ارومیه- زمین‌لرزه صبح امروز در استان آذربایجان غربی و شهر خوی اگر چه تاکنون خسارت جانی در برنداشته اما موجب زخمی شدن بسیاری از مردم، تلف شدن بیش از ۵۰۰ راس دام و وارد شدن خسارت کلی و جزئی به خانه‌های ۴۳ روستا در شهرستان‌های خوی و سلماس شد.

آما مصدومان رو به افزایش است/۵۰۰ راس دام تلف شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بیش از ۳۰ زمین‌لرزه زیر ۴.۵ ریشتری طی یک ماه اخیر در «قطور» خوی ثبت شده‌است تا به گفته کارشناسان گسل محلی این منطقه، بزرگترین خودنمایی خود در ساعت ۹:۲۲ امروز را با وقوع یک زلزله ۵.۷ ریشتری و همراه با خسارت نشان داد.

ظاهرا این زمین‌لرزه در آن سوی مرز خسارت‌های بیشتری به جا گذاشت و بر اساس اعلام اولیه خبرگزاری آناتولی ترکیه، هفت نفر در این کشور جان باختند و برخی از شهروندان در استان وان ترکیه نیز زیرآوار ماندند .

 کارشناسان بیان می کنند شمال آذربایجان‌غربی در سطح ریسک بالایی قرار دارد و وجود گسل‌های فعال شمال و جنوب سلماس، وار و قطور خوی و دهها گسل کوچک دیگر آن را احاطه کرده است.

تخریب ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی

مدیرکل مدیریت بحران در همین رابطه گفت: بیشتر مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند و فقط هشت نفر از آنان در بیمارستان بستری هستند.

امیرعباس جعفری افزود: اکثر بیماران بستری نیز مشکل حادی ندارند و وضعیت آنان به صورت کامل تحت کنترل درمانی است؛ تنها حال یک نوجوان ۱۰ ساله مساعد نیست.

وی با اشاره به اینکه ۴۳ روستای استان تحت تاثیر زلزله صبح امروز قرار گرفت، بیان کرد: خانه‌ها در این روستاها بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده و میزان خسارت‌ها در روزهای آینده و پس از برآورد اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی ادامه داد: با دستور مقام عالی استان همه امکانات به منطقه گسیل شده و پس از برگزاری جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان با حضور معاون امور عمرانی استاندار، نیازهای منطقه احصا می‌شود و در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد.

«جعفری» همچنین به تلف شدن بیش از ۵۰۰ راس دام بر اساس برآوردهای اولیه اشاره کرد و گفت: از همه دهیاری‌های آذربایجان‌غربی گزارش‌های مربوط به وضعیت روستاها اخذ می‌شود تا میزان خسارت‌های مالی ‌برآورد شود.

وضعیت دو نفر وخیم است

در همین حال رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: حال ۲ از زخمی‌های زلزله قطور وخیم گزارش شده و اقدامات درمانی بر روی این افراد در حال انجام است.

باقر بهرامی با اشاره به اینکه تعداد مصدومان در حال افزایش است، افزود: در پی زلزله قطور ۱۷ نفر مصدوم بدحال به مراکز درمانی خوی اعزام شدند که وضعیت  ۲ نفر از این مصدومان وخیم است.

وی افزود: در پی این حادثه علاوه بر آمبولانس‌های مورد نیاز تعداد ۲۵ نفر تکنسین اورژانس از مراکز خوی، ارومیه، سلماس، ماکو و چایپاره به محل اعزام شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.