طی روزهای اخیر و در پی افرایش شمار مبتلایان به کرونا در کشور؛ نهادهای متولی در استان خراسان رضوی با جدیت بیشتری به این امر و تأمین سلامت مردم توجه کردند، چنان که بسیاری از برنامه‌ها و نشست‌های فرهنگی، ورزشی در این استان تا پایان هفته لغو شده است. البته باید مراکز آموزشی را در صف اول کنترل و پیشگیری از بروز کرونا دانست. ازهمین رو دروس حوزه‌های علمیه استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به خاطر پیشگیری از بیماری کرونا تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شد.

خراسان رضوی نیمه تعطیل شد

علی‌پور/

طی روزهای اخیر و در پی افرایش شمار مبتلایان به کرونا در کشور؛ نهادهای متولی در استان خراسان رضوی با جدیت بیشتری به این امر و تأمین سلامت مردم توجه کردند، چنان که بسیاری از برنامه‌ها و نشست‌های فرهنگی، ورزشی در این استان تا پایان هفته لغو شده است. البته باید مراکز آموزشی را در صف اول کنترل و پیشگیری از بروز کرونا دانست. ازهمین رو دروس حوزه‌های علمیه استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به خاطر پیشگیری از بیماری کرونا تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شد.

همچنین مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها و کلاس‌های آزاد فعالیت خود را تا هفته آینده تعطیل کرده‌اند.

معاون فرهنگی-اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد نیز طی اطلاعیه‌ای در همین زمینه تأکید کرد: بنا بر اعلام رسمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با ابلاغ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های کشوری؛ به منظور حفظ سلامتی زائران راهیان نور و برای پیشگیری از شیوع و آلودگی به ویروس کرونا، مقرر شد سفر و اعزام‌های گروهی راهیان نور (با اتوبوس، مینی‌بوس و قطار) برای بازدید از یادمان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و همچنین یادمان‌های دریایی در استان‌های هرمزگان و بوشهر تا اطلاع ثانوی متوقف شود. همچنین پیرو مصوبه ستاد سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همه فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی در مجتمع کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تا پایان هفته تعطیل است.

گفتنی است مسابقات منطقه‌ای تئاتر ویژه معلولان ۱۱ استان کشور که بنا بود  چهارم تا هفتم اسفندماه به میزبانی بهزیستی خراسان رضوی برپا شود، لغو شده است.

*بی تفاوتی برخی مراکز تجاری و تفریحی

گرچه انتظار می‌رود حساسیت‌های بیشتری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وجود داشته باشد، اما بنا بر داده‌های موجود بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای اقتصادی که در بخش‌های دولتی و خصوصی فعالیت دارند؛ توجه چندانی به این امر نشان نمی‌دهند، به طوری که هنوز هم بسیاری از مراکز تجاری، تفریحی و خدماتی خراسان رضوی به فعالیت مشغول بوده و رغبتی به تغییر برنامه‌های خود ندارند. مجموعه پارک‌های آبی همچنان به فعالیت عادی خود می‌پردازند. بسیاری از نشست‌ها و همایش‌ها که مقرر شده در هتل‌ها برگزار شود نیز بدون تغییر اجرا می‌شود. همچنین برنامه‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد به قوت خود ادامه دارد. ازهمین رو در هفته جاری شاهد برگزاری سومین نمایشگاه شیرینی وشکلات و سومین نمایشگاه محصولات ارگانیک خواهیم بود. همچنین برنامه‌های تورهای گردشگری محلی و استانی نیز به فعالیت مشغولند. این درحالی است که مکرر متخصصان و متولیان حوزه سلامت تأکید دارندبرای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، شهروندان باید از تردد و حضور در مراکز پر جمعیت و با فاصله فیزیکی کمتر از یک ونیم متر پرهیز کنند.

*برنامه‌ریزی براساس تغییرات پیش رو

بی‌تردید چشمگیرترین راهکار در مقابله با ویروس کرونا تعطیلی مراکز مختلف در سراسر کشور است، آیا متولیان در خراسان رضوی برنامه‌ای غیر از این قضیه نیز داشته‌اند؟ معراجی‌فر، مدیر روابط عمومی راه‌آهن خراسان رضوی نیز درباره وضعیت فعالیت این اداره در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به گزارشگر ما گفت: این ویروس تأثیری بر سفرهای ریلی نداشته است، اما اقدام‌های پیشگیری از انتشار این ویروس در ایستگاه‌ها و سالن‌های مسافری در نظر گرفته شده که از این موارد می‌توان به ضدعفونی مکرر و منظم سطوح همانند آسانسورها، دستگاه‌های خودپرداز، کیوسک‌ها و آبسردکن‌ها اشاره کرد. همچنین ضدعفونی سالن‌های مسافری، ارائه موادغذایی بسته‌بندی و استریل شده در قطارها در حال انجام است. خاطرنشان می‌شود  واحدهای اورژانس در ایستگاه مشهد مستقر شده که به محض مشاهده مسافران و یا خدمه دارای علائم مشکوک وارد عمل می‌شوند. به این ترتیب با کنترل و بررسی دقیق علائم در صورت نیاز پس از انجام اقدام‌های اولیه پیشگیری، این افراد را به بیمارستان اعزام می‌کنند. درضمن به پرسنل و خدمه نیز آموزش‌های لازم در خصوص علائم بیماری و چگونگی پیشگیری از انتشار این ویروس ارائه شده تا علاوه بر اقدام برای پیشگیری، در مواقع برخورد با مسافران با علائم مشکوک به ویروس مذکور بتوانند برای جلوگیری از انتشار آن اقدام مناسبی اتخاذ کنند.

همچنین گوهرپور، مدیر روابط عمومی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: با توجه به نخستین بخش‌نامه‌ای که از سوی این مجموعه صادر شده، روند فعالیت نهادها برای پیشگیری از کرونا تعریف شده که با تغییر وضعیت موجود در سایر بخش‌نامه‌ها، نحوه عملکرد دیگر دستگاه‌ها و نهادها در همین مقوله تشریح خواهد شد، چنان که ممکن است برنامه‌هایی برای محدودسازی بیشتر دستگاه‌ها درنظر گرفته شود.

•        بسته شدن مرز ترکمنستان به علت کرونا

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز گفت: مرز ترکمنستان به علت بیماری کرونا بسته شده و ترکمنستان اجازه نمی‌دهد کامیون‌ها با هر ملیتی از ایران به داخل این کشور وارد شوند و تنها کامیون‌های ملیت خود را پذیرش می‌کند.

احمد زمانیان یزدی افزود: ترکمنستان اما به کامیون‌هایی که از این کشور به طرف ایران می‌آیند اجازه تردد می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این بود که ترکمنستان این کار را با اطلاع قبلی انجام دهد، اکنون ماشین‌های زیادی از ترکیه، ایران و قزاقستان با بار در مرز متوقف هستند. این وضعیت باید از طریق وزارت خارجه پیگیری شود، چراکه اطلاع قبلی داده نشده و بدون اطلاع مرز را بستند، در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است.

زمانیان با بیان اینکه بخشی از کالاهای ما که از داخل ترکمنستان به ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان می‌رود، نمی‌توانند تردد کنند، عنوان کرد: با این کار صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه که می‌خواهند از ترکمنستان عبور کنند، متوقف می‌شود و ضرر و زیان فراوانی وارد می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: امیدواریم هرچه زودتر این مشکل برطرف شود و کامیون‌ها بتوانند بار خود را تخلیه کنند. ما به شرکت‌ها اطلاع‌رسانی کردیم که فعلاً بارگیری به مقصد کشورهایی که قصد عبور از ترکمنستان دارند، اتفاق نیفتد. هنوز زمان بازگشایی مرز معلوم نیست و این به دولتمردان بستگی دارد که تا چه حد بتوانند این قضیه را با ترکمنستان پیگیری کنند تا منتفی شود. ترکمنستان اعلام نکرده که مرز برای چند روز بسته خواهد بود، هیچ اطلاعی نداده و از صبح روز گذشته این کار اتفاق افتاده است.

•        اطلاعیه شماره یک ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خراسان رضوی

روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

نظر به ضرورت پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا به منظور حفظ سلامت آحاد شهروندان شریف استان، ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مصوب کرد تمامی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و مهدهای کودک برای پیشگیری و کنترل شیوع کرونا ویروس به منظور ضدعفونی مراکز عمومی، ادامه فرایند آموزش عوامل دست‌اندرکار و خدمات‌رسان، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی آخرین وضعیت و رفع دغدغه‌های فکری والدین و مردم استان در روزهای دوشنبه ۰۶/۱۲/۹۸، سه‌شنبه ۰۷/۱۲/۹۸ و چهارشنبه ۰۸/۱۲/۹۸ تعطیل است.

لازم به ذکر است این تعطیلات صرفاً مربوط به کلاس‌های درس بوده و بخش اداری و ارائه خدمات عمومی کماکان فعال و آماده پاسخگویی خواهند بود.

در ادامه این اطلاعیه همچنین تصریح شده است تاکنون هیچ مورد تأیید شده‌ای از بیماری کرونا در خراسان رضوی مشاهده نشده است و ضمن آماده‌باش دستگاه‌های مسئول، همه مراکز و دانشگاه‌ها و ارگان‌های دخیل با تجهیزات و امکانات مکفی آماده خدمت‌رسانی هستند.

رعایت نکات بهداشتی به‌ویژه شست‌وشوی مداوم دست‌ها با مواد ضدعفونی‌کننده و صابون و خودداری از سفرهای غیرضروری توصیه می‌شود.

ضمناً مرجع رسمی هر گونه اطلاع‌رسانی، پاسخگویی و ابلاغ تصمیمات و سخنگوی ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان، ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

•        بی‌توجهی به شایعه‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درخواست می‌کنم مردم بدون توجه به شایعه‌ها درباره کرونا، اقدام‌های پیشگیرانه انجام دهند.

محمدحسین بحرینی در جلسه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که با حضور معاون درمان وزیر بهداشت، رئیس کل دادگستری استان و دادستان مشهد در محل دفتر استاندار برگزار شد، افزود: خوشبختانه تا صبح امروز (دیروز) حتی یک مورد مبتلا به ویروس کرونا در کلانشهر مشهد گزارش نشده است.

در همین حال خبرها حاکی است مدارس و حوزه‌های علمیه خراسان شمالی نیز به دلیل پیشگیری از بیماری کرونا تا آخر هفته تعطیل اعلام شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.