزشک داروساز نیز با اشاره به دلیل گرانی و کمبودها، می‌گوید: گرچه مکرر تأکید می‌شود ماسک و ژل ضدعفونی در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته، اما در واقع چنین نیست، به طوری که با چندین شرکت توزیع‌کننده برای تهیه این ملزومات تماس گرفتیم که اعلام کردند در اختیار ندارند، اما یکی از ویزیتورها اعلام کرده با قیمت کمی بالاتر می‌تواند نیازهای ما را رفع کند.

بازار سیاه

یک فعال پرسابقه در حوزه دارو نیز اظهار می‌کند: از اواخر هفته گذشته نتوانستیم ماسک یا ژل ضدعفونی خریداری کنیم، چراکه این بازار درحال حاضر در اختیار دلال‌ها قرار گرفته و با قیمت گران‌تر و تعداد محدودتر محصولات را بدون ارائه فاکتورعرضه می‌کنند. البته اگر بازار سروسامانی بگیرد، می‌توان انتظار داشت تا هفته آینده روند عرضه و تقاضا عادی شود.

دیگر پزشک داروسازی نیز تصریح می‌کند: در ۱۰ روز اخیر، هیچ ماسک و ژل ضدعفونی دست و... به وفور برای خرید در اختیار داروخانه‌ها نبوده و چندین روز است عمده فروش‌های تجهیزات پزشکی و آرایشی بهداشتی، این اقلام را به هر قیمتی که دلشان بخواهد، می‌فروشند و شرایط بازار سیاه حاکم است. هرچند اعلام کردند ماسک سه لایه را باید داروخانه‌ها به قیمت ۴ هزار و ۱۰۰ ریال بفروشند، در صورتی که ماسک فیلتردار را به قیمت ۷۵هزار ریال و ساده را ۲۰هزار ریال خریداری کردیم. بنابراین مسبب کمبودها را نباید داروخانه‌ها دانست.

یک فروشنده تجهیزات پزشکی نیز تأکید می‌کند: در روزهای گذشته ماسک سه لایه را ۱۸۶۰ ریال و فیلتردار را ۲۷هزار ریال خریداری کردیم، اما در روزهای اخیر نتوانستیم محصولی تهیه کنیم، چراکه کارخانه‌های تولیدی محصولات را یا صادر می‌کنند یا دپو کرده وعرضه نمی‌کنند.

فردی که در زمینه توزیع تجهیزات پزشکی فعال است نیز به مزاح می‌گوید: چرا مشکل درست می‌کنید مردم می‌توانند برای ژل ضدعفونی از الکل ۷۰ درصد استفاده کنند و ماسک را هم با خریداری ماسک ۹۵ از ابزارفروشی‌ها تهیه کنند!

*آماده سازی ۱۴ پایگاه برای خدمات اضطراری

علاوه بر دغدغه ماسک و ژل؛ نگرانی از بروز و شیوع کرونا موجب ملتهب شدن فضای روانی جامعه شده است. حال آنکه متولیان شهری تأکید دارند برای مواجهه با این بیماری از آمادگی لازم برخوردارند.

وحید اکلملی، رئیس گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد نیز به گزارشگر ما می‌گوید: همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور چین، اقدام‌های پیشگیرانه به صورت سطح‌بندی ملی و محلی، با توجه به پیشرفت بیماری انجام شد. بر همین اساس جلسه‌های هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اقدام‌های مورد نیاز صورت گرفت. البته از هفته گذشته روند آماده‌باش نیروها جدی‌تر شده است. همچنین در همه فضاهای عمومی که در اختیار شهرداری قرار دارد به طور روزانه و حتی دوبار در روز استریل انجام می‌شود. تمهیداتی را نیز برای مقابله با بروز احتمالی کرونا و شرایط اضطراری درنظر گرفتیم، چنان که علاوه بر فضای مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۴ پایگاه و نیروهای دوام ثامن نیز برای خدمت‌رسانی آماده و تجهیز شده‌اند و درصورتی که امکانات بیشتری نیاز باشد، فضاهایی را درنظر گرفتیم، زیرا نگاه ما به این مسئله فراتر از یک بیماری بوده و شهرداری مشهد سعی دارد با تقویت و گسترش خدمات خود در حوزه مدیریت بحران، آماده مقابله با موج بیماری‌های احتمالی در آینده باشد.

*با متخلفان برخورد می‌شود

دکتر حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه هیچ موردی از ابتلا به کرونا در استان خراسان رضوی مشاهده نشده، در این باره می‌گوید: درحال حاضر ماسک و ژل ضدعفونی به اندازه کافی وجود دارد و مراکز درمانی نیز در این زمینه تجهیز شده‌اند. همچنین قیمت ماسک جراحی سه لایه از سوی وزارت بهداشت ۴هزار و ۱۰۰ ریال تعیین شده و چنانچه شهروندان با مواردی از تخلف مواجه شدند می‌توانند اعلام کنند. البته مردم عادی نیاز ندارند از ماسک فیلتردار استفاده کنند، چراکه این نوع ماسک برای افرادی درنظر گرفته شده که در معرض ارتباط با مبتلایان به کرونا و آنفلوانزا قرار دارند.

همچنین به منظور مقابله با گران‌فروشی و یا احتکار ملزومات یادشده نیز امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد خاطرنشان کرد: سه گروه گشت مشترک با تعزیرات حکومتی متشکل از دو بازرس اتاق اصناف مشهد از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. همچنین میزان سود قانونی عرضه‌کنندگان اقلام ضدعفونی‌کننده و ماسک طبی برای فروش به مصرف‌کنندگان ۱۲درصد است ازهمین رو بازرسان فاکتور خرید فروشندگان را با احتساب سود قانونی محاسبه و در صورت مشاهده گران‌فروشی با متخلف برخورد می‌کنند.

*مداوای بیماران احتمالی در۱۳ بیمارستان

به دنبال موج گسترش تعداد مبتلایان در کشور، وزارت بهداشت نیز ۱۷۰ بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی به موارد مشکوک و مبتلایان به این عارضه تعیین کرده که سهم استان خراسان رضوی ۱۳ بیمارستان است. بر همین اساس در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، «مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع)» به عنوان بیمارستان ریفرال است و بیمارستان‌های دکتر شریعتی، ابن سینا و حجازی مشهد، بیمارستان ثامن‌الائمه(ع) چناران، بیمارستان حضرت زهرا فریمان، بیمارستان خاتم‌الانبیا باخرز، بیمارستان خاتم الانبیا خلیل‌آباد، بیمارستان امام خمینی(ره) درگز و بیمارستان موسی‌بن‌جعفر(ع) قوچان با قابلیت تخلیه اضطراری ذکر شده‌اند. همچنین برای دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور نیز بیمارستان «حکیم» با قابلیت تخلیه اضطراری عنوان شده است. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز به عنوان بیمارستان ریفرال بیمارستان «دکتر واسعی» را معرفی کرده و بیمارستان با قابلیت تخلیه اضطراری هم همین بیمارستان ذکر شده است. دانشگاه علوم‌پزشکی تربت حیدریه هم «بیمارستان مه‌ولات» را با قابلیت تخلیه اضطراری معرفی کرده است. دانشگاه علوم پزشکی تربت جام نیز دو بیمارستان «ارتش» و «طالقانی» را به ترتیب اولویت با قابلیت تخلیه اضطراری ذکر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.