چابهار- تا قبل از وقوع سیل بهمن‌ماه ۹۸ بیش از چهار هزار هکتار باغ موز ارگانیک در شهر زرآباد به‌عنوان پایتخت موز ایران زیر کشت داشت و روزانه ۴۵کامیون موز از این منطقه به سایر نقاط کشور ارسال می‌شد که متأسفانه سیل بسیاری از این باغ‌ها را در زیر خروارها گل‌ولای مدفون وزندگی کشاورزان را با خاک همسان ساخت!

امید در پایتخت موز ایران جوانه زد

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان کنارک یکی از شهرهای بندری سیستان و بلوچستان است که در ۶۳۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و باغ‌های موز آن شهره بازارهای داخلی و البته جهانی است.

منطقه «زرآباد» همان‌طور که از نام آن پیداست منطقه‌ای زرخیز است که به دلیل حاصل خیر بودن زمین‌ها و آب‌وهوای مدیترانه‌ای‌اش سالی دو بار در آن کشت می‌شود و نه‌تنها در این منطقه هیچ شخصی بیکار نیست بلکه برای مردمان سایر استان‌ها نیز اشتغال ایجاد کرده است.

زرآباد از توابع شهرستان کنارک با هفت هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان واقع‌شده است و تا قبل از وقوع سیل سالانه ۱۲۲ هزار تن موز از این منطقه به ایران و سایر کشورهای همسایه صادر می‌شد.

لطمات وارده به بخش کشاورزی

فرماندار کنارک بابیان اینکه متأسفانه سیل اخیر زندگی بسیاری از مردم منطقه به‌ویژه کشاورزان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است اظهار می‌کند: در مناطقی مانند زرآباد شاهد آورد ۱۵ هزار مترمکعب سیلاب بودیم.

سیستان و بلوچستان پنج هزار هکتار باغ موز دارد که در اثر سیلاب اخیر سه هزار و ۵۰۰ هکتار از موزستان‌های این استان خسارت دیدحمیدالدین یوسفی بارش ۱۰۰تا ۲۳۷ میلی‌متری در مناطق بالادست را عامل ایجاد سیلاب عنوان کرده و افزاید: اکثر باغات کشاورزی و ۸۰ درصد از تعداد یک هزار حلقه چاه کشاورزی کنارک در جریان سیل اخیر تخریب شد.

وی عنوان می‌کند: در این منطقه علاوه بر موز، گوجه‌فرنگی و صیفی‌جات نیز به میزان قابل‌توجه کشت و برداشت می‌شود که سیل خسارت زیادی به تلید کنندگان این حوزه وارد کرد.

یوسفی تخریب‌ها را منحصر به حوزه کشاورزی نمی‌داند و می‌گوید: در حوزه راه‌ها نیز بین ۲۰ سانتی‌متر تا ۲ متر رسوبات را شاهد بودیم و ۸۰ درصد راه‌های روستایی این شهرستان از بین رفت.

وی ابراز می‌کند: متأسفانه در جنوب سیستان و بلوچستان براثر سیل اخیر ۴ هزار و ۷۲۲واحد مسکونی روستایی و شهری این شهرستان خسارت زد که ۷۰۰ واحد مسکونی آن به‌طور کامل باید بازسازی شوند.

خسارت ۷۰ درصدی به باغات موز

مدیر جهاد کشاورزی کنارک بابیان اینکه سیلاب اخیر و طغیان سهمگین رودخانه‌های محلی سبب خسارت سنگینی به باغات موز شد ابراز می‌کند: سیستان و بلوچستان پنج هزار هکتار سطح زیر کشت موز دارد که در اثر سیلاب اخیر سه هزار و ۵۰۰ هکتار از خوزستان‌های این استان بین ۱۰ تا ۱۰۰درصد خسارت دید.

محمد سعید اولیایی با اشاره به اینکه سیل کم‌سابقه اخیر و طغیان سهمگین رودخانه‌ها ۷۰درصد باغات موز شهرستان‌های کنارک، چابهار و سرباز را تخریب  و  بیش از ۶۰درصد باغات موز خسارت‌دیده بالای ۵۰ درصد آسیب‌دیده‌اند می‌افزاید: با توجه به اهمیت احیای باغات میوه‌های گرمسیری که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و اقتصاد منطقه دارد سازمان جهاد کشاورزی بازسازی باغات موز در جنوب استان را با مرمت جاده‌های دسترسی به مزارع، رسوب برداری از سطح باغات، تسطیح و آماده‌سازی باغات برای کشت مجدد نهال آغاز کرده است.

احیای ۳۰۰ هکتار باغات موز

اولیایی در این رابطه می‌گوید: تاکنون ۳۰۰هکتار از باغات موز زرآباد که براثر سیلاب آسیب‌دیده بود با همکاری بنیاد برکت، سازمان جهاد کشاورزی و مشارکت کشاورزان کار رسوب برداری این باغات انجام‌شده است.

وی بیان می‌کند: تا قبل از سیل اخیر از چهار هزار و ۶۰۹ هکتار باغات شهرستان،چهار هزار هکتار به موزستان اختصاص داشت و سالیانه ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تن موز از آن برداشت می‌شد.

وی با اشاره به این موضوع که یک هزار هکتار از باغات موز کنارک در اثر هجوم سیلاب و رسوبات به‌کلی نابودشده و باید کف تراشی و دوباره با آماده‌سازی زمین و کاشت نهال احیا شود یادآور می‌شود: تأمین نهال موردنیاز احیای باغات بخشی از محل پاجوش موز موجود در منطقه و بخشی نیز از طریق نهال کشت بافتی مراکز تولید نهال تأمین خواهد شد و انتظار داریم برای تسریع در امر احیای موزستان‌های منطقه زرآباد اعتبارات و امکانات بیشتری در اختیار مجریان بازسازی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه بخشی از جاده‌های دسترسی به مزارع و باغات به طول افزون بر ۷۰ کیلومتر نیز در حال بازسازی است می‌افزاید در این راستا تمامی تلاش برای بازگشت وضعیت به حال قبل است اما این هدف نیازمند صرف زمان و البته اعتبارات و تجهیزات است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.