محمد بن سلمان، ولیعهد جوان و خام سعودی ۲۵ مارس ۲۰۱۵ (۶ فروردین ۱۳۹۴) هنگامی که بی‌توجه به برخی مخالفت‌های داخلی، فرمان حمله به یمن را صادر و توهم فتح یک هفته‌ای صنعا را در سر می‌پروراند شاید هیچ گاه فکر آن را هم نمی‌کرد پنج سال در این باتلاق خودساخته گرفتار شود.

آسمان یمن امن می شود

مهدی خالدی/

 محمد بن سلمان، ولیعهد جوان و خام سعودی ۲۵ مارس ۲۰۱۵ (۶ فروردین ۱۳۹۴) هنگامی که بی‌توجه به برخی مخالفت‌های داخلی، فرمان حمله به یمن را صادر و توهم فتح یک هفته‌ای صنعا را در سر می‌پروراند شاید هیچ گاه فکر آن را هم نمی‌کرد پنج سال در این باتلاق خودساخته گرفتار شود. آل‌سعود که سرمست از دلارهای نفتی و به پشتوانه شرکای غربی شمشیر آخته را به روی همسایه فقیر جنوبی کشیده بود اکنون و پس از صرف هزینه‌های سرسام‌آور و بدون هیچ دستاوردی به دنبال مفری برای خروج آبرومندانه از این مهلکه می‌گردد.

سال گذشته میلادی که با نام «سال پهپادی» مقاومت یمن نام‌گذاری شده بود، انصارالله در کنار توسعه سریع موشکی با رشد چشمگیر پهپادی و انجام حملات دقیق علیه اهداف حیاتی و مراکز نفتی در عمق خاک عربستان، دشمن سعودی را به گوشه رینگ برده و دست برتر را در حوزه میدانی به دست گرفت. این در حالی بود که در جبهه زمینی نیز نیروهای ائتلاف عملاً در یکی دو سال گذشته هیچ پیشروی نداشته و به‌ویژه در دو هفته اخیر با اعلام رسمی خروج نظامیان اماراتی و همچنین مزدوران سعودی و در نتیجه تضعیف بیش از پیش پیاده نظام سعودی در موضع ضعف قرار گرفته‌اند.

بر این اساس در پنج سال گذشته از جنگ، سعودی تنها به برتری هوایی خود متکی بوده و با حملات گاه و بیگاه خود شهروندان بی‌گناه یمنی را به خاک و خون می‌کشید، اما انگار همین حوزه برتری هم برای ریاض پایان یافته، چرا که روز گذشته رئیس شورای عالی سیاسی یمن از چهار سامانه پدافند هوایی جدید رونمایی و اعلام کرد با این اقدام «مسیر نبرد تغییر خواهد کرد».

سال پدافند هوایی انصارالله

به گزارش شبکه خبری المسیره، این چهار سامانه شامل «ثاقب ۱»، «ثاقب ۲»، «ثاقب ۳» و «فاطر ۱» که در جریان «نمایشگاه شهید عبدالعزیز الهمهرم» رونمایی شد، بر اساس تجربه صرف یمنی‌ها توسعه داده شده است. همچنین به گفته مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن، این سامانه‌ها از فناوری نوین و پیشرفته برخوردار بوده و آزمایش‌های موفقی داشته است و توانسته تعداد زیادی جنگنده یا پرنده‌های شناسایی دشمن را سرنگون کند.

مشاط ضمن اشاره به روندی از مراحل توسعه سامانه‌های پدافند هوایی در پنج سال اخیر، از تلاش «وزارت دفاع و ریاست ستاد مشترک» در حوزه‌های مختلف قدردانی کرد و گفت: «این دستاورد ترجمه عملی وعده رهبر انقلاب سید عبدالملک الحوثی در تقویت و توسعه توانمندی دفاعی و تأکید بر این است که سال جاری، سال پدافند هوایی است. به اعتقاد رئیس شورای عالی سیاسی یمن سامانه‌های دفاعی جدید، مسیر نبرد را تغییر خواهد داد و مقدمه‌ای است برای سامانه‌های دفاعی پیشرفته و مؤثرتر در مقابله با اهداف هوایی متخاصم.

پایان آتش‌بس یکطرفه

رونمایی مقاومت یمن از سامانه‌های پدافندی جدید در شرایطی صورت گرفت که انصارالله شامگاه روز شنبه رسماً پایان آتش‌بس یکطرفه با متجاوزان سعودی را اعلام کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که در چند ماه اخیر ائتلاف بدون توجه به آتش‌بس نیروهای یمنی به تجاوزهای خود علیه این کشور ادامه داده بود، به‌طوری که در آخرین حمله جنگنده‌های سعودی بیش از 30 شهروند سعودی به شهادت رسیدند. حمله موشکی و پهپادی اخیر یمن به تأسیسات نفتی عربستان نشان می‌دهد، دولت نجات ملی به این باور رسیده پیشقدم شدن برای صلح و توقف جنگ بی‌فایده است و تنها راه توقف تجاوز ریاض، حمله‌های تلافی‌جویانه است. ارتش یمن روز جمعه اعلام کرد در راستای عملیات «توازان بازدارندگی ۳» تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) را در بندر «یَنبُع» (واقع در ساحل دریای سرخ) هدف حملات موشکی و پهپادی خود قرار داده است. در این عملیات نظامی برون‌مرزی، یگان‌های موشکی و پهپادی ارتش یمن از دو موشک‌ بالستیک به نام «قدس»، ۱۲ پهپاد «صماد۳» و موشک بالستیک و دوربرد «ذوالفقار» علیه تأسیسات نفتی آرامکو استفاده کرد و با این عملیات، دولت نجات ملی یمن به ابتکار عمل «مهدی المشاط» پایان داد.

 مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن ۲۹ شهریور در پنجمین سالروز پیروزی انقلاب ۲۱ سپتامبر یمن اعلام کرد به نیابت از نیروهای مسلح، حمله به اهداف سعودی به وسیله موشک و پهپاد را متوقف می‌کند و امیدوار است این کشور هم دست به اقدام متقابل بزند و حملات به یمن را متوقف کند.

سال پدافند هوایی و تغییر معادلات جنگ یمن

از زمان آغاز حملات ائتلاف علیه ملت یمن، نیروی هوایی عربستان ۱۲ جنگنده و 21 پهپاد خود که هشت مورد آن از نوع تهاجمی بوده را در جنگ یمن از دست داده است. در جدیدترین مورد، بیست‌وپنجم بهمن ماه (۱۵ فوریه) ارتش یمن موفق شد یک جنگنده تورنادو سعودی را در آسمان استان «الجوف» سرنگون کند. یگان پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز شنبه نیز یک فروند پهپاد جاسوسی وابسته به ائتلاف متجاوز را در جیزان هدف قرار داده و منهدم کرد. اما شاهکار انصارالله در ساقط کردن جنگنده تورنادو یک پیشرفت منحصر به‌فرد و راهبردی در مسیر نبرد بود.

همان‌گونه که پیشتر هم گفته شد ائتلاف متجاوز در پنج سال اخیر در حوزه زمینی قافله را به نیروهای مقاومت باخته و عملاً حملات هوایی به تنها ابزار سعودی برای ابراز وجود در جنگ علیه یمن تبدیل شده بود. حال با توسعه سامانه‌های پدافندی اضلاع قدرت انصارالله تکمیل و ریاض بیش از پیش در موضع ضعف قرار خواهد گرفت. اکنون عربستان عمق اظهارات یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن که گفته بود «پس از رونمایی از سامانه‌های پدافندی جدید، دیگر آسمان یمن جای گردش نیست و متجاوزان برای هر گونه اقدام خود باید هزار بار محاسبه کنند» را به خوبی درک خواهد کرد. حال به نظر می‌رسد معادلات جنگ یمن کاملاً به نفع مقاومت تغییر کرده و سعودی که تا پیش از این به‌دنبال خروج از یمن با کسب امتیازاتی هر چند محدود بود، اکنون بیش از پیش برای فرار از این مهلکه به صرافت خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.