معاون کل وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس آنلاین تأکید کرد این وزارتخانه به هیچ وجه با قرنطینه کردن مردم یک شهر موافق نیست.

امکانات غربالگری کرونا در ۱۰ استان مستقر شده یا خواهد شد/ قرنطینه مربوط به دوران جنگ جهانی اول است

قدس آنلاین: ایرج حریرچی معاون کل  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با حضور خبرنگاران تأکید کرد اگر ادعای نمایندۀ قم در خصوص فوت شدگان حتی به اندازه یک چهارم درست باشد، استعفا می ‌کند. 

خبرنگار ما در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص سفید بودن وضعیت استان خراسان رضوی و نیز رسیدن کیت های تشخیصی کرونا ویروس به مشهد از امروز از وی سؤال کرد. پرسش خبرنگار ما این بود که آیا سفید بودن وضعیت مشهد به دلیل نبودن کیت بوده است؟ حریرچی گفت: ما بیماری را از طریق علایم بالینی تشخیص می دهیم. اگر در استانی هم امکانات تشخیص موجود نباشد، نمونه را به تهران منتقل می کنیم. تا کنون این امکانات تشخیصی در حدود ۱۰ استان مستقر شده یا در سه روز  آینده مستقر خواهد شد. 

سؤال دیگر خبرنگار ما دربارۀ احتمال قرنطینه شدن شهرهای قم یا تهران بود که حریرچی گفت: وزارت بهداشت به هیچ وجه با قرنطینه کردن موافق نیست. این موضوع متعلق به دوران قبل از جنگ جهانی اول و همه گیرهای طاعون و وبا و بیماری های اینچنین است نه دوران امروز.  الان خود چینی ها از قرنطینه ای که انجام دادند، راضی نیستند. قرنطینه کردن تبعاتی دارد که باید به آن ها فکر کرد. با  اعضای داخل شهر چه کار باید کرد؟ ما برایهر تصمیمی محاسبه و آزمایش را در نظر می گیریم و این را که این تصمیم چه تأثیری دارد، لحاظ می کنی. فرض کنیم که قم را به صورت ممتد ۱۰ روز تعطیل کنیم، مردم از شهر خارج شوند و به مسافرت بروند که باعث می شود بیماری در کل کور پخش شود. شاید اگر این کار را بکنیم همه بگویند چقدر دلسوز هستید اما با این کار مخالفیم چرا که محاسبات بهداشتی و همه گیری در این موارد لحاظ می شود و بعد یک تصمیم اعلام می شود. 

حریرچی در رابطه با سطح بندی استفاده از لباس‌های مخصوص برای کادر درمان گفت: لباس مخصوص باید برای زمانی باشد که مریضی قطعاً به دلیل کرونا فوت کرده باشد. پوشیدن آن لباس کار سختی است و ما یک ماه پیش مشخص کردیم که چه کسی از چه وسایلی باید استفاده کند.

وی افزود: صدا و سیما روز شنبه سه برنامه را به این موضوع اختصاص داد و امروز هم به همین منوال است و مصاحبه زنده و غیر زنده هم خواهد داشت.

معاون کل وزیر بهداشت تاکید کرد: پروتکل مشخصی در مورد دفن، جنس تابوت، شستشو و اینکه از چه موادی استفاده شود، در چه عمقی از زمین دفن شود وجود دارد. اخیراً اخبار منفی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه هیچ کسی جنازه را کاور نمی‌کند و ما خودمان دفن می‌کنیم. در زمینه دفن فوتی‌ها اجازه شرعی هم گرفته شده است.

حریرچی گفت: در مورد اعلام تعداد فوت کرده‌های بیماری کرونا کشورها با سیاست مخفی کاری و کتمان برخورد می کنند. برخی از کشورهای همسایه اصلا امکان تست کرونا ندارند. یکی از کشورهای جنوبی ما اعلام فوتی داشتند. برخی از کشورهای توسعه یافته امکان انتشار خبر کذب ندارند اما برخی کشورها به دلیل سیاست توریسم کتمان می‌کنند.

وی ادامه داد: ۹ نفر از رژیم اشغالگر اسرائیل توریسم بودند و هر ۹ نفر مبتلا بودند. آیا اسرائیل اطلاع رسانی کرد؟ ما اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم در اطلاع رسانی دروغ بگوییم. همه می توانند با یک موبایل عکس بگیرند و اطلاع رسانی کنند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: ما به همکارانمان نمی‌گوییم که فرد کرونا دارد تا آنها هم مبتلا شوند؟ ما نه می‌خواهیم دروغ بگوییم نه امکان دروغ گفتن داریم.

حریرچی در رابطه با آمار بیمارستان‌های مرجع تشخیص گفت: ما بیمارستان مرجع تشخیص نداربم. آزمایشگاه مرجع تشخیص داریم که در سه بیمارستان است. آزمایشگاه در هیچ جای دنیا نمی‌تواند به تشخیص مردم باشد. تست از زمانی مثبت می‌شود که فرد علامت‌دار باشد. انجام آزمایش قبل از علامت‌دار شدن اصلاً مثبت نمی‌شود. بسیاری از مراجعات ما به این شکل است.

وی افزود: بیمارستان‌هایی که ما بیماران را منتقل می‌کنیم از سوی خود ما انجام می‌شود. ما در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه پیش بینی کرده‌ایم و کل بیمارستان به بیمار کرونا اختصاص دارد. اینکه ما بیمارستان بزنیم ممکن نیست اما در برخی استان‌ها مخالفت هایی هست که مردم را تحریک کردند که چرا این بیماران را به شهر ما می آورید. خب کجا باید ببریم؟

معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: ما در شهرهای کوچک‌تر که یک یا دو بیمارستان داریم یک بخش را برای این بیماری کنار گذاشته‌ایم. مردم نباید به بیمارستانی که فکر می‌کنند تخصص بیشتری دارند مراجعه کنند. ۸۰ درصد افرادی که تست مثبت داشتند با خوردن مایعات و... خوب می‌شوند و اصلا نیازی به بستری شدن ندارند. تعدادی ممکن است بستری شوند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

حریرچی ادامه داد: بیمارستان عفونی‌ترین نقطه ابتلا در دنیا است. سیاست چین برای اثربخشی بیشتری برای مقابله با بیمار، مراقبت در منزل است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیر اعلام کردن بخاطر مسائل سیاسی و انتخابات بود؟ گفت: این اتفاق روز جمعه افتاده است. روز جمعه ساعت ۱۳ دکتر جهان پور مصاحبه کردند که ما ۷۳۸ مورد مبتلا به کرونا داریم. ساعت ۴ بعد از ظهر وزیر بهداشت ترکیه تماس گرفت و با وزیر ما صحبت کرد و سپس ساعت ۵ توئیت کرد که ۷۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در ایران است. خب ما زودتر اعلام کردیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شما اگر من را دروغگو یا کتمان کننده فرض کنید، هر حرفی که زده شود باور نمی‌کنید. ما ساعت ۱۳ اعلام کردیم و ترکیه ساعت ۱۷ اعلام کرد، بعد به ما می‌گویند خاک بر سرتان که خبر آنها بیشتر چرخیده است.

حریرچی گفت: ما از روز چهارشنبه این مساله را به صورت قطعی اعلام کردیم.بیماری که روز چهارشنبه فوت کرده قطعا روز چهارشنبه مبتلا نشده اما نکته اینجاست که تشخیص داده نشده است. ما بلافاصله در روزی که تشخیص داده شد توسط دکتر نمکی اعلام کردیم. یکی از دوستان صمیمی من تماس گرفت و گفت تو خودت به نتیجه نرسیدی که اینجا دروغ گفتی؟ گفتم زندگی ما با هم است چرا دروغ بگویم؟

معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: ما در کنار چین در کنترل بیماری‌های عفونی به عنوان موفق‌ترین کشورها هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عماد البرزی ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    0 0
    کشوری مثل چین از شما توان علمی بیشتری داره و راستگو تر آیا فکر می کنی عاقلانه دای صحبت می کنی